کد خبر: ۸۳۵۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 29
شفا آنلاین>بیمه و بانک>توثیق سپرده سرمایه گذاری در بانک مسکن در قبال فک رهن سند ترهینی دارای مزایایی است که بسیاری از شهروندان از آن بی اطلاع هستند.
به گزارش شفا آنلاین، بانک مسکن چند سالی است که از طرحی رونمایی کرده که در قبال آن مشتری می تواند با توثق سپرده سرمایه گذاری، سند منزل مسکونی خود را فک رهن کند.

در قبال این طرح به عنوان مثال در صورتی که از مانده تسهیلات منهای سود سال های آینده بانک مسکن، ۳۰ میلیون تومان مانده باشد، مشتری می تواند با توثیق وثیقه ای ۳۳ میلیون تومانی سند منزل خود را فک رهن کند.

در نگاه اول اینگونه به نظر می رسد که این طرح به هیچ عنوان به نفع مشتری نیست و در صورتی که مشتری ۳۳ میلیون تومان داشته باشد که در بانک سپرده کند، وام را تسویه و سند را آزاد می کند.

اما با نگاه کارشناسانه و دقیق تر متوجه می شویم این طرح دارای مزایایی نیز می باشد.

به عنوان مثال تصور کنید از بانک مسکن با نرخی ۱۴ یا ۱۵ درصد ۳۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت نموده اید و حال می خواهید منزل خود را بفروشید.

معمولا اینگونه است که فروشنده وام را تسویه تا سند آزاد شده را به خریدار بدهد اما با کمی دقت می توان هم سند را آزاد کرد و هم سپرده ای در بانک افتتاح و سودی بیش از تسهیلات دریافت کرد.

بدین صورت که مشتری با افتتاح ۳۳ میلیون تومان می تواند از سودی معادل ۲۰ درصد بهره مند شود و این در حالی است که نرخ تسهیلات ۱۴ یا ۱۵ درصد است.

حال پس از آزاد شدن سند، فروشنده ۳۰ میلیون وام به نرخ مثلا ۱۴ درصد از بانک مسکن دریافت کرده و سپرده ای ۳۳ میلیون تومان با نرخ ۲۰ درصد در همان بانک افتتاح کرده است.

جالب تر اینکه سود سپرده ۳۳ میلیون تومانی تقریبا معادل اقساط وام ۳۰ میلیون تومانی می شود.

پس از تسویه تسهیلات در چند سال بعد همان سپرده ای که در بانک به عنوان وثیقه تضمین شده آزاد و این ۳۳ میلیون تومان (البته پس از تسویه تسهیلات که معمولای بالای ۱۰ سال است) به عنوان سود و نفع فروشنده منزل مسکونی به وی خواهد رسید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: