کد خبر: ۸۸۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 05
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به طرح استفاده از ظرفیت بیمارستان‌های دولتی و غیردولتی برای تربیت پرستار گفت: بیمارستان‌ها دانشجوی پرستاری نمی گیرند پذیرش از طریق آزمون خواهد بود.

به گزارش شفاآنلاین : دکتر حمید اکبری  نحوه آموزش و پذیرش دانشجویان پرستاری را تشریح کرده و به سوالات و انتقادات موجود دراین زمینه پاسخ گفت.

وی درباره آموزش پرستاری افزود: با توجه به کمبود نیروی پرستاری، و نیاز کشور در زمینه پرستار آموزش دیده و از طرف دیگر کمبود فضا برای آموزش و یا پذیرش بیشتر دانشجوی پرستاری، وزارت بهداشت پیشنهاد کرد از امکانات بیمارستان‌های دولتی و خصوصی که توانایی لازم را دارند، استفاده کنیم و براین اساس دستورالعمل آن تدوین شد.

تاکید وزارت بهداشت بر حفظ کیفیت آموزش پرستاری

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حفظ کیفیت آموزشی بسیارمورد تاکید است، این دستورالعمل با این رویکرد تدوین شد که علاوه بر حفظ کیفیت، از فضاهای موجود نیز برای آموزش پرستار استفاده شود.

همکاری دانشکده های پرستاری و بیمارستان‌ها

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت یادآورشد: برای همین اعلام کردیم، اگر دانشکده‌های پرستاری با همکاری بیمارستان دولتی و خصوصی با هم به توافق برسند، بر مبنای آن، ما دانشجویان را به دانشکده‌ها معرفی کنیم تا با همکاری بیمارستان‌ها آنها را آموزش دهند.

وی افزود: دراین صورت می توانیم، برای تامین و آموزش پرستارها هم از امکانات بیمارستان‌ها و هم از نیروی هیات علمی و امکانات دانشکده‌های پرستاری استفاده کنیم.

مبنای آموزش پرستارها برنامه مصوب شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت است

اکبری افزود: آن چیزی که در طول دوره آموزش این افراد اجرا می شود، در واقع همان برنامه آموزشی پرستاری است که موجود بوده و اینگونه نیست که هر بیمارستان خود دانشجو پذیرش کرده و بعد برنامه  جداگانه ای را اجرا کند.

وی تاکید کرد: برای آموزش پرستارها تنها یک برنامه اجرا می شود که آن هم، همان برنامه مصوب شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت است که با همکاری دانشکده‌ها و بیمارستان‌های دولتی و خصوصی اجرا می شود.

پذیرش دانشجو توسط بیمارستان ها صورت نمی گیرد

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به برخی از انتقادهای موجود دراین زمینه گفت: یک بحثی که مطرح شده درخصوص پذیرش پرستارها است. برخی فرایند پذیرش را درست متوجه نشده و فکر می‌کنند، بیمارستان ها می توانند افراد را پذیرش کرده و وارد دوره پرستاری کنند. این مساله اصلا صحیح نیست.

پذیرش پرستارها فقط از طریق آزمون متمرکز خواهد بود

اکبری تاکید کرد: پذیرش پرستارها از طریق آزمون متمرکز خواهد بود و تنها تفاوت در این است که این افراد بعد از آزمون، چند برابر ظرفیت معرفی می شوند تا از آنها مصاحبه شود. در نهایت افرادی که توانایی بیشتری برای ورود به این عرصه دارند معرفی خواهند شد.  

وی یادآورشد: هدف دیگر این روش این است که افرادی که بعد از مصاحبه جذب می شوند، برای بیمارستان خاصی که قرار است، آنجا استخدام شوند انتخاب شوند بنابراین باید نیروهایی انتخاب شوند که از توانایی بالاتری برخوردار هستند.  

اکبری افزود: به عنوان مثال بیمارستان قلب شهید رجایی اکنون به ۲۰ نفر پرستار نیاز دارد، این بیمارستان به دانشگاه علوم پزشکی ایران تعلق داشته و دارای دانشکده پرستاری نیز هست. بنابراین دانشکده پرستاری دانشگاه مذکور و بیمارستان شهید رجایی با همکاری هم می توانند با چند برابر ظرفیتی که بعد از آزمون متمرکز به آنها معرفی شده مصاحبه ای صورت داده و از میان آنها ۲۰ نفر واجد شرایط را انتخاب کنند.

فرایند ادامه فعالیت پرستارها بعد از آزاد سازی مدرک

وی افزود: بعد ازاینکه دانشجویان انتخاب شدند، آموزش را در دانشکده، و فیلدهای بالینی را در بیمارستان مربوطه طی می کنند و پس از گذراندن دوره‌های مربوطه مدرک کارشناسی پرستاری دریافت می کنند و تا زمانی که متعهد خدمت در آن بیمارستان هستند به خدمت خود ادامه می دهند. بعد از اینکه تعهد خدمت‌شان تمام شد و بیمارستان آنها را آزاد کرد، می توانند هر جای کشور که به خدمت آنها نیاز بود خدمت کنند.

استقبال روسای دانشکده پرستاری و معاونان آموزشی

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: روز سه شنبه هفته گذشته جلسه ای با حضور روسای دانشکده پرستاری و معاونین آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کشور برگزار شد در این جلسه این مباحث مطرح و در نهایت از اینکه چنین زمینه ای برای تامین نیروی پرستاری کشور ایجاد شده استقبال شد. فقط اعضای حاضر در جلسه ملاحظاتی داشتند مبنی براینکه پذیرش بدون حساب و کتاب نباشد که در برنامه وزارت بهداشت نیز این موضوع مورد توجه است.

تاکید روسای دانشکده پرستاری بر عدم پذیرش از سوی بیمارستان‌ها

وی یادآورشد: در این جلسه تاکید شد که پذیرش دانشجوی پرستاری باید براساس توانایی علمی و آزمون متمرکز باشد و بیمارستان ها اقدام به پذیرش دانشجو نکنند. برنامه ما نیز اینگونه نبوده و بر اساس آن بیمارستان ها نمی توانند دانشجوی پرستاری پذیرش کنند.

اکبری افزود: همچنین دراین جلسه تاکید شد دانشجویان در بیمارستان هایی فعالیت کنند که شرایط لازم را داشته و از استاندارد لازم برخوردار باشد.

اعتبار سنجی بیمارستان ها قبل از همکاری با دانشکده های پرستاری

وی افزود: در آیین نامه نیز تاکید شده بیمارستان ها باید اعتبار سنجی شده و استاندارد لازم را داشته باشند تا بتوانند با یکی از دانشکده‌های ما برای تربیت دانشجو همکاری کنند.

تدوین شیوه نامه دستورالعمل وزارت بهداشت

وی با اشاره به نتیجه جلسه هفته گذشته گفت: نتیجه این شد که شیوه نامه اجرایی این دستورالعمل تهیه شود، برنامه ما ارتقای کیفیت آموزش پرستاری است همچنین درتامین نیروی انسانی مورد نیاز به ویژه در حیطه سلامت، مهارت حرفه ای برای ما خیلی مهم است.

تلاش در جهت رفع نگرانی پرستارها

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: درصدد هستیم با جمع بندی سریع‌ این مساله نگرانی همکاران خود را در حوزه پرستاری برطرف کنیم و با هم به شیوه نامه‌ای مناسب  برسیم و آن را اجرا کنیم.

کمبود ۲۰۰ هزار پرستار در کشور

وی ادامه داد: به هرحال اینکه ما ۲۰۰ هزار کمبود پرستار داریم مساله روشنی است. بنابراین امیدواریم از سال تحصیلی ۹۵ بتوانیم این شیوه نامه را اجرایی کرده و هرچه سریع تر، نیروی پرستاری را با این شیوه که نسبتا جدید و رایج تر است آموزش دهیم.

اکبری افزود: از طرفی یک نگرانی دیگر نیز وجود دارد و آن هم جذب فارغ التحصیلان پرستاری است، برخی مطرح می کنند که اگر ردیف جذب و استخدام وجود نداشته باشد تعداد پرستارهای بیکار افزایش می یابد.

رایزنی با دولت برای دریافت ردیف استخدام ویژه پرستارها

وی ادامه داد: ما برای این بخش نیز پیش بینی هایی را انجام داده ایم. با سازمان مدیریت و برنامه ریزی و هیات دولت رایزنی کرده و درحال پیگیری هستیم تا مشکل ردیف استخدامی پرستارها را برطرف کنیم.

 اخیرا معاونت آموزشی وزارت بهداشت از اجرای آیین نامه استفاده از ظرفیت بیمارستان‌های دولتی و غیردولتی خصوصی برای تربیت پرستار از ابتدای سال تحصیلی ۹۶ ـ ۹۵ خبر داده است که این طرح با انتقاد برخی مواجه شد.مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: