کد خبر: ۸۴۱۱۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 04
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی >امروزه پيوند مدفوع به‌طور روزافزوني براي درمان عفونت کلستريديم ديفيسيل استفاده مي‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،اين رويکرد جديد در مقابل استاندارد مراقبت اين نوع عفونت قدعلم کرده، که درمان با آنتي‌بيوتيک‌هاي قوي، مانند وانکومايسين و مترونيدازول است. تاکنون، کسي هنوز متقاعد نشده که اين رويکرد جديد آماده است تا در بالين به‌طور روتين استفاده شود.

در سرمقاله‌اي که به تازگي در نشريه BMJ به چاپ رسيده، تيم اسپکتور Tim Spector، از کينگز کالج لندن، و روب نايت Rob Knight از دانشگاه کاليفرنيا، از محققان سراسر جهان درخواست کرده‌اند، کارآزمايي‌هاي باليني با کيفيت بالا انجام دهند تا اطلاعات در زمينه اثرات درازمدت پيوند مدفوع کامل شود.

آنها در اين سرمقاله آورده‌اند که: «همچنان که مشخص مي‌شود، پيوند مدفوع در واقع پالايشي است از ميکروب‌هاي مفيد کليدي، ما نياز داريم مراکز و افراد متخصص بيشتري با غربالگري درست اهداکنندگان و طراحي کارآزمايي‌هاي خوب و بلندمدت، همچنين ابداع روش‌هاي پايش به منظور ارايه توصيه‌هاي معقول به بيماران، در اين امر دخيل شوند. در غيراينصورت، به خصوص با توجه به سهولت انجام اين روش در خانه، به دنبال دستورالعمل‌هايي که در اينترنت يافت مي‌شوند، بيماران مبتلا به بسياري از شکايت‌هاي مزمن، ممکن است شکيبايي و تحمل خود را از دست داده و با دست خود، عواقب پيش‌بيني نشده‌اي را براي خود به ارمغان آوردند.»


در حال حاضر، سازمان غذا و داروي آمريکا، پيوند مدفوع را به عنوان يک داروي تحقيقاتي پذيرفته است. ايالات متحده 500 مرکز دارد که پيوند مدفوع را به عنوان درمان ارايه مي‌دهند. تعداد اين نوع مراکز در بريتانيا، فقط 7 مورد است.

بيماران به‌طور رايج براي درمان عفونت‌هاي کلستريديم ديفيسيل، تحت پيوند مدفوع قرار مي‌گيرند، اما مطالعات اندکي وجود دارند که از اثربخشي آن به عنوان يک درمان براي مديريت عفونت‌هاي اوليه و بسيار مقاوم حمايت مي‌کنند. علاوه براين، مطالعات موجود در حمايت از استفاده از پيوند مدفوع براي درمان وضعيت‌هاي ديگر، مانند درمان آلرژي و چاقي، بسيار پراکنده هستند.

نويسندگان اين مقاله متذکر مي‌شوند که خطرات اين روش، مانند عفونت و احتمال افزايش وزن، در تعدادي از موارد گزارش شده است.

يکي از متخصصاني که در اين زمينه فعاليت دارد، معتقد است: «مطمئنا به اطلاعات بسيار بيشتري در اين زمينه نياز داريم. همچنين بايد مطالعات دقيقي در زمينه پيگيري بيماران انجام شود، خصوصا اگر از پيوند مدفوع براي درمان بيماري‌هاي غيرگوارشي استفاده شود. به نظر مي‌رسد با حوزه‌اي که سرعت بالايي دارد، روبرو هستيم.»

در حال حاضر، دو کمپاني پيشرو در ارايه ميکروبيوم‌هاي مورد تائيد سازمان غذا و دارو براي درمان کـلـسـتـريـديم ديـفـيسيـل وجـود دارنـد: Rebiotix Inc's RBX2660، که سوسپانسيون ميکروبيوم استاندارد شده‌اي را از نمونه مدفوع تازه تهيه مي‌کند و ديگري، Seres Therapeutics Inc که در ماه آگوست سال جاري، تائيديه سازمان غذا و دارو را براي کپسول SER109 دريافت کرد. اين کپسول براي پيشگيري از عفونت کلستريديم ديفيسيل در بزرگسالان استفاده مي‌شود. متخصصان معتقدند، سازمان غذا و دارو حتما رويکرد قابل قبولي براي اين تائيديه داشته است.

بعضي بيماران مايل نيستند صبر کنند تا سازمان غذا و دارو درمان آماده شده ميکروبيوم را تائيد کند. براساس گزارش Open Biome، بيش از 5000 بيمار با مدفوعي که در بانک‌ مدفوع اين موسسه خصوصي وجود دارد، درمان شده‌اند. اين موسسه در سال 2012 پايه‌گذاري شد و هدف آن، گسترش دسترسي ايمن به پيوند مدفوع، همچنين انجام تحقيقات فعل و انفعالات در مورد ميکروبيوم انساني است.

شرايط جاري در پيوند مدفوع

در حال حاضر مشکلاتي چند وجود دارند که مانع مي‌شوند تا اين روش به طور گسترده مورد استفاده قرار گيرد که يکي از آنها مشکلات قانوني است. اداره دارو و غذاي ايالات متحده (FDA) تاکنون به طور کامل اين روش درماني را تأييد نکرده است. به اين صورت که استفاده از آن فقط براي بيماراني اجازه داده مي‌شود که به شيوه‌هاي ديگر درماني پاسخ نداده‌اند. همينطور اجازه کتبي از بيمار گرفته مي‌شود که در آن قيد شده اين روش فعلا به صورت آزمايشي انجام مي‌شود.

در حال حاضر پيوند مدفوع به عنوان دارو در بخش قانوني اداره دارو و غذاي ايالات متحده طبقه بندي شده است. متخصصين بر اين اعتقادند که اين نگاه به پيوند مدفوع مي‌تواند مشکل‌ساز باشد.

مارک اسميت در سال گذشته به نيويورک تايمز گفت: «اين امر باعث ايجاد انحصار براي شرکتي که بتواند تأييديه آن را از FDA بگيرد مي‌شود. ما اعتقاد داريم اين روش بايد قانونمند باشد اما مثل اکثر محصولاتي که FDA آنها را ناديده مي‌انگارد خطر واقعي براي ايجاد بازار سياه وجود دارد. اگر شما دسترسي را محدود کنيد بسياري اين روش را به صورت زيرزميني انجام خواهند داد.»

در سال 2012، مارک اسميت و همکارانش اولين بانک مدفوع را به نام اپن‌بيوم در آمريکا با هدف امن‌تر، ارزان‌تر و در دسترس‌تر کردن اين روش براي پزشکان و بيماران تأسيس کردند. آنها نمونه‌هاي مدفوع منجمد و آماده پيوند را به بيمارستان‌ها عرضه مي‌کنند. اسميت مي‌گويد: «مردم در حال جان دادن هستند و اين يک ديوانگي است زيرا که ما راه حل را مي‌دانيم. مردم در زيرزمين‌هايشان پيوند مدفوع را انجام مي‌دهند و اين در حالي‌است که آنها نمي‌توانند اين کار را به درستي و به صورت ايمن و بهداشتي انجام دهند. ما به يک راه حل حد واسط تا زماني که محصولات تجاري به بازار بيايند، نياز داريم.»

 Medscape

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: