کد خبر: ۸۵۷۵۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۲ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 18
شفا آنلاین>روانشناسی>سلامت >فرزند دردانه مادر بودن هميشه هم موقعيت برتري نيست؛ مطالعات جديد حاکي از آن است که فرزنداني که بيش از ساير فرزندان موردعلاقه مادر هستند، مي‌توانند بيشتر از آنها در معرض ابتلا به افسردگي قرار بگيرد.
به گزارش شفا آنلاین، اين تحقيق که در ژورنال «پيري‌شناسي: علوم اجتماعي» (Journal of Gerontology: Social Sciences) منتشر شده است، به بررسي اطلاعاتي مي‌پردازد که از 725 بزرگسال استخراج شده که ميانگين سني آنها 49 سال بوده است.

اين اطلاعات به ويژه از نظر نزديکي عاطفي فرزندان با والدين، درگيري‌ها، غرور و نااميدي آنها مورد بررسي قرار گرفته است. پژوهشگران دريافتند که بخش اعظم اين نوع افسردگي در نتيجه رقابت خواهران يا برادران و تلاشي است که آنها براي جلب توجه پدر و مادر در مقايسه با فرزند مورد علاقه خود انجام مي‌دهند.

 ژيل سوئيتر، از دانشگاه پورديوي اينديانا، سرپرست اين تيم تحقيقاتي مي‌گويد: «اين هزينه‌اي است که کودکان محبوب، به خاطر نزديکي به مادرشان مي‌پردازند و نيز هزينه‌اي است که پدر و مادر بر عهده فرزند برگزيده مي‌گذارند.» تحقيقاتي که پيش از اين در دانشگاه کاليفرنيا انجام شده بود نشان از آن داشت که نزديک 65 درصد از مادران يکي از کودکانشان را به ديگري ترجيح مي‌دهند و نزديک به 70 درصد از پدران نيز همين رويه را در زندگي داشته‌اند.

مگان گيليان، يکي ديگر از اعضاي اين تيم تحقيقاتي مي‌گويد: «اين هزينه ناشي از تنش‌هايي است که از طرف ساير خواهر و يا برادران به فرد مورد علاقه منتقل مي‌شود يا در نتيجه احساس مسئوليتي است که فرزند محبوب مجبور است براي مراقبت‌هاي رواني همان مادري که اکنون سالمند شده است، بپردازد.»

او اضافه مي‌کند: «علاوه بر اين، يافته‌ها حاکي از آنند که اين خواهران و يا برادران تا ميانسالي به بروز چنين رفتارهاي رقابتي در اجتماع از خود تمايل دارند.» ساير تحقيقاتي که گيليان به انجام رسانده، نشان دهنده آن است که مادران به طور عام، فرزنداني را محبوب خود مي‌کنند که شباهت‌هاي بيشتري به آنان از لحاظ ارزش‌ها و باورهايشان دارند. البته در اين تحقيق تنها فرزند مورد علاقه نيست که بيشتر در معرض افسردگي قرار مي‌گيرد بلکه خواهر يا برادراني که فکر مي‌کنند والدين‌شان را نااميد کرده‌اند هم در معرض افسردگي قرار دارند.

منبع: The Independent


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: