کد خبر: ۸۲۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۲ - ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 26
شفاآنلاین:سلامت>جامعه پزشکی >دبیر کنگره بین‌المللی جراحی و بازسازی سینه عنوان کرد: بارداری و شیردهی دو فاکتور اساسی برای پیشگیری از بروز سرطان پستان است.
به گزارش شفاآنلاین: دکتر حمیدرضا فتحی که به مناسبت اولین کنگره بین‌المللی جراحی بازسازی و زیبایی سینه برگزار شد، گفت: این کنگره ششم تا هشتم آبان ماه در تالار مجتمع بیمارستانی امام خمینی برگزار می‌شود که طی دو روز اول سخنرانی و در روز سوم جراحی زنده پخش خواهد شد.

وی افزود: در سال‌های گذشته مبحث جراحی سینه در کنار جراحی‌های دیگر مانند زیبایی شکم و بازسازی‌های قسمت‌های بدن مانند جراحی سر و گردن و غیره برگزار می‌شد ولی امروزه با توجه به شیوع بالای سرطان پستان و نیاز افراد به بازسازی سینه امسال انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی موضوع بازسازی سینه را در این کنگره مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

دبیر اولین کنگره بین المللی جراحی بازسازی و زیبایی سینه گفت: متخصصان و اساتید برجسته مبحث بازسازی و زیبایی سینه از کشورهای مختلفی از جمله انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا و مکزیک در این کنگره حضور خواهند داشت. همچنین این کنگره برای فوق تخصصان جراحان پلاستیک و زیبایی دارای امتیاز باز آموزی است.

فتحی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه جراحی سرطان پستان مربوط به کدام گروه پزشکی است، گفت: قانونی که در حال حاضر در کشور ما اجرا می‌شود مربوط به سال 1306 است که طبق آن هر پزشکی می‌تواند هر کاری را انجام دهد بنابراین ما نمی‌توانیم بگوییم متولی این امر چه کسانی هستند اما انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی خود را موظف دانسته و این کنگره را برای افزایش آگاهی و سطح علمی فوق تخصصان جراحی پلاستیک و زیبایی برگزار کرده‌اند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران عنوان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که یک جراح عمومی یک تومور را بر می‌دارد و یک جراح پلاستیک برای ترمیم و بازسازی وارد می‌شود جراحی با موفقیت بیشتری انجام می‌شود زیرا در این موقع بافت کمتری از سینه برداشته می‌شود و علاوه بر برداشت تومور زیبایی نیز در نظر گرفته می‌شود.

وی گفت: نوع جراحی بازسازی که در ایران انجام می‌شود قدمت 30 تا 40 ساله دارد که متاسفانه این نوع جراحی‌ها عوارضی را در قسمت دهنده بافت افزایش می‌دهد برای مثال ضعف جدار شکم، فتق، ضعف عضلات شکمی، عدم توانایی و ورزش و یبوست از جمله مسائلی است که در این نوع جراحی‌ها حادث می‌شد اما در سال 1989 که اولین جراحی میکروسکوپی انجام شد که در حال حاضر نیز این روش در کشور ما رایج شده است و عوارض ناشی از جراحی به شدت کاهش یافته است.

وی اظهار کرد: افرادی که تحت جراحی سرطان پستان قرار می‌گیرند حداقل 30 تا 32 درصد دچار تورم اندام فوقانی می‌شوند چون طی این عمل غدد لنفاوی برداشته می‌شد که این مساله موجب تورم در ناحیه دست و بافت برداشت شده می‌شد که عوارض آن بیشتر از برداشت سینه بود اما با روشی که جدیدا در کشور انجام شده این جراحی به شکل میکروسکوپی انجام می‌شود به گونه‌ای که غدد لنفاوی در زیر بغل فرد پیوند داده می‌شوند که امید است نتایج مطلوب این جراحی طی یک تا دو سال آینده به طور کامل مشخص شود.

فتحی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره شرایط سنی افرادی که متمایل به انجام جراحی زیبایی سینه از قبیل کوچک یا بزرگ کردن آن هستند، گفت: معمولا برای چنین جراحی‌هایی ما محدودیت انتخاب داریم بدین صورت که دختران جوانی که ازدواج نکرده و یا صاحب فرزند نشده‌اند تحت عمل جراحی زیبایی سینه قرار نمی‌گیرند زیرا ممکن است بعد از ازدواج و شیردهی دچار تغییر هورمون شده که این خود نیازمند جراحی مجدد است اما اگر دختر جوانی قبل از ازدواج دچار نقایص مادرزادی، تقارن سینه‌ها و غیره باشد در این صورت جراحی برای آنها انجام می‌شود اما به طور کلی این جراحی برای خانم‌هایی که ازدواج کرده‌اند و دیگر قصد بارداری ندارند انجام می‌شود.

وی در پایان در خصوص ارتباط شیردهی و احتمال بروز سرطان پستان گفت: هر چه سن بارداری افزایش یابد و زمان شیردهی نیز کم باشد احتمال بروز سرطان پستان افزایش می‌یابد بنابراین می‌توان از بارداری و شیردهی با عنوان دو فاکتور مهم در پیشگیری از بروز سرطان پستان یاد کرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: