کد خبر: ۸۴۷۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 08
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که با نوعی آزمایش خون می توان خطر ابتلای فرد به بیماری مزمن کلیه ( CKD) را پنج سال قبل از بروز آسیب های ناشی از این بیماری پیش بینی کرد.
به گزارش شفاآنلاین : در این آزمایش خون، محلول ﮔﻴﺮﻧﺪﻩ ﻓﻌﺎﻝ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﭘﻼﺳﻤﻴﻨﻮژﻥ ﻧﻮع اوروﻛﻴﻨﺎز (suPAR) هدف قرار می گیرد.
محققان در این مطالعه متوجه شدند که سطوح این پروتئین در خون ماه ها و یا سال ها قبل از ابتلا به این بیماری افزایش می یابد.
سطوح پروتئین suPAR را با استفاده از یک آزمایش ساده خون می توان بررسی کرد و نتیجه این آزمایش می تواند خطر ابتلای شخص به بیماری مزمن کلیه را پنج سال قبل از بروز آسیب های ناشی از این بیماری با اطمینان پیش بینی کند.
محققان سطوح suPAR و عملکرد کلیه را در حدود دو هزار و 300 نفر بررسی کردند و آنها را برای پنج سال مورد پیگیری قرار دادند.
این مطالعه نشان داد که 40 درصد از افراد مورد مطالعه دارای سطوح بالای suPAR بودند که نشان دهنده بیماری مزمن کلیه نبود اما در پنج سال بعدی به این بیماری مبتلا شدند.
تنها 10 درصد از افراد مورد بررسی که سطوح پروتیین suPAR در خونشان کم بود، به بیماری مزمن کلیه مبتلا شدند.
محققان همچنین متوجه شدند که سطوح suPAR، کاهش عملکرد کلیه را در افرادی که در مراحل اولیه بیماری کلیه بسر می برند، پیش بینی می کند.
دکتر جوچن رایزر نفرولوژیست و نویسنده ارشد این مطالعه از مرکز پزشکی دانشگاه راش گفت: نقش پروتئین SuPAR در ابتلا به بیماری کلیه، مانند کلسترول در ابتلا به بیماری قلبی و عروقی است.
وی افزود: افرادی که سطوح suPAR بالا دارند، می توانند برای آگاهی از اتخاذ اقدامات لازم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کلیه مورد مشاوره قرار گیرند؛ همان گونه که به افراد دارای سطوح بالای کلسترول بالا گفته می شود که تغییراتی در شیوه زندگی خود ایجاد کنند و برای این افراد، داروهایی برای کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی توصیه می شود.
بیشتر افراد تا زمان پیشرفت بیماری متوجه نمی شوند که به بیماری مزمن کلیه مبتلا شده اند.
علائم ابتلا به بیماری مزمن کلیه شامل مشاهده خون در ادرار، ورم دست و پا و تشنگی شدید، معمولا تا زمانی که آسیب جدی به کلیه وارد نشده باشد، بروز نمی کنند.
این مطالعه در مجله New England Journal of Medicine منتشر شده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: