کد خبر: ۸۴۳۵۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۳ - ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 07
شفا آنلاین>سلامت جنسی>شيوع مشکلات هورموني در میان زنان و دختران جامعه، سلامت کل جامعه را به خطر مي‌اندازد.

زنان علاوه بر نقش‌هاي اجتماعي خود، وظيفه توليد نسل بعدي را هم به عهده دارند بنابراين، عدم سلامت آنها در اين بخش، مي‌تواند باعث شود نسل‌هاي آينده کشور سلامت کافي نداشته باشند.


به گزارش شفا آنلاین، در نتيجه توجه به حل اين مشکلات و تلاش براي داشتن جامعه‌اي با زنان سالم بر کسي پوشيده نيست. به همين دليل با بتول احمدي، سرپرست گروه سلامت زنان فرهنگستان علوم پزشكي جمهوري اسلامي ايران در اين مورد به گفت و گو نشستيم که در ادامه مي‌خوانيد.

مشکلات هورموني در چند سال گذشته در کشور افزايش داشته و دو علل اصلي آن تغذيه و تحرک جسماني در نظر گرفته شده است. چه برنامه‌ريزي‌هايي براي حل اين مشکل در نظر گرفته شده است؟

منشأ اين مشکلات که به دو عامل تغذيه و تحرک آن هم اشاره شد، سبک زندگي افراد است بنابراين بايد بيشترين تمرکز روي همين مسئله سبک زندگي باشد. دختران نوجوان و در حال بلوغ، در حال حاضر سبک زندگي مناسبي ندارند و تغذيه و فعاليت جسماني تنها بخشي از آن است.

دختران امروز بسيار بيشتر استرس را تجربه مي‌کنند و تعداد بيشتري از آنها به افسردگي و بيماري‌هاي رواني دچار مي‌شوند. همچنين بسياري از آنان به علت افزايش سن ازدواج تا سال‌ها و گاه تا دهه سوم زندگي فعاليت جنسي ندارند که همين باعث بروز سرطان سينه و دهانه رحم و چسبندگي لوله‌هاي رحمي مي‌شود. افزايش وزن علاوه بر صف طولاني بيماري‌هايي که به دنبال خود دارد، باعث عدم اعتمادبه‌نفس زنان و افسردگي بيشتر آنان نيز مي‌شود بنابراين پيشنهاد براي بهبود اين شرايط ارائه يک بسته سلامت است.

بسته‌اي که در آن از طرف ارگان‌هاي مختلف، مانند مکان‌هاي کار و تحصيل، مراکز خدمات درماني و بهداشتي و حتي به صورت مستقيم به زنان ارائه شود. اين بسته شامل آموزش عمومي هم مي‌شود و ما با استفاده از راه‌هاي مختلف مي‌توانيم به زنان در رابطه با سلامت جسم و روان خود آموزش عمومي بدهيم. علاوه بر آموزش، زنان به برنامه غذايي و برنامه فعاليت‌هاي جسماني احتياج دارند.

مدارس و ادارات و وزارت بهداشت با همکاري هم مي‌توانند اين موارد را در اختيار زنان و دختران قرار دهند.

چرا هيچ‌گونه غربالگري در زمينه سلامت عمومي زنان در کشور انجام نشده است؟

غربالگري چيزي است که در بسياري از کشورها به صورت مستمر انجام مي‌شود و فوايد بسيار زيادي دارد. در زمينه سرطان هم در سرطان پستان و دهانه رحم و معده بيشترين غربالگري‌ها انجام شده است. اما همين غربالگري‌هاي سرطاني هم به دلايل مختلف در ايران انجام نشده است. در زمينه بررسي سلامت عمومي زنان، تاکنون برنامه‌هاي زيادي در مدارس و دانشگاه‌ها و گاه حتي ادارات دولتي انجام شده است.

اين برنامه‌ها از معاينه عمومي دختران و زنان تا مشاوره و درمان رايگان متنوع بود اما مشکلي که در اين زمينه وجود دارد اين است که اين برنامه‌ها با تغيير سياست پشت گوش انداخته مي‌شود و نمي‌توان به صورت طولاني مدت روي آنها حساب کرد. چرا که نيمه‌کاره رها مي‌شوند و يا به علت کمبود بودجه، مراحل جمع‌آوري اطلاعات به انتها و نتيجه نمي‌رسد.


چه برنامه‌هايي براي تحرک و فعاليت جسمي دختران و زنان وجود دارد؟

گاه برخي از مدارس با برگزاري برنامه‌هاي ورزشي يا برخي از ادارات با ارائه تسهيلات خدمات ورزشي در تلاش هستند براي زنان برنامه‌هايي را برگزار کنند تا زنان به ورزش و فعاليت بيشتر ترغيب شوند. اما مسئله اين است که به صورت عمومي و در کل کشور، چنين چيزي وجود ندارد و همين برنامه‌هايي هم به صورت پراکنده در سطح کشور انجام مي‌شود نمي‌تواند به صورت کامل معرف و تضمين ‌کننده فعاليت جسمي فرد باشد.


اينکه آيا مي‌توان برنامه‌اي به صورت ملي و در سطح کشور براي فعاليت جسماني زنان گذاشت، به خواسته خود مردم هم بازمي‌گردد. بسياري از برنامه‌هاي کوهنوردي و پياده‌روي و ورزش‌هاي صبحگاهي در سطح شهرهاي بزرگ کشور توسط فرهنگسراها يا گروه‌هاي مردمي انجام مي‌شود اما چه اندازه مردم از آنان استقبال مي‌کنند؟ تعداد افراد شرکت‌کننده بسيار بيشتر از تعداد افرادي است که به اين برنامه‌ها نيازمندند بنابراين در اين برنامه‌ريزي خواسته خود مردم هم اهميت دارد و نمي‌توان از اجبار استفاده کرد.سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: