کد خبر: ۸۷۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵:۴۵ - ۰۵ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 26
شفا آنلاین>حوادث پزشکی> پزشکی > اوایل این ماه، نزدیک به 22 میلیون دلار در قالب «جوایز دستاوردهای عظیم» به برترین‌ محققان دنیا در زمینه فیزیک، علوم زیستی و ریاضی اهدا شد
به گزارش شفا آنلاین، 3 میلیون دلار از این یعنی جوایز که دو برابر مقدار جایزه نوبل است، جوایزی با بیشترین میزان دلاری است که به دانشمندان تعلق گرفته است.

       هدف از اهدای این جوایز، که 3 سال پیش توسط دانشمندان دنیای تکنولوژی (شامل مارک زاکربرگ، جک ما و سرگی برین) تامین هزینه شد، جلب توجه بیشتر به سوی کارهای مهمی است که در دنیای علوم پایه انجام می‌شود. در مراسم اهدای این جوایز که در مرکز تحقیقات Ames ناسا انجام شد، هنرپیشه‌های معروفی مانند مک‌فارلان، راسل کرو، فارل ویلیامز و هیلاری سوآنک هم حضور داشتند تا ستاره‌های دانشمندان را تقسیم کنند. در زیر، به 3 ایده شگفت‌آور اشاره خواهد شد که ممکن است در سال 2016 بیشتر در مورد آنها بشنویم و بخوانیم.

        نوترینوها کلید درک ما از جهان شناخته شده هستند: جایزه دستاوردهای عظیم 2016 در زمینه فیزیک بنیادی به گروهی از 7 دانشمند برجسته و 1370 محقق دیگر تعلق گرفت که در زمینه نوسانات نوترینو در 5 آزمایشگاه مختلف در سراسر دنیا مشغول به تحقیق و بررسی هستند.

 دو نفر از این محققان، Arthur B. McDonald از دانشگاه کوئین کانادا و Takaaki Kajita از دانشگاه توکیوی ژاپن، اخیرا جایزه نوبل فیزیک 2016 را هم به دلیل کشفیاتشان دریافت کرده بودند. اکتشافات این دانشمندان نشان داده بود که نوترینوها می‌توانند میان 3 طعم مختلف نوسان کنند. با درک توانایی نوترینوها برای نوسان کردن، محققان گمان کردند که آنها باید حجم بسیار اندکی داشته باشند، یعنی ده‌ها میلیون بار کوچکتر از پروتون‌ها.

       این ایده درواقع یک معادله بزرگ است، زیرا با مدل استاندارد فیزیک ذرات که پیشنهاد می‌کرد نوترینوها جرم صفری دارند، در تضاد قرار می‌گیرد. در حالی که نوترینوها برخی از فراوان‌ترین ذرات در جهان هستند، در میان اسرارآمیزترین‌ آنها هم جای می‌گیرند. آنها با سرعتی نزدیک به سرعت نور حرکت می‌کنند، در عین حال با هیچ ماده دیگری در راه‌های قابل مشاهده تعاملی ندارند. محققان فقط می‌توانند با به دام انداختن آنها در قفس‌های زیرزمینی در خمره‌های عظیمی از آب، آنها را مطالعه و بررسی کنند. با این حال، دانشمندان اکنون معتقدند این نوترینوهای در حال تغییر شکل، کلید درک ما از جهان شناخته شده‌ای است که همه چیز را از ماده تاریک تا ابرنواخترها دربر می‌گیرد.

        درک ژنوم انسانی، ما را به سوی درمان‌های جدید بیماری‌ها رهنمون می‌کند: «جوایز دستاوردهای عظیم» در زمینه علوم زیستی به محققانی رسید که با بررسی راه‌هایی، ژن‌های خاص مسئول بیماری را ردیابی می‌کنند.

       Joh- Hardyاز کالج دانشگاهی لندن، این جایزه را به پاس کشف موتاسیون‌ها در ژن پروتئین پیش‌ساز آمیلوئید دریافت کرد که باعث بروز زودهنگام آلزایمر خواهد شد. Hele- Hobbs از مرکز پزشکی دانشگاه جنوب‌غربی تگزاس و انستیتو پزشکی Howard Hughes، به دلیل کشفیاتش در زمینه واریانت‌های ژنتیکی انسانی که سطح و توزیع کلسترول و دیگر لیپیدها را تغییر می‌دهند، از دیگر برندگان این جایزه بود. این کشفیات می‌تواند الهام‌بخش رویکردهای جدیدی برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی و بیماری کبدی باشد.

       در حال حاضر، توانایی پیگیری پایه ژنتیکی برای بیماری‌ها یکی از داغ‌ترین ایده‌ها در پزشکی است. به لطف تکولوژی‌های ویرایش ژن مانند CRISPR، دانش پیشرفته در مورد اینکه ژن‌های خاص چگونه عمل می‌کنند و دانش گسترده‌تر از ژنوم انسانی، می‌توان آینده‌ای را تصور کرد که در آن، ژن‌های خاص ویرایش می‌شوند تا از بروز بیماری‌ها پیشگیری شود. به‌طور مثال، اگر ژن خاصی مسئول تولید بیش از حد کلسترول در بدن انسان باشد، احتمالا می‌توان آن را ویرایش و اصلاح کرد تا از بروز بیماری‌های خاص پیشگیری شود.

        بررسی DNAهای قدیمی و باستانی به ابهامات چگونگی پیدایش انسان پاسخ می‌دهد: روش‌های سنتی برای تحقیق در مورد گونه‌های منقرض شده، بررسی استخوان‌های قدیمی آنها یا در مورد انسان‌های اولیه، آنالیز ابزار سنگی است که از خود برجای گذاشته‌اند. اما آیا می‌شود با بررسی DNA آنها اطلاعاتی در موردشان کسب کرد؟ Svante Pääbo از «انستیتو ماکس پلانک برای انسان‌شناسی تکاملی» جایزه دستاوردهای عظیم را در زمینه علوم زیستی، برای پیشگام بودن در زمینه توالی DNA باستانی و ژنوم‌های باستان دریافت کرد. وی در تحقیقات خود بر درک ریشه‌های انسان مدرن تمرکز داشته، همچنین بر ارتباط‌های آنها با وابستگان منقرض شده‌شان، مانند نئاندرتال‌ها، و بر تکامل جمعیت انسانی و صفات آنها. پائوبو DNA نئاندرتال‌های باستانی را که از 40 هزار سال پیش به جای مانده‌اند، مطالعه کرده و روی نقشه ژنوم همه آنها کار می‌کند. اگر شما ژنوم نئاندرتال‌های اجدادی را با ژنوم انسان مدرن مقایسه کنید، احتمالا می‌توانید تغییرات ژنی خاصی را تشخیص دهید که در انسان‌های مدرن اولیه وجود داشته‌اند. البته سناریوهای دیگری هم هست که با کمک تکنیک‌هایی که برای مطالعه DNA های باستانی استفاده می‌شوند، کاربردهای جالبی پیدا می‌کنند. به‌طور مثال، چه می‌شود اگر محققان بررسی DNA باستانی ماموت پشمالو یا دیگر گونه‌های منقرض شده را آغاز کنند؟ شاید این امکان وجود داشته باشد که بتوان گونه‌های منقرض شده را با ترسیم ژنوم کامل آنها دوباره به حیات بازگرداند.

       کاملا واضح است که تکنولوژی نظر ما را در مورد جهان، هم در مقیاس بسیار بزرگ، مانند اندازه دنیا، و هم در مقیاس بی‌نهایت کوچک، همچون اندازه ژن‌ها و نوترینوها، تغییر می‌دهد. به نظر می‌رسد، هر چه بیشتر بدانیم، زندگی و حیات و به دنبال آن، جایگاه ما در دنیا، اسرارآمیزتر می‌شود.

       اما واقعا چرا این جوایز دستاوردهای عظیم بسیار مهم هستند؟ یکی از بنیانگذاران این جوایز معتقد است: «برندگان جوایز دستاوردهای عظیم در حال ساخت اکتشافات اساسی در مورد جهان، زندگی و ذهن هستند. این زمینه از تحقیقات در حال پیشرفت با یک سرعت نمایی است، در عین حال بزرگترین سوالات باقی مانده که باید پاسخ داده شوند.»
Washington Post
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: