تاریخ انتشار: ۰۵:۴۰ - ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 25
شفا آنلاین>سلامت> مدت زمان زیادی است که محققان دریافته‌اند اختلالات روانی مانند اسکیزوفرنی با خطر بیشتر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه است.
به گزارش شفا آنلاین،حال، در مطالعه جدیدی که در نشریه FASEB منتشر شده، گروهی از محققان نشان داده‌اند یک ژن یا ژن‌های مشترک ممکن است مسئول بروز همزمان این دو بیماری باشند. پیش از این تصور می‌شد، ژن Mutations i- Disrupted i- Schizophrenia 1 یا DISC1 ارتباطی قوی با اختلالات ماژور روانی مانند اسکیزوفرنی و نه دیابت دارد. این مطالعه برای نخستین بار است که مطرح می‌کند ژن مذکور نقشی جدید و غیرمنتظره در بقا و عملکرد سلول‌های بتای پانکراس هم بازی می‌کند.

همچنین برای اولین‌بار است که یک ارتباط مولکولار میان شیوع دیابت نوع 2 در افراد مبتلا به اختلالات روانی یافت شده است.

در این مطالعه، محققان گروهی از موش‌ها را از نظر ژنتیکی دستکاری کردند تا ژن DISC1 را فقط در سلول‌های بتای پانکراس دچار اختلال کنند. آنها به این ژن در مغز کاری نداشتند. سلول‌های بتا در این موش‌ها شروع به از بین رفتن کردند و علایم دیابت آشکار شد.

زمانی که سلول‌های بتای کشت داده شده با بیان ژن DISC1 ساپرس شده مطالعه شدند، دریافتند که DISC1 کار خود را با مهار فعالیت یک پروتئین به نام GSK3β انجام می‌دهد. فعالیت کم این پروتئین برای بقا و عملکرد سلول‌های بتا الزامی است. بنابراین این نتایج از نقش غیرمنتظره DISC1 در فیزیولوژی سلول‌های بتا پرده برداشته و پیشنهاد می‌کند که DISC1 مستقل از عملکردش در مغز، قند خون را تنظیم می‌کند.

البته این نتایج باید در انسان‌ها هم بررسی شوند، اما این امید وجود دارد که کشف این ارتباط مولکولی راهی باشد به سوی کشف درمان‌های بهتر و موثرتر اختلالات روانی و دیابت نوع 2.
منبع: Medical News Today