کد خبر: ۸۷۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳:۳۰ - ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 26
شفا آنلاین>سلامت جنسی>انتقال ویروس از طریق مادر آلوده به ویروس HIV به نوزاد، از شایع‌ترین راه‌های انتقال ایدز در جهان به شمار می‌رود. این در حالی است که پزشکان معتقدند HIV مانع از بچه‌دارشدن و بارداری نیست.
به گزارش شفا آنلاین،زوج‌های بسیاری هستند که یکی یا هر دوی آن‌ها آلوده به ایدز هستند و تصمیم به بچه‌دار‌شدن می‌گیرند. در بعضی از این موارد نوزاد سالمی متولد خواهد شد و در شرایط دیگر احتمال آلودگی او به این ویروس به عوامل بسیاری بستگی خواهد داشت.
با ایدز می توان باردار شد؟!
انتقال ایدز از مادر به کودک ممکن است از طریق قبل از تولد، طی زایمان ، بعد از تولد از طریق شیر مادر جنین را آلوده کند. از این‌رو بانوانی که به ایدز مبتلا هستند می‌توانند خطر انتقال ایدز به فرزندانشان را از طریق مصرف داروها در زمان حاملگی به جز ٣ تا ۴ماه اول حاملگی، مصرف داروهای هنگام وضع حمل، زایمان به روش سزارین، درمان کوتاه مدت نوزاد متولد شده با داروها، عدم تغذیه با شیر مادر مبتلا به ایدز کاهش دهند. 

ایدز فرآیند حاملگی را تغییر نمی‌دهد و روی رشد و تکامل جنین تأثیر‌گذار نیست، به عنوان مثال منجر به تولد نوزاد عقب‌افتاده ذهنی یا دارای نقص عضو نخواهد شد.

در بسیاری از موارد، کودکان مادران اچ‌آی‌وی مثبت از شیر مادر محروم خواهند شد، اما در عوض شانس آلودگی به این ویروس تا حدود ٣٠درصد در آن‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. احتمال انتقال ویروس ایدز به جنین در هنگام بارداری ١۵ تا ٢٠درصد و در هنگام زایمان نزدیک به ۵٠‌درصد اعلام شده است.

فراهم شدن اقدامات حمایتی و این داروها برای تمام مبتلایان، مخصوصا مادران و زنان باردار آلوده به ایدز می‌تواند نسل‌های بعد را از خطر ابتلا به این بیماری که هنوز واکسن یا درمانی قطعی برای آن کشف نشده، در امان نگه دارد و با جلوگیری از پیشرفت بیماری در مادران و پدران به آن‌ها کمک کند برای سال‌های بیشتری از فرزندان خود مراقبت کنند.

بهداشت عمومی مادر، تغذیه مناسب او در زمان بارداری، استراحت کافی و دریافت مکمل‌ها در کنار ورزش، استعمال‌نکردن دخانیات و کاهش مصرف کافئین می‌تواند تأثیر به‌سزایی در سلامت جنین داشته باشد.
برچسب ها: بارداری ، ایدز ، جنین
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: