کد خبر: ۸۵۱۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 11
فراخوان وزارت بهداشت برای پرستاران بیکار؛
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>معاون پرستاری وزارت بهداشت از برنامه وزارت بهداشت برای راه‌اندازی دکترای تخصصی پرستاری و بکارگیری اعضای هیات علمی بالینی به طور ثابت در بیمارستان‌ها خبر داد و افزود: پرستاران بیکار می‌توانند با مراجعه به موسسه آوای سلامت که زیر نظر وزارت بهداشت است مشغول به کار شوند.
به گزارش شفاآنلاین : محمد میرزابیگی در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در نشستی خبری درباره مهم‌ترین چالش حوزه پرستاری، گفت: در حال حاضر مهم‌ترین چالش، کمبود نیرو در حوزه پرستاری است. بر اساس جمعیت حداقل باید 240 هزار پرستار داشته باشیم. این رقم بر اساس پزشک 230 تا 240 هزار و بر اساس تخت بیمارستانی موجود حداقل 220 هزار پرستار باید باشد.

وی با اشاره به اینکه کشور ما نسبت به میانگین دنیا، با کمبود 260 هزار پرستار مواجه است، افزود: در مجموع مابه‌التفاوت تعداد پرستاران موجود و تعداد پرستاری که کم داریم 120 هزار نفر است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه این کمبود نیرو در سه سطح مراقبت اولیه، عمومی و تخصصی است، افزود: سطح مراقبت اولیه شامل برخی مراقبت‌هایی که مردم در بیمارستان‌ها به خاطر آنها مستاصل هستند، می‌شود، مراقبتی که وظیفه پرستار دانشگاهی نیست و باید در یک رده غیردانشگاهی تعریف شود و در حال حاضر بخشی از این فعالیت‌ها توسط همراهان بیمار ارائه می‌شود.

میرزابیگی ادامه داد: این سطح از مراقبت‌های اولیه تناسبی با شرح وظایف پرستاران دانشگاهی ندارد. در ایران باید به ازای هر چهار یا حداقل سه پرستار یک کمک پرستار غیر دانشگاهی تعریف شود. این گروه برای پر کردن پرستاران دانشگاهی نمی‌آیند. اگر زمانی 100 هزار پرستار بیکار دانشگاهی هم داشته باشیم، نباید توقع داشت که این مراقبت‌ها را انجام دهند.

کمک‌پرستاران جای پرستاران را نمی‌گیرند

میرزابیگی ادامه داد: این کمک پرستاران توسط موسسه‌ای تربیت می‌شوند که دانشگاهی نیستند و هیچ نگرانی در این زمینه که جای پرستاران را بگیرند، وجود ندارد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در خصوص تفاوت نیروهای کمک پرستار غیردانشگاهی و پرستاران دانشگاهی، گفت: آنها محال است که جای پرستاران را بگیرند یا کار پرستاری انجام دهند چون یک گواهینامه دارند، لباس متفاوت با پرستاران می‌پوشند، در تناسب با پرستاران کسری مشخصی دارند و زیر نظر آنها فعالیت می‌کنند.

ظرفیت دانشجویان پرستاری امسال افزایش دو برابری داشت

وی درباره وضعیت دانشجوی پرستاری در سطح عمومی گفت: در حال حاضر 181 دانشکده پرستاری داریم که از سطوح کارشناسی تا دکترا را پوشش می‌دهند. مراقبت سطح عمومی در سطح کارشناسی باید اجرا شود. ما حدود 60 هزار دانشجو داریم و ظرفیت ورودی امسال را تا دو برابر افزایش دادیم که کمبود نیرو تامین شود.

میرزابیگی ادامه داد:‌ پرستاران در طول دوران تحصیل خود حدود 500 مهارت خدمتی یاد می‌گیرند. یکی از این مهارت‌ها فرآیند پرستاری است که در کشور بیمارستان‌های کمی آن را اجرا می‌کنند.

وی با اشاره به آمادگی دانشجویان کارشناسی و پرستاری برای دریافت آموزش‌های تخصصی، گفت: در دنیا این دوره‌ها بعد از مقطع ارشد اجرا می‌شود، اما در ایران سطوح فراگیری کارشناسی خوب است و ما می‌توانیم آموزش‌های تخصصی را در سطح کارشناسی ارائه کنیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره وضعیت آموزش پرستاران ویژه در کشور، گفت: سه سال است که آموزش پرستاران ویژه در کشور آغاز شده و تاکنون حدود 500 پرستار در سطح ارشد که دوره‌های ویژه دیده‌اند فارغ‌التحصیل شده‌اند.

بکارگیری اعضای هیات علمی بالینی به طور ثابت در بیمارستان‌ها

میرزابیگی همچنین ضمن اشاره به برنامه وزارت بهداشت برای راه‌اندازی دکترای تخصصی پرستاری و بکارگیری اعضای هیات علمی بالینی به طور ثابت در بیمارستان‌ها، درباره ساماندهی نظام اعتباربخشی پرستاران، گفت: پرستاران از نوع رفتاری که در رابطه با ثبت خدمات وجود دارد، گله‌مند هستند. این نظام در حال یک بازنگری اساسی است و در حوزه پرستاری گرفتاری‌ها را کم می‌کند.

میرزابیگی با بیان اینکه در طول اجرای طرح تحول تاکنون 9000 نیرو به کار گرفته شده است، ادامه داد: ما برای بیمارستان‌های جدیدالتاسیس 7000 نیرو گرفته‌ایم، به طور کلی 9000 نفر نیز در طول اجرای طرح تحول به کار گرفته شده‌اند. در طول چند سال گذشته 18 هزار پرستار در سیستم دولتی بازنشسته شده‌اند، اما جای آنها نیرو جذب نشده است که امیدواریم دولت مجوز استخدام به تعداد این پرستاران بدهد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان اینکه اگر پرستاری بیکار باشد می‌تواند با مراجعه به موسسه آوای سلامت که زیر نظر وزارت بهداشت است مشغول شود، درباره وضعیت نیروهای پرستاری شرکتی گفت: با توجه به شرایط جدید، شرکتی‌ها نسبت به نیروهای دولتی وضعیت مناسبی دارند. شرکت‌ها در گذشته بد عمل می‌کردند، اما اکنون حقوق یک نیروی شرکتی قبل از دریافت کارانه نباید کمتر از یک میلیون و 750 هزار تومان باشد. همچنین تمام مزایای یک پرستار دولتی به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

10 میلیون تومان اعتبار برای راه‌اندازی پاویون‌های پرستاری

میرزابیگی در خصوص وضعیت نظام پرداخت عملکردی در بیمارستان‌ها گفت: نظام پرداخت عملکردی در اصول، نظام خوبی بود، اما در فرعیات ایراد داشت که سه بار اصلاح شد.

وی ادامه داد:‌ بسیاری از مشکلات نظام پرداخت عملکردی در حال برطرف شدن است. در حال حاضر دانشگاه‌ها می‌توانند بین نظام پرداخت عملکردی و نظام سابق یکی را انتخاب کنند و پرستارانی که این نظام را نپذیرفتند، ضرر کردند. مسئولین پرستاری در نظام پرداخت عملکردی در مسیر پرداخت‌ها قرار دارند، در حالی که در نظام قبلی سیستم پرستاری مسئولیتی نداشت.

میرزابیگی در خصوص وضعیت تعرفه‌های پرستاری و علت تاخیر چندین ساله آن گفت: تعرفه‌های پرستاری از مرحله وزارت بهداشت گذشته و در شورای عالی بیمه منتظر تصویب است. علت این تصمیم‌گیری طولانی به خاطر اندیشه‌های متفاوتی است که وجود دارد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت از برنامه این وزارت بهداشت برای تربیت 10 هزار کمک پرستار در سال جاری خبر داد و در مورد موسسات غیرمجاز آموزش نیروهای کمک پرستاری و بهیاری کوتاه‌مدت نیز گفت: ما در مرحله قبل از دانشگاه در حوزه پرستاری به جز دوره کمک پرستاری هیچ دوره دیگری نداریم، تنها موسساتی که زیر نظر وزارت بهداشت هستند و مدرک دارند می‌توانند فعالیت کنند و فعالیت سایر موسسات پذیرفته نیست. بدون مجوز وزارت بهداشت، تمام دوره‌های کوتاه‌مدت تحت هر عنوان، از درجه اعتبار ساقط است. کسانی که قبلا در موسسات مجاز این دوره‌ها را گذارندند، می‌توانند در دوره‌های کمک پرستاری شرکت کنند و در جایگاه‌های قانونی آموزش ببینند.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: