کد خبر: ۸۴۳۵۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۳ - ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 07
شفا آنلاین>سلامت جنسی>افزايش هورمون‌هاي مردانه در زنان از جمله مشکلات هورموني است، که وضعيت سلامت عومي زنان را دست‌خوش تغييراتي مي‌کند. شيرين نيرومنش، متخصص زنان و زايمان و استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران در اين رابطه توضيح مي‌دهد.
به گزارش شفا آنلاین،دريک سيکل طبيعي عادت ماهيانه، هورمون‌هاي استروژن و پروژسترون تحت تاثير يک نظم خاصي ترشح شده و تخمک‌گذاري صورت مي‌گيرد که منجر به تغييرات هورموني طبيعي در بدن زنان مي‌شود. چنانچه روند طبيعي تخمدان به واسطه علل متفاوت به‌هم بخورد، هورمون‌ها به‌درستي ترشح نشده و فرد را دچار شکل مي‌کند.

يکي از اين عوامل تخمدان پلي‌کيستيک يا اختلالات در تخمک‌گذاري است. افرادي که به اين مشکل دچار مي‌شوند، اغلب افرادي چاق هستند که سيکل قاعدگي منظم نداشته و تخمک‌گذاري نيز ندارند. بنابراين در اثراختلالات هورموني، افزايش هورمون‌هاي مردانه در زنان شيوع پيدا مي‌کند.

رشد موهاي زائد نيز به دليل افزايش هورمون‌ها است؟

دليل رشد موهاي زائد در خانم‌ها معمولا اختلال‌ هورموني است كه سبب افزايش هورمون مردانه در زنان مي‌شود. ممكن است اشكال از تخمدان يا از غدد فوق كليوي باشد. به اين نكته هم بايد توجه كرد كه با توجه به وضعيت هورموني برخي از زنان در دوران بارداري و تحت تاثير هورمون‌هاي مربوط به آن دچار افزايش موهاي زائد مي‌شوند. در دوران يائسگي نيز چون هورمون زنانه كاهش مي‌يابد، ممكن است فرد دچار افزايش موهاي زائد شود. به هر حال هر اشكالي در سيستم هورموني و برهم خوردن تعادل آن كه سبب افزايش ميزان هورمون‌هاي مردانه شود، عامل بروز موهاي زائد است.

نشانگان تخمدان پلي‌كيستيك معمولا در زناني بروز مي‌كند كه چاق هستند، در تخمدان‌ تخمك‌گذاري ندارند، در سونوگرافي تخمدان‌هاي بزرگ و صدفي‌شكل‌ دارند و تخمک‌هاي متعددي در سطح تخمدان آنها ديده مي‌شود. اين تخمک‌ها آزاد نمي‌شوند و سيكل ماهانه در اين زنان مرتب نيست. گاهي 2 ماه يک‌بار يا 3 ماه يک‌بار عادت مي‌شوند و معمولا موهاي زائد در تمام بدن يا صورت آنها وجود دارد. تعداد فوليكول‌هاي مو در هر فرد ثابت است و از بين نمي‌رود ولي مو وقتي به صورت ضخيم و با رشد زياد پديدار مي‌شود، غيرطبيعي است. به ويژه اگر در صورت خانمي نمايان شود.


اگر خانمي دچار اين نوع موها است و اختلال قاعدگي دارد، لازم است ابتدا به پزشک زنان مراجعه كند تا تشخيص داده شود. معاينه و سونوگرافي و آزمايش هورموني لازم است. اگر افزايش وزن دارد بايد رژيم غذايي بگيرد و وزن خود را پايين بياورد و هر بيماري زمينه‌اي كه مربوط به تخمدان يا غدد فوق كليوي است، بايد تشخيص داده شود و تحت درمان قرار گيرد. درمان در اين زنان طولاني است. به دنبال درمان سطح هورمون مردانه كاهش مي‌يابد و سرعت‌ رشد موهاي زائد كم مي‌شود و از حالت ضخيم بودن بيرون آمده، نازک‌تر شده و رشد آنها كم مي‌شود. بعد از 6 ماه آز آغاز درمان هورموني بايد موهاي زائد ليزر يا سوزانده شوند تا فرد احساس ناراحتي نكند.


درمان موهاي زائد بدون توقف عوامل ايجادکننده اثر دارد؟

برخي زنان بدون اينكه علت اوليه را درمان كنند، مبادرت به انجام ليزر مي‌كنند. اگر علت اوليه درمان نشود، ممكن است، مجددا رشد موها آغاز شود. لازم است با مراجعه به پزشک زنان، معاينه و سونوگرافي براي بررسي كيست تخمدان مشكل و دليل بروز موهاي زائد مشخص شود. گاهي مشكل تخمدان پلي‌كيستيک نيست، اما ممكن است در تخمدان كيست‌هاي بزرگي ايجاد شود كه توليدكننده هورمون مردانه‌ هستند و اين نوع كيست‌ها بايد تحت عمل جراحي قرار گيرند.

اما فردي كه تخمدان پلي‌كيستيک دارد نيازي به جراحي ندارد و با درمان‌هاي هورموني مشكل برطرف مي‌شود. غيراز اختلال پلي‌کيستيک، اختلالات غدد آدرنال نيز مي‌تواند به افزايش هورمون‌هاي مردانه در زنان کمک کند. اگر منشا توليد هورمون مردانه و ايجاد موي زائد مشكل غدد فوق كليوي باشد، بايد توسط متخصصان غدد تشخيص داده و درمان شود. استرس فاکتور بسيار مهمي در تضعيف غدد فوق کليوي است. کم‌خوابي يا بي‌خوابي و تغذيه نامناسب نيز مي‌تواند غدد آدرنال را دچار اختلال کند. به همين دليل هورمون‌هاي مولد انرژي در بدن توليد نمي‌شود.

آيا تغيير صدا در زنان مي‌تواند ناشي از افزايش هورمون‌هاي زنانه باشد؟

بله. در برخي موارد افزايش هورمون‌هاي مردانه درحدي که صداي بيمار تغيير کرده و صوت صدا اندکي بم مي‌شود، رخ مي‌دهد اين اختلال حتي در برخي موارد تغييراتي را در قسمت دستگاه تناسلي زنان ايجاد مي‌کند. تغيير فرم بدن و عضلاني شدن آن هم از عوارض افزايش هورمون‌هاي مردانه در زنان است.

آيا بروز توده‌ها در تخمدان مي‌تواند، سبب ايجاد هورمون مردانه شود؟

يکي از انواع تومورهاي تخمدان وجود دارد که ممکن است با تغييرات هورموني و افزايش هورمون مردانه در خون همراه باشد، اين تومور منجر به بروز سلول‌هاي شبيه بيضه در تخمدان مي‌شود، که يکي از بدخيمي‌هاي تخمدان است که با افزايش هورمون مردانه در بدن زنان همراه است. درمان اين نوع تومور جراحي است.

تغذيه و مصرف مرغ‌هاي هورموني مي‌تواند به افزايش هورمون‌هاي مردانه در زنان کمک کند؟
در گذشته اين مسئله مطرح بود که به مرغ‌ها براي رشد بيشتر هورمون داده مي‌شد، به‌خصوص هورمون‌هاي آنابوليک مثل آندروژن که در بدنسازي هم استفاده مي‌شود. اين موضوع باعث شد، تعادل هورموني در بدن خانم‌ها به هم بخورد، اما درحال حاضر با نظارت وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکي ديگر از اين هورمون‌ها استفاده نمي‌شود، بنابراين نگراني از اين لحاظ وجود ندارد.سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: