کد خبر: ۸۶۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۵ - ۰۴ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 25
شفا آنلاین>سلامت>پزشکی مطالعات جدید نشان می‌دهند، کودکان آلوده به ویروس اچ‌آی‌وی (ایدز) احتمالا بیش از کودکان عادی از مالاریای شدید می‌میرند.
به گزارش شفا آنلاین،  به نظر نویسندگان گزارش، به همین دلیل باید به این کودکان داروهای پیشگیری از مالاریا داد. بررسی 3 هزار کودک مالاویایی که به‌دلیل مالاریای مغزی به کما رفته بودند و اتوپسی از مغز بیش از 100 کودکی که به‌دلیل ابتلا به مالاریا مرده بودند، باز هم سوالاتی را مطرح کرد که سال‌هاست دغدغه متخصصان ایدز بوده است: آیا آلودگی به ویروس ایدز همان‌طور که اثر بیماری‌های دیگری به‌خصوص سل را تشدید می‌کند، سبب کشندگی مالاریا می‌شود؟

       حدود 3 میلیون کودک آفریقایی به ویروس ایدز مبتلا هستند و بیماری‌های سل و مالاریا هم در این قاره شیوعی گسترده دارد. در برخی مناطق شرجی و گرم بچه‌ها ممکن است در طول سال چندین بار مالاریا بگیرند. این مطالعه که توسط دانشکده پزشکی آلبرت اینشتین در نیویورک ساماندهی شده، در نشریه ام‌بیو به ‌صورت آنلاین قابل‌دسترسی است.

       دکتر کامی کیم، متخصص عفونی دانشکده و از نویسندگان گزارش می‌گوید «پیدا کردن جمعیت قابل‌قبولی از کودکان آلوده به هر 2 بیماری ایدز و مالاریا همواره دشوار است.»

       بسیاری از موارد حاد مالاریا در کودکان دیده می‌شود، زیرا بزرگسالانی که از چندین بار آلودگی جان به در برده‌اند، نوعی ایمنی جزئی را در بدن خود دارند، اما بسیاری از کودکان آلوده به ویروس ایدز در آفریقا، پیش از رسیدن به 2 سالگی می‌میرند، یعنی در خیلی از موارد پیش از آنکه بیماری‌شان تشخیص داده شود. دکتر کیم عقیده دارد، هیچ‌کس نگاهی جامع به مسئله ندارد. در سال‌های ابتدایی شیوع ایدز، دانشمندان فکر می‌کردند، هیچ ارتباطی بین ویروس و مالاریا وجود ندارد، زیرا میزان مرگ در بزرگسالان مبتلا به ایدزی که مالاریا می‌گرفتند، بیش از سایر بیماران آلوده به مالاریا نبود. تنها استثنا زنان حامله بودند که بیش از سایرین مستعد گرفتن مالاریا بودند. دکتر کیم و همکارانش دریافتند که 20 درصد از کودکانی که به‌دلیل مرگ از مالاریا اتوپسی مغز شدند، آلوده به ویروس ایدز بوده‌اند که از میزان مرگ در بین کودکان مالاویایی در مجموع بسیار بیشتر بوده است.
پژوهشگران مشاهده کردند که در رگ‌های کوچک خونی مغز این کودکان لخته‌های خونی حاصل از پلاکت‌ها و گلبول‌های سفید ضخیم‌تر از لخته‌های مویرگ‌های مغز کودکانی بوده است که تنها به مالاریا مبتلا بوده‌اند.

       پزشکان معتقدند برای حفاظت از کودکان آلوده به ویروس ایدز که به مالاریا هم مبتلا می‌شوند، باید اقداماتی اضافه صورت بگیرد. برای این کار به کودکانی که گرفتار هر 2 بیماری هستند، احتمالا باید داروهای ضدالتهاب و ضدانعقاد نیز داده شود.

       به گزارش سازمان جهانی بهداشت، کودکان زیر 5 سال، آسیب‌پذیرترین گروه برای ابتلا به مالاریا هستند. حدود 584 هزار نفر در سال 2013 بر اثر ابتلا به مالاریا مرده‌اند که 78 درصد از آنها کودکان زیر 5 سال بوده‌اند.

       در مناطقی که مالاریا شیوعی گسترده دارد، در بدن کودکانی که از بیماری جان به در می‌برند، ایمنی ناقصی ایجاد می‌شود. در چنین وضعیتی، بخش بزرگی از بیماری مالاریا و نیز سایر بیماری‌های کشنده، در کودکانی اتفاق می‌افتد که مجال کسب این ایمنی را نداشته‌اند. آلودگی را از مادر آلوده در عین ‌حال، تخمین می‌زنند که در سال 2013، 2/3 میلیون کودک در جهان، اغلب آنها در زیر صحرای آفریقا، با ایدز زندگی می‌کنند. بسیاری از آنها آلودگی را از مادر خود گرفته‌اند، در دوره حاملگی یا حین زایمان یا در دوره شیردهی.
New York Times

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: