کد خبر: ۸۵۴۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۰ - ۲۲ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 13
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: فرآیند وارد شدن داروی جدید به نظام حمایتی بیمه‌ها گاهی 2 سال طول می‌کشد که زمان بر است و در این مدت هزینه‌ها بر دوش مردم می‌افتد.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر علیرضا زالی رئیس نظام پزشکی ایران در خصوص کاهش حمایت بیمه‌ها از داروها گفت: طبق نظام دارویی تمامی داروها مورد حمایت سیستم بیمه‌ای کشور هستند اما مشکلاتی وجود دارد که باید توسط شورای عالی بیمه حل شوند یکی از مشکلات این است که در خرید دارو معمولا بیمه‌ها برندی از برندهای مختلف دارویی را مورد حمایت قرار می‌دهند که از حمایت پایین‌تری برخوردار است. 

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران افزود: بنابراین اگر دارویی، مشابه متفاوتی را در بازار دارویی کشور داشته باشد که این برندها از دسته متوسط و بالاتر باشند بیمه، دارو با قیمت پایین‌تر را پوشش می‌دهد و سهم پرداختی مردم افزایش پیدا خواهد کرد. 

دکتر زالی بیان کرد: فرآیند اضافه شدن پوشش بیمه‌ای به داروهای جدید در کشور یک فرآیند نسبتا زمان بر است که این دیگر مشکل ما است‌. 

اگر یک انجمن علمی کشور و یک نهاد علمی اثر بخشی دارویی در نظام سلامت کشور را تایید کند ابتدا این دارو در نظم فارماکپک کشور ثبت می‌شود و بعد با تایید وزارت بهداشت، این مسئله در داخل شورای عالی بیمه و در دبیرخانه مطرح می‌شود تا دارو تحت پوشش بیمه قرار گیرد که این فرآیند زمان می‌برد و به طور متوسط گاهی یک داروی جدید که مورد لزوم و تائید تخصصی است تا بخواهد وارد نظام حمایتی بیمه‌ها شود بالغ بر 13 یا 15 ماه طول می‌کشد‌. 

وی ادامه داد: در این فاصله چند ماهه برای تحت پوشش قرار گرفتن یک دارو تمامی پرداخت‌ها از جیب مردم است پس این فرآیند باید کوتاه‌تر شوند.

زالی اظهار داشت: بعد از اینکه اقدامات لازم در شورای عالی بیمه‌ انجام می‌شود متاسفانه با یک مکانیسم اشتباه این روند به هیئت وزیران کشیده می‌شود که این کار را پیچیده‌ترمی‌کند و گاهی هزینه داروی جدید که توسط پزشکان در سطح شهر تجویز می‌شود تا بخواهد از هیئت وزیران تصویب بیمه‌ای بگیرد(که حدودا 2 سال زمان می‌برد) بر دوش مردم است. 

وی خاطر نشان کرد: باید برای برندهای مختلف دارویی پوشش بیمه‌ای در کشور متنوع‌تر شود و عمق پوشش افزایش یابد همچنین سیاست در حمایت بیمه از دارو، قیمت نباشد بلکه کیفیت دارو باشد و فرآیند پوشش بیمه‌ای برای برداشتن هزینه‌های سنگین از دوش خانواده ها به سرعت کوتاه شود.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: