شفا آنلاین :زماني كه »لري پيج«(Larry Page) و »سرگي برين« (Sergey Brin) در ژانويه 1996 دوره دكترا را در دانشگاه استانفورد به پايان ميرساندند، براي طرح پايان اين مقطع تحصيلي به اين نتيجه رسيدند كه ميتوانند طرحي را ارائه دهند كه طي آن حجم وسيع اطلاعات مورد پردازش قرار ميگيرد و ديگران هم ميتوانند از مكانهاي دور و نزديك به اين اطلاعات دسترسي داشته باشند.
به گزارش شفا آنلاین ،طرح اين دو جوان به گونهاي مطرح شد كه يك فرد مانند زماني كه وارد يك كتابخانه بزرگ ميشود، به راحتي بتواند كتاب مورد نظر خود را در كوتاهترين زمان پيدا كند. اين تفكر نخستين جرقهها را براي راهاندازي يك موتور جستوجوي اينترنتي در ذهن دو جوان دانشجو ايجاد كرد. زماني كه طرح دانشگاهي پيج و برين تكميل شد، موتور جستوجوگر آنها ابتدا با دامنه google.stanford.edu فعاليت ميكرد و در 15 سپتامبر سال 1997 دامنه google.com ثبت شد و حدود يك سال پس از آن، يعني در تاريخ سپتامبر 1998 نخستين دفتر كار گوگل راهاندازي شد و اين شركت رسماً فعاليت خود را آغاز كرد.
اين دو جوان امريكايي كه براي كسب درآمد از طريق رشته مورد علاقه خود شركت Google را تأسيس كردند، هرگز فكر نميكردند كه پس از گذشت چند سال صاحب بزرگترين موتور جستوجوي اينترنتي جهان خواهند شد.
اين شركت ابتدا با هدف ارائه ابزار ويژه براي جستوجوي سريع و آسان اطلاعات در اينترنت راهاندازي شد و طي سالهاي نخست تمام فعاليت شركت و مهندسان آن براي پايه تقويت موتور جستوجوي اينترنتي و ارائه ابزارهاي مختلف مبتني بر اين فضا بود. اما فعاليتهاي گوگل به شكلي دنبال شد كه پس از گذشت مدتي اين شركت پا را از عرصه خدمات اينترنتي فراتر گذاشت و به ديگر حوزههاي فناوري هم وارد شد. گستره فعاليتهاي گوگل طي سالهاي اخير به قدري افزايش يافت كه در 27 سپتامبر 2013 در پانزدهمين مراسم سالگرد گشايش آن اعلام شد اين شركت بيش از 70 شعبه رسمي در 40 كشور جهان دارد.
گوگل طي سالهاي اخير اقدامهاي گستردهاي را در حوزه فناوري انجام داد و با خريد شركتهاي ديگر سعي كرد فعاليتهاي خود را گسترش دهد. از جمله خريدهاي بزرگ گوگل در سالهاي اخير ميتوان به موارد زير اشاره كرد: خريد شركت Keyhole در سال 2004 براي ارائه نقشه سهبعدي جهان، خريد شركت YouTube در اكتبر 2006 براي ارائه خدمات ويدئويي مبتني بر اينترنت، خريد شركت DoubleClick در آوريل 2007 براي انتشار آگهيهاي تبليغاتي مبتني بر محل جغرافيايي و نيازهاي كاربر، خريد شركت توليدكننده تلفنهاي همراه موتورولا در سال، 2010 خريد شركت Quickoffice در سال 2012 براي ارائه خدمات و ابزارهاي موبايلي، خريد شركت Channel Intelligence در فوريه 2013 براي ارائه خدمات فروش اينترنت و...
همه اين خريدهاي بزرگ به همراه خريد دهها شركت ديگر طي سالهاي اخير اين امكان را براي گوگل ايجاد كرد تا از توليد سيستمعامل گرفته تا عينك هوشمند در زمينه نرمافزار و سختافزار فعاليت كند و عنوان پربينندهترين و محبوبترين سايت اينترنتي جهان براي چندين سال متوالي را به خود اختصاص دهد. اما اين شركت بزرگ علاوه بر خدمات و فعاليتهاي ياد شده، طي چند سال اخير دست به برخي اقدامهاي عجيب زده است كه در برخي موارد حتي ميتوان آنها را كاملاً بيربط به گوگل و دنياي فناوري دانست.
ë 170 سال زندگي گوگلي
شركت گوگل از حدود يك سال قبل با ساخت عينك هوشمندي موسوم به Google Glass توجه همگان را به خود جلب كرده است، اين روزها خبري منتشر كرده كه باور آن اندكي سخت به نظر ميرسد. گوگل بر اساس طرح جديد خود كه البته بخشي از آن مربوط به خارج از دنياي فناوري ميشود يك شركت زيرمجموعه را با نام California Life Company تأسيس كرده است كه با نام اختصاري Calico نيز شناخته ميشود و هدف از فعاليت آن افزايش عمر انسان بين 20 تا 100 سال است.
اين خبر در نگاه اول كمي غيرواقعي بهنظر ميرسد. اما دانشمندان ميگويند كه طي قرن گذشته موفق شدهاند ميانگين سن انسان را 20 سال افزايش دهند. بنابراين، دختري كه امروز در امريكا متولد شود ميتواند تا 100 سال عمر كند. دانشمندان طي چند سال گذشته مطالعات گستردهاي را در اين باره انجام دادهاند تا بتوانند چنين هدفي را محقق كنند. اما گوگل در نظر دارد كه اين مبحث را از يك مسأله آزمايشگاهي خارج كند و امكان تحقق آن را براي همه مردم جهان فراهم آورد. همين مسأله باعث شد تا «لري پيج» در آخرين سخنراني خود اعلام كرد كه براي افزايش سن انسان تا 170 سالگي بيش از 6/1 ميليارد دلار سرمايهگذاري كرده است. گوگل در اين طرح اعلام كرده است كه اگرچه افزايش سن مردم باعث افزايش جمعيت كهنسالان در جهان ميشود، اما اين نكته كه سن انسان كندتر به جلو حركت كند باعث خواهد شد تا دوره زماني مفيد براي كارايي انسان افزايش يابد و بهرهوري جامعه بيشتر شود. پيج بر اين باور است كه براي افزايش ميانگين سن افراد از بين بردن بيماريهاي عمومي و كشنده از جمله سرطان روش مناسبي نيست و بهترين كار اين است كه جلوي پير شدن انسان گرفته شود.
مديرعامل گوگل به اين نتيجه رسيده است كه بسياري از فناوريهاي امروزي كه براي افزايش سن انسان به كار گرفته ميشوند، باعث ميشوند تا فرد در شرايط ناسالم به زندگي خود ادامه دهد. به عبارت ديگر، هزينههاي فراواني كه اين روزها برخي افراد براي افزايش سن خود ميپردازند تنها موجب ميشود كه آنها همراه با بيماريها و اختلالات فراوان زمان بيشتري زندگي كنند كه گوگل قصد دارد اين مشكل را از ميان بردارد. بد نيست بدانيد مركز تحقيقاتي Pew Internet چندي پيش اعلام كرد كه حتي اگر روشهاي كاملاً مطمئن براي افزايش سن انسان وجود داشته باشد، 56 درصد امريكاييها قصد استفاده از اين روشها را ندارند. زيرا به اين نتيجه رسيدهاند كه ادامه زندگي از 70 سالگي به بعد با بيماريها و مشكلات جسماني همراه خواهد بود.
ë اتومبيل بدون سرنشين
دو سال پيش گوگل براي نخستين بار طرح ساخت نخستين خودروي بدون سرنشين را مطرح كرد و از آن زمان تاكنون براي توسعه اين فناوري اقدامات گستردهاي انجام شد. شركت گوگل طي آخرين اقدام خود در اين زمينه موفق به ساخت خودرويي شد كه مسافت 300 هزار مايل را بدون راننده و سرنشين رانندگي كرد.
با اين اتفاق گوگل اعلام كرد از اين به بعد قصد دارد خودروي خود را در دنياي واقعي بدون سرنشين وارد جادهها كند. به گفته مهندسان گوگل، زماني كه اين امكان فراگير شود ظرفيت جادهها و خيابانها هم افزايش پيدا ميكند. زيرا روبوتهاي كنترل كننده خودرو با فاصله كم از همديگر حركت ميكنند و اين كار باعث بالا رفتن ظرفيت جادهها ميشود. علاوه بر اين، روبوتها نسبت به انسان سريعتر عكسالعمل نشان ميدهند و حسگرهاي هوشمند به آنها اجازه ميدهد اطراف خودرو را به صورت 360 درجه ببينند. همچنين بايد توجه داشت كه روبوت راننده هيچ وقت خوابش نميگيرد و هنگام رانندگي پيامك ارسال نميكند. با اين وجود بايد توجه داشت كه استفاده از چنين خودرويي براي همه ممكن نيست، زيرا قيمت حسگرهايي كه گوگل بايد براي كنترل خودروي بدون سرنشين استفاده كرده حدود 250 هزار دلار محاسبه شده است.
ë كفش سخنگو
گوگل چندي پيش در يك نمايشگاه نوآورانه نخستين كفش سخنگوي خود را به گونهاي عرضه كرده است كه ميتواند داستان مربوط به پيادهرويهاي روزانه را تعريف كند. اين كفش جذاب در واقع يك ايده مفهومي و بخشي از طرح هنري جديد شركت با نام Art, Copy, Code است. اين طرح قرار است به ياري اشياي معمولي روزانه بيايد و به آنها روح زندگي ببخشد.
گوگل براي اين كار با دو هنرمند متبحر همكاري كرده و موفق به توليد كفشي شده است كه شخصيت كاملاً مستقل دارد و ميتواند در صورت اجازه صاحب خود، با فعاليتهاي فردي كه آن را پوشيده است در وب ارتباط برقرار كند و به تبادل اطلاعات بپردازد. اين كفش با استفاده از يك شتابسنج، يك ژيروسكوپ، فناوري ارتباطي بلوتوث و برخي ديگر از لوازم فناوري حركات صاحب خود را زير نظر ميگيرد و در پايان؛ گزارش كامل مربوط به حركات بدني وي را ارائه ميدهد. نكته جالب در مورد كفش سخنگوي گوگل اين است كه اين محصول ميتواند گزارش خود را در شبكه اجتماعي Google+ به اشتراك بگذارد يا اينكه از طريق اسپيكرهايي كه در بدنه آن به كار رفته، به صورت زنده و لحظهاي آن را بخواند و حتي آنها را به صورت صوتي در وب بخواند.
ë بالن اينترنت
اين طرح با نام «بالن اينترنت» يا «بالن Wi-Fi» شناخته ميشود و طي آن گوگل با استفاده از بالنهاي مجهز به گيرنده
Wi-Fi ميكوشد اينترنت پرسرعت را به مناطق دوردست كه هنوز زيرساختهاي مخابراتي ندارند، برساند. طرح اينترنتي بالني گوگل هماكنون در برخي مناطق آفريقا و نيوزيلند اجرا شده است و در جديدترين نمونه قرار است اين بالنها در كاليفرنيا نيز به پرواز درآيند. بالنهاي اينترنتي طي طرح گستردهاي موسوم به Google’s Project Loon در ارتفاع 99 متر بالاتر از جو زمين به پرواز در ميآيند و تقريباً خارج از سطح جو قرار ميگيرند.كيث بوناويتز (Keith Bonawitz) طراح محاسباتي Google [x] Lab در مورد نحوه هدايت اين بالنها توضيح داده است: «ما ناوگاني از بالنها به صورت تمام وقت در هوا داريم كه با گيرنده ماهوارهاي GPS رديابي ميشوند. ما ميكروفونهايي را روي بالنهاي خود قرار دادهايم كه نشان ميدهند آنها در زمان پرواز بسيار آرام هستند. اين بالنها همچنين ميتوانند اطلاعات دقيق مربوط به شرايط آب و هوايي را نيز به دست ما برسانند.» البته اين طور كه «لري پيج» ميگويد، عجايب گوگل تنها محدود به عينك هوشمند، بالن اينترنتي، اتومبيل بدون سرنشين يا طرح افزايش طول عمر انسان نميشود و اين شركت در مركز اصلي تحقيق و توسعه(R&D) خود در دره سيليكون طرحهايي را دنبال ميكند كه گفته ميشود در آينده نزديك بزرگترين تحولات را در زندگي روزمره مردم به وجود ميآورد. با همه اين توضيحات، براي تحقق اين ادعاها بايد چند سالي منتظر ماند
ایران.