کد خبر: ۸۳۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۷ - ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 01
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها>پروين منصوري، متخصص پوست و مو و دبير علمي کنگره زخم و ترميم بافت معتقد است با توجه به بيماري‌هاي زمينه‌اي که در حال شيوع است، زخم‌ها در حال تبديل شدن به مشکلي جهاني در حوزه پزشکي هستند.
به گزارش شفا آنلاین،در ادامه گفت‌و‌گوي پروين منصوري  درباره دومين کنگره زخم و ترميم بافت را مي‌خوانيد.هدف از برگزاري کنگره زخم و ترميم بافت چه بود و چرا اين موضوع مود توجه قرار گرفت؟

زخم‌ها مشکلي جهاني در حوزه پزشکي هستند، چون هم عوارض و مرگ و مير دارند و هم بار مالي زيادي را بر مرکز درماني و بهداشتي کشورها تحميل مي‌کنند. به همين دليل است که در سال‌هاي اخير با توجه به شيوع بيماري‌هايي که مولد زخم هستند، اين مساله بيشتر مورد توجه قرارگرفته ‌است.

بيماري‌هايي مانند ديابت، فشار خون، کهنسالي که مي تواند موجب زمينگير شدن فرد و زخم بسته شود، حوادث، تصادف‌ها، مشکلات روحي و رواني، مصرف دارو‌هاي متعدد و شيوع بالاتر سرطان که خود مي‌تواند زخم ايجاد کند و هم به صورت ثانوي روي زخم‌ها ايجاد شود، همگي موجب شده است دنيا رويکرد جديدي به شناخت زخم، علت‌هاي ايجاد کننده آن، راه‌هاي جديد تشخيص و درمان بي‌خطر آن داشته باشد.

اين دومين سالي است که اين کنگره در زمينه زخم و ترميم بافت در حوزه‌هاي مختلف برگزار مي‌شود. در اين کنگره افرادي که در رشته‌هاي مختلف مانند پانسمان، جراحي، درمان دارويي، سلول‌درماني، بيو متريال، ازون تراپي، اکسيژن درماني، ليزر و...فعاليت دارند را دعوت کرده‌ايم در اين سه روز کنگره حضور پيدا کنند تا هم از تجربيات يکديگر استفاده کنند و هم از تازه‌هاي اين حوزه مطلع شوند. ما اميدوار هستيم در پايان هم به انسجامي برسيم که مرکز يکپارچه زخم و ترميم بافت را در ايران ايجاد کنيم که راهکار‌هاي درماني بومي کشور را نيز در آن مرکز ارئه دهيم.

منظور از زخم‌هايي که به درمان پاسخ نمي‌دهند (آتيپيک) چيست و بيشتر به چه علت‌هايي ايجاد مي‌شوند؟

زخم‌هاي آتيپيک، زخم‌هايي هستند که شکل‌ها و دردهاي عجيبي دارند، در جاهاي عجيبي از بدن ايجاد مي‌شوند و به هيچ کدام از بيماري‌هاي شناخته شده در زمينه داخلي يا پوست شباهت ندارند. اين زخم‌ها به درمان‌هايي که به طور معمول براي ترميم زخم استفاده مي‌شوند، پاسخ نمي‌دهند. اين زخم‌ها مي‌توانند علت‌هاي مختلفي داشته باشند، مانند سرطان‌هاي اوليه، متاستاز‌هاي پوستي هستند که مي‌توانند به شکل يک ضايعه کوچک و قرمز شروع شده و به يک زخم پايدار و بدون قابليت بهبود تبديل شوند و زندگي فرد را به شدت تحت تاثير قرار دهند.

دومين دسته با بيماري‌هاي داخلي همراه هستند. برخي از بيماري‌هاي التهابي روده، ممکن است بر روي پوست زخم‌هايي ايجاد کنند که گاه اولين کليد تشخيص بيماري داخلي نيز آن ضايعه يا زخم پوستي است.

برخي ديگر از بيماري‌هاي داخلي مانند نقرس و ديابت نيز مي‌تواند به ايجاد چنين زخم‌هايي بيانجامد که با کنترل بيماري داخلي مي‌توان اين زخم‌ها را نيز کنترل يا درمان کرد. انواع بيماري‌هاي خوني، اختلال انعقادي و کمبود سلول‌هاي خوني مي تواند در پوست، زخم‌هاي عجيب آتيپيک ايجاد کند. التهاب جدار عروق يا واسکوليت از دريچه عروق بزرگ تا ريزترين عروق مي‌تواند ايجاد زخم‌هاي آتيپيک کند.

علاوه بر مواردي که به آنها اشاره کرديد، موارد ديگري نيز هستند که به ايجاد زخم‌هاي آتيپيک بيانجامند و شايع نيز باشند؟
برخي از عفونت‌ها مانند فاشئيت نکروزان، از جمله عفونت‌هايي هستند که به عمق پوست مي‌روند که مي‌تواند توسط توسط ميکروب‌هاي مختلف ايجاد شوند و با درد شديد و قرمزي شروع مي‌شود و با انتشار عفونت در خود تشديد مي‌شوند که عامل اصلي آن نيز ضربه يا تروما است. اما فاکتور اصلي ديابت است که مي‌تواند عاملي مهمي براي مرگ‌و‌مير باشد. مصرف برخي دارو‌ها نيز مي‌‌تواند ايجاد زخم کنند، به ويژه دارو‌هايي که براي بيماري‌هاي تيروئيدي تجويز مي‌شود با اثراتي که بر جداره عروق، سلول‌هاي خوني و مغز استخوان مي‌گذارند، مي‌توانند موجب ايجاد زخم‌هاي عجيب در پوست و مخاط شوند. سپید


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: