کد خبر: ۸۲۴۲۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۷ - ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 21
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها>کتاب ارزش‌گذاري نسبي خدمات درماني تقريباً 19 سال بدون تغيير در کشور مورداستفاده قرار گرفت، اما اين امر موجب عقب‌ماندگي تعرفه‌اي در نظام سلامت شد.
به گزارش شفا آنلاین،رئيس سازمان نظام پزشکي در اين خصوص گفت: «نظام تعرفه گذاري ما نظامي ساده است و به دليل سال‌هاي متمادي عقب‌ماندگي تعرفه‌اي، از قيمت تمام‌شده خدمات و تعرفه واقعي فاصله‌داريم.»

عليرضا زالي هفته گذشته در کنگره راينولوژي، با اشاره به تعرفه‌هاي قشرهاي خاص پزشکي گفت: «در بخش جراحي‌ کتاب ارزش‌گذاري تعرفه‌ها نزديک به 7 سال ثابت ماند که اين موضوع باعث نارضايتي همکاران در سال‌هاي اخير بود.»

وي با تأکيد بر اقدامات وزارت بهداشت در اين خصوص افزود: «اگرچه در يک يا دو سال اخير اقدامات مثبتي جهت حل اين مسئله انجام‌شده، اما به دليل حجم زياد عقب‌ماندگي تعرفه‌اي در حوزه‌هاي مختلف پزشکي اين اقدامات به چشم نمي‌آيد، بنابراين فرايند تعيين تعرفه در کشور بايد به يک فرايند ديناميک، پويا و پيوسته تبديل شود و اين ارزش‌گذاري سالانه مورد بازنگري قرار گيرد و به سمت واقعي شدن تعرفه‌ها حرکت کنيم.»

به گفته زالي اگر ساليانه به‌صورت منطقي بازنگري تعرفه‌ها به شکل ديناميک ادامه پيدا کند و با چالش روبرو نشود، حداقل 5 سال زمان مي‌برد تا به نقطه نسبتاً مطلوب تعرفه‌اي رسيد.

تعرفه‌ها با نرخ تورم پيش نرفت

ابراهيم رزم‌پا، عضو هيئت‌علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران، گفت: «تعرفه‌هايي که براي جراحي‌ها به‌خصوص گوش،حلق و بيني تعيين‌شده است، عادلانه و منطقي محسوب نمي‌شوند.»

رزم‌پا به نامتناسب بودن تعرفه‌هاي گوش، حلق و بيني نسبت به ساير رشته‌ها و نرخ تورم اشاره کرد و افزود: «در ابتدا مسئله‌اي که مطرح مي‌شود اين است که در طول اين سال‌ها نرخ تورم موجب شده تا همه‌چيز در کشور 30 درصد افزايش يابد، اما تنها تعرفه‌هاي پزشکي با نرخ تورم هماهنگي ندارد.» به گفته وي بسياري از جراحان به دليل نامتناسب بودن تعرفه‌ها حاضر نيستند، جراحي‌هاي پرخطر را بپذيرند.

عليرضا زالي هم در اين خصوص گفت: «اگر پزشکان از اعمال پيچيده به دليل مشکلات تعرفه‌اي اجتناب کنند، پيشرفت‌هاي پزشکي ما که در سال‌هاي اخير حيرت‌انگيز بوده ممکن است با چالش‌هاي جدي روبرو شود.»

ابراهيم رزم‌پا، در خصوص نامتناسب بودن تعرفه‌ها تصريح کرد: «اگر يک جراح باسابقه بخواهد تومور حنجره بيماري را جراحي کند، خدمتي که ارائه مي‌دهد با پزشکي که تازه‌کار است و عمل بسيار ساده‌تر و با ريسک کمتر را انجام مي‌دهد، يکسان ديده مي‌شود. درحالي‌که جراحي وي بسيار ظريف و با ريسک بسيار بالايي است.»

رئيس نظام پزشکي کشور نيز با اشاره به همين مطلب گفت: «نظام تعرفه گذاري ما نظام ساده‌اي است و مؤلفه‌هايي مثل هنر جراح و تجربه جراح کمتر در آن گنجانده‌شده و بايد به‌گونه‌اي در رشته‌هايي مثل راينولوژي هنر و تجربه جراح را مولفه‌سازي در تعرفه کنيم و اين نکته مهمي است که اگر نتوانيم به اين سمت حرکت کنيم، با اتفاقاتي روبرو خواهيم شد.»

همچنين ابراهيم رزم‌پا معتقد است که جراحي‌هاي زيبايي نبايد تعرفه‌هاي ثابت داشته باشند؛ زيرا اين جراحي‌ها فوريت ندارند. به گفته وي مي‌توان چارچوبي براي اين تعرفه‌ها قرارداد و هزينه اين جراحي‌ها بايد بر اساس توافق پزشک و بيمار باشد.


تعادل در تعرفه‌ها نسبي است

بيژن نقيب‌زاده، عضو انجمن راينولوژي، نيز پيرامون اين موضوع  گفت: «پزشک‌ها با خدماتي که ارائه مي‌دهند، موجب مي‌شوند تا بهداشت بهتري در کشور وجود داشته باشد اما هزينه اين خدمات بهداشتي و درماني نيز بايد متناسب پرداخت شود.»

نقيب‌زاده به نقش بيمه‌ها در اين مسئله اشاره کرد و گفت: «تعادلي نسبي که در تعرفه‌ها وجود دارد، بايد پويا باشد و روند رو‌به‌جلو داشته باشد و شرکت‌هاي بيمه با همکاري دولت بايد در اين مسير همياري کنند.اما اگر بودجه کم باشد و بيمه‌ها فشار بياورند، تعرفه‌ها به همان ميزان قبلي باز‌مي‌گردند و از واقعيت دور خواهند شد.»

وي معتقد است با بازنگري در سياست‌ها مي‌توان تعرفه‌ها را تعديل کرد وبراي اينکه سيستم آموزشي بتواند پاسخگو باشد بايد تعرفه‌ها واقعي و متناسب باشد.

به گفته نقيب زاده تغيير تعرفه‌هاي خدمات درماني يک از اقدامات مثبت وزارت بهداشت به شمار مي‌رود که اين قدم‌ها به‌صورت کامل و مؤثر برداشته نشده و تعرفه‌هاي کنوني هنوز با آنچه بايد باشد، فاصله دارد.
لازم به ذکر است که جراحان گوش، حلق و بيني يکي از قشرهاي پزشکي هستند که نسبت به تعرفه‌هاي درماني ناراضي‌اند. آن‌ها معتقدند تعرفه‌هاي خدمات درماني نسبت به رشته‌هاي ديگر عادلانه و منطقي نيست. اما اين مسائل تنها در اين گروه خلاصه نمي‌شود و بايد ديد وزارت بهداشت براي اصلاح نظام تعرفه‌گذاري و انطباق هرچه بيشتر آن با سختي‌هاي خدمات درماني ارائه شده چه راهي را در پيش خواهد گرفت.سپید

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دكتر محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
0
0
عزيزان جراح، وقتي شما حق من دكتر بيهوشي كه با شما همكلاس و هم لباس هستم را در كلنيكهاي بي در و پيكر نمي دهيد و از پول ما به بهانه گلوبال و كم شدن مخارج بيماران بر ميداريد بنابراين از ديگران نناليد ، چون از ماست كه بر ماست!!! اين دوستان جراح حتي بابت بيماران زيبايي أهل خارج نيز حاضر نيستند حتي ٥٠ هزار تومان بيشتر به ما دكترهاي بيهوشي شاغل در دي كلليكهاي بي قانون بدهند ولي از طرف ديگر كلي پول به دلال اينگونه بيماران مي دهند!! اي لعنت به اين اجحاف!!
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: