کد خبر: ۸۵۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 15
شفاآنلاین:سلامت>یک مطالعه جدید در زمینه تنبلی چشم نشان می دهد که عینک های الکترونیکی قابل برنامه ریزی به خوبی درمان سنتی تر تنبلی چشم که در آن از برچسب های چشمی (پچ چشم) استفاده می شود، به تقویت بینایی در کودکان کمک می کند.
به گزارش شفاآنلاین : 'برچسب دیجیتالی' اولین درمان جدید و موثر برای تنبلی چشم در نیم قرن گذشته به شمار می رود.
تنبلی چشم که به آمبلیوپی نیز معروف است شایع ترین علت ضعف بینایی در کودکان است و به ضعف بینایی در یک چشم که معمولا در اوایل دوران کودکی تکامل نیافته است، اطلاق می شود.
کودکان مبتلا به تنبلی چشم باید تا هشت سالگی که چشم و مغز آنها همچنان در حال تکامل است، درمان شوند و در غیر این صورت چشم ضعیف تر دچار نابینایی می شود.
اما وادار کردن کودکان به تبعیت از درمان های تنبلی چشم مانند استفاده از برچسب های چشمی و یا قطره های دارویی چشمی همچنان یک چالش مهم برای چشم پزشکان و والدین است.
براساس مطالعات انجام شده، بسیاری از کودکان پیش از استفاده از قطره های چشمی دچار اضطراب می شوند و برخی از آنها اساسا مانع استفاده از قطره های چشمی می شوند.
برخلاف قطره های چشمی و برچسب های چشمی که بر اساس روش بستن چشم سالم و اجبار مغز به تکیه بر چشم تنبل کار می کنند، عینک الکترونیکی مورد بررسی در مطالعه محققان آمریکایی، دارای ترکیبی از تصحیح بینایی و مسدود کردن چشم است.
لنزهای این عینک را می توان به تناسب تجویزی که برای دید کودک می شود، تعیین کرد.
از آنجا که این لنزها از صفحه نمایش کریستال مایع (LCD) هستند، می توان آنها را به گونه ای برنامه ریزی کرد که مات شوند، به گونه ای که بینایی چشم راست یا چپ را در فواصل زمانی مختلف مسدود و مانند یک برچسب دیجیتالی عمل کنند.
محققان موسسه چشم گلیک در دانشگاه ایندیانا در راستای بررسی اثر بخشی این عینک در مقایسه با برچسب های چشمی، وضعیت 33 کودک سه تا هشت ساله مبتلا به تنبلی چشم را که برچسب های بینایی برای انها تجویز شده بود، تحت نظر قرار دادند.
محققان این کودکان را به دو گروه تقسیم کردند؛ یک گروه روزی دو ساعت از برچسب های چشمی و گروه دیگر چهار ساعت در روز از عینک الکترونیکی به نام Amblyz استفاده کردند. در مورد کودکانی که از عینک الکترونیکی استفاده کردند، لنز روی چشمی که دید بهتری داشت، هر 30 ثانیه از واضح به مات تغییر می کرد.
نتیجه این بود که پس از سه ماه، چشم تنبل کودکان هر دو گروه به یک میزان بهبود یافته بود.
دکتر دانیل نیلی که ریاست این مطالعه را بر عهده داشت، می گوید: بزرگسالانی که در کودکی تحت درمان تنبلی چشم قرار گرفته اند، استفاده از برچسب های چشمی را بدترین تجربه خود ذکر می کنند. اما عینک های الکترونیکی به کودکان یاد می دهد که لنزها در عرض چند ثانیه شفاف خواهند شد بنابراین احتمال همکاری آنها با این درمان بیشتر است و اساسا جایگزین خوبی برای قطره ها و برچسب های چشمی هستند.
براساس این گزارش، اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا عینک Amblyz را به عنوان یک ابزار پزشکی تایید کرده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: