کد خبر: ۸۵۲۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۰ - ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 11
شفا آنلاین>سلامت>مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور با بیان اینکه اکنون میزان اهداکنندگان زن در کشور ما پنج درصد تعداد کل اهداکنندگان خون است، بر لزوم فرهنگسازی جهت افزایش آمار اهدای خون زنان تاکید کرد.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر علی‌اکبر پورفتح الله  درباره وضعیت اهدای خون در زنان، گفت: واقعیت این است که در زمینه اهدای خون در زنان باید فعالیت ویژه‌ای انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در فرهنگسازی این مساله کمی مشکل داریم، افزود: در ادبیات کشور ما رایج شده که زنان دچار کم خونی هستند و به همین دلیل نمی‌توانند اهداکننده باشند؛ در حالی که ما اعتقاد داریم که این مساله باید در یک برنامه ملی دیده شود.

پورفتح‌الله با بیان اینکه برنامه ملی رفع کم خونی در زنان باید ساماندهی شده و آگاهی لازم در این زمینه ایجاد شود، گفت: البته وزارت بهداشت و معاونت بهداشت وزارتخانه اقداماتی در این زمینه انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه کم خونی مشکلات متعددی را ایجاد می‌کند، ادامه داد: بر اساس آمار جهانی 25 درصد جوامع کم خون هستند. از سویی این کم خونی می‌تواند منجر به خستگی شده و در نتیجه باعث کاهش فعالیت‌های اجتماعی در زنان شود. بنابراین به اعتقاد من یکی از برنامه‌های ملی که باید مطالبه جامعه ما باشد، انجام اقدامات لازم برای رفع کم خونی است.

پورفتح‌الله میزان اهداکنندگان زن در کشور را پنج درصد عنوان کرد و گفت: هنوز میزان اهدای خون در زنان دو رقمی نشده و نزدیک به پنج درصد است؛ اما امیدواریم این مساله به تدریج تغییر کند. بویژه اینکه در تمام کشورهای پیشرفته صنعتی این رویه صورت گرفته و سهم تقریبا مساوی در بین اهداکنندگان زن و مرد وجود دارد. انجام این کار در کشور ما نیاز به کار زمان‌بر و طولانی مدت دارد.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: