کد خبر: ۸۶۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 23
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>محققان در حال آزمایش یک ژل زیستی هوشمند هستند که فاکتورهای ضد سرطانی را مستقیما به تومورهای سرطانی هدایت می کند.
به گزارش شفاآنلاین : مطالعات آزمایشگاهی از عملکرد مطلوب این ژل زیستی در برابر سلول های تومور حکایت دارند و در صورت نتیجه بخش بودن آزمایش آن روی بیماران، این ژل می تواند تحول مهمی را در درمان بسیاری از سرطان ها موجب شود.
محققان دانشگاه مونترال در کانادا می گویند که نقطه قوت ژل زیستی جدید آنها سازگاری با سلول های ایمنی ضد سرطان است.
این ژل به این سلول ها و یا داروهای ضد سرطانی اجازه می دهد به جای این که وارد جریان خون شوند، مستقیم به تومور سرطان تزریق شوند.
محققان امیدوارند که این رویکرد هدفمند، موجب تقویت ایمنی درمانی های فعلی شود.
ایمنی درمانی، یک روش درمانی نسبتا جدید است که سیستم ایمنی و یا بخش هایی از آن را برای مبارزه با بیماری به کمک می گیرد.
در یکی از انواع ایمنی درمانی، از سلول های ایمنی ضدسرطانی برای درمان بیماران سرطانی استفاده می شود.
هدف از به کارگیری ایمنی درمانی، تقویت حضور سلول های موسوم به 'تی' در بدن است. این سلول ها می توانند سلول های سرطانی را از بین ببرند،
عموما تعداد سلول های تی برای امحای سرطان کافی نیست. از این رو، در ایمنی درمانی، تعداد بیشتری سلول های تی با استفاده از نمونه های استخراج شده از بدن بیمار پرورش داده می شود و سپس برای افزایش ذخیره این سلول ها، به بدن بیمار بازتزریق می شوند.
محققان می گویند: مزیت ژل زیستی هوشمند و قابل تزریق آنها در این است که به سلول های تی کمتری نیاز دارد. به واقع، با استفاده از این فناوری تنها لازم است که ده ها میلیون سلول تی به جای میلیاردها سلولی که اکنون لازم است، وارد عمل شوند.
به گفته این محققان، مزیت دیگر این ژل زیستی در این است که می تواند ترکیباتی را وارد عمل کند که به سیستم ایمنی در مبارزه با سلول های سرطانی کمک کند.
آنها با اشاره به غیرسمی بودن این ژل و این که محیط مطلوبی را برای رشد و تکثیر سلول های ایمنی گنجانده شده در آن، ایجاد می کند، خاطر نشان کردند: این ژل مانند یک مخزن سلولی برای مبارزه با سرطان عمل می کند.
محققان این ژل زیستی هوشمند را در الگوهای مختلف تومورهای سرطانی از جمله ملانوم (سرطان پوست) و سرطان کلیه آزمایش کردند.
سلول های تی گنجانده شده در این ژل، کاربردی هستند، می توانند برای دو تا سه هفته رشد کنند و پس از رهایی از ژل سلول های سرطانی را از بین می برند.
ساخت این ژل زیستی با افزودن عوامل ژله ای (سفت کننده) به chitosane صورت گرفت که یک ماده زیستی تخریب پذیر و استخراجی از پوسته های سخت پوستان است.
این فرآیند، تولید ژلی را در پی داشت که ویژگی مایع بودن آن در دمای هوای اتاق، موجب سهولت تزریق آن است و در عین حال، پس از ورود به بدن و قرار گرفتن در دمای 37 درجه بدن، تغییر می کند و منسجم تر و مقاوم تر می شود.
قرار است ژل پیش از ورود به مرحله آزمایش روی انسان، روی حیوانات آزمایش شود و پیش بینی می شود که در صورت نتیجه بخش بودن نتایج، به سرعت در دسترس بیماران سرطانی قرار گیرد.
علاوه بر این، براساس تحقیق دیگری که در مجله Medical News Today منتشر شد، محققان در حال ابداع سلول های طبیعی کشنده دیگری هستند که در محیط آزمایشگاه تقویت شده اند و می توانند سرطان را در گره های لنفاوی ریشه کن کنند.
آزمایش این سلول ها روی موش موفقیت آمیز بوده است و چنانچه در انسان ها نیز کارایی داشته باشد، این سلول ها می توانند سرطان را از گسترش به سایر قسمت های بدن با استفاده از گره های لنفاوی متوقف سازند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: