کد خبر: ۸۶۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 21
در دانشگاه شریف صورت گرفت؛
شفاآنلاین:سلامت>محققان دانشگاه شریف موفق به طراحی و ساخت سیستم های شکل دهی استخوان شدند که در بیماران پاپرانتزی حین عمل جراحی مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش شفاآنلاین : بهنام گماری، دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک در دانشگاه صنعتی شریف و مجری طرح «سیستم شکل دهی پلاک های سفارشی استئوتومی»  گفت: مسئله ای که همواره در جراحی های ارتوپدی برای پاهای پرانتزی به وجود می آید این است که پلاک های به کاررفته در پاهای این بیماران به صورت چشمی و دستی کار گذاشته می شوند.

وی افزود: زمانیکه استخوان های یک بیمار پاپرانتزی ( ساق یا ران پا ) تحت عمل جراحی قرار می گیرد، استخوان ها از هم جدا می شوند که به واسطه یک پلاک این استخوان ها به هم متصل شده تا بیمار بتواند روی پاهای خود بایستد.

گماری با بیان اینکه معمولا این پلاک ها به صورت چشمی و دستی بین دو استخوان پای بیمار قرار می گیرد، گفت: در این صورت امکان خطا زیاد است چراکه ممکن است پلاک ها پس زده شوند.

به گفته محقق این طرح، به همین دلیل درصدد آمدیم تا دستگاهی به عنوان «سیستم شکل دهی پلاک های سفارشی استئوتومی» را طراحی کنیم تا پلاک های منحصر به فرد هر بیمار به واسطه این دستگاه شکل دهی و در پای وی جاگذاری شود.

گماری با بیان اینکه  این سیستم طوری طراحی شده که بتواند هر فرمی را به خود بگیرد و شکل دهی کند، عنوان کرد: ما این قالب را طراحی کرده ایم تا با استفاده از پین ها، شکل مورد نظر را پرینت سه بعدی کند و بعد از قرار دادن بر روی قالب، پین های شکل دهی مشخص می شوند.

وی افزود: در کشورهای خارجی این عمل جراحی با پرینت سه بعدی با پودر فلز انجام می شود ولی علاوه بر تحریم این فناوری در کشور، مشکلات زیادی برای بیمار بعد از جراحی به وجود می آید.

وی افزود: به همین دلیل استفاده  ازسیستم شکل دهی پلاک های سفارشی استئوتومی هزینه کمتری نسبت به پرینت سه بعدی با پودر فلز دارد و مشکلی برای بیمار به وجود نخواهد آمد.

 این دستگاه با راهنمایی دکتر فرهمند، استاد دانشگاه صنعتی شریف ساخت شده است.مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: