کد خبر: ۸۲۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۲ - ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 22
شفاآنلاین:جامعه پزشکی>پژوهش محققان مرکز تحقیقات ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی تبریز نشان داد که با استفاده از سرکوب بیان ژن Bach1 می‌توان از گسترش تومور در سرطان پستان و کولورکتال جلوگیری کرد.

به گزارش شفاآنلاین : دکتر بهزاد برادران، رئیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اعلام این خبر اظهار کرد: سرطان پستان بیماری است که از عوامل مستعدکننده آن می‌توان به چاقی، عدم فعالیت‌های ورزشی و نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: نازایی، بلوغ زودرس، یائسگی دیررس، چاقی پس از یائسگی، سابقه تابش اشعه زیاد به قفسه سینه، برخی از بیماری‌های خوش‌خیم پستان، سابقه فامیلی ابتلا به سرطان پستان و سابقه سرطان پستان در خود فرد از علل ابتلا به این سرطان هستند.

برادران با اشاره به اینکه در این پژوهش تلاش شده تا نقش ژن Bach1 در گسترش و متاستاز سرطان پستان و کولورکتال بررسی شود، یادآور شد: Bach1 با فعال کردن ژن‌های دخیل در متاستاز، باعث گسترش تومور می‌شود؛ اما در این صورت این ژن در تومورهای متاستاتیک نیز افزایش دارد.

رئیس مرکز تحقیقات ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، اظهار کرد: در این پژوهش نقش این ژن با استفاده از siRNA اختصاصی سرکوب شد و سپس در مرحله بعد نیز نقش سرکوب ژن Bach1 در جلوگیری از متاستاز مورد بررسی قرار گرفت.

وی با تاکید به اینکه در این پژوهش برای نخستین بار مشخص شد که از راه سرکوب بیان ژن Bach1 می‌توان از گسترش تومور در سرطان‌های پستان و کولورکتال جلوگیری کرد، گفت: این مطالعات هنوز در مرحله آزمایشگاهی قرار دارد.

برادران با بیان این‌که این پژوهش در مرکز تحقیقات ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شده است، خاطرنشان کرد: بهزاد منصوری، علی محمدی، مونا اورنگی، ندا شجری، بهناز حسینی، صدف داوودیان، داریوش شانه‌بندی و پونه برادران در انجام این پژوهش همکاری کرده‌اند.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: