کد خبر: ۸۲۰۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۰ - ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 18
شفا آنلاین>سلامت>اتخاذ تدابير لازم برای ارتقاء سلامت زنان شاغل بايد محور برنامه ششم توسعه باشد.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر ملاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با ابراز خرسندی از نخستین همایش ملی ارتقاء سلامت زنان گفت: نتایج کار در محیط کار بر واقعیاتی تاکید شد که هنوز هم آثار آن پابرجاست.

ملاوردی در ادامه گفت: از جمله مهمترین عوامل تاثیرگذار بر سلامت زنان می‌توان عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سازمانی، بیولوژیکی، سبک زندگی و سواد را نام برد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: تعریف نادرست حقوق و نقش‌های زن و مرد در خانه و اجتماع و نیز توزیع ناعادلانه منابع و فرصت‌ها در محیط‌های کاری ریشه در شرایط فرهنگی و ساختاری دارد که نگرش نامناسب مردان و زنان به نقش، جایگاه و حقوق خود و جنس دیگر در محیط کار را تولید کرده و تداوم می‌بخشد.

وی در ادامه افزود: با استناد به تجارب و شواهد علمی و پژوهشی موجود در برخی محیط‌های کاری تبعیض بین زن و مرد در نظام پرداخت، دسترسی به منابع و فرصت‌های شغلی، تسهیلات رفاهی، پیشرفت‌های شغلی، ایفای نقش در سطوح تصمیم‌گیری، مدیریتی و ارزشیابی از جمله واقعیت‌هایی است که نه تنها بر رضایت شغلی و سلامت روانی زنان در محیط کار تاثیر می‌گذارد، بلکه منجر به باز تولید و یا تداوم بسترهای نامناسب فرهنگی، قانونی، ساختاری و سازمانی برای ارتقاء سلامت زنان در محیط‌های کاری می‌شود.

دکتر ملاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان در پایان گفت:نظر به اینکه سلامت محور توسعه است و زنان سالم محور خانواده و نسل سالم هستند و در این بین زنان شاغل بخش مهمی از سرمایه‌های انسانی و نیروی کار و سازندگی کشور محسوب می‌شوند، لذا اتخاذ تدابیر مناسب جهت ارتقاء سلامت زنان شاغل با توجه به نقش‌های خانوادگی (همسر و مادر) و اجتماعی آنان باید محور برنامه‌های توسعه‌ای از جمله برنامه ششم توسعه باشد. تلاش در این توازن میان کار و زندگی زنان و ارائه بسته جامع حمایتی از زنان شاغل و نیز آموزش برنامه‌های پایش و خودمراقبتی از آن قبیل است.

دکتر تندگویان مشاور وزیر نفت در امور زنان در مراسم دومین همایش ملی ارتقاء سلامت زنان با شعار "زن قلب خانواده" گفت: در کشور ما همواره زنان شاغل از مشکلات روحی_ روانی، اجتماعی، خستگی مزمن، ناامنی شغلی رنج می‌برند.

وی در ادامه افزود: در کنار تمامی مشکلات قانونی و ساختاری و سازمانی، زنان شاغل از بیشترین آمار بیماری‌ها از قبیل؛ کم‌خونی، قلبی_عروقی، دیابت و سرطان‌های شایع بین زنان در رنج هستند.

تندگویان در رابطه با سلامت زنان در جامعه گفت: یکی از تعاریف سازمان بهداشت جهانی سلامت و رفاه کامل زنان جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی است که تنها به نبود بیماری و معلولیت محدود نمی‌شود.

وی ادامه داد: در اغلب خانه‌های جهان اولین افرادی که از خواب بر می‌خیزند، زنان هستند که علاوه بر تامین نیازهای فرزندان و شوهرانشان، بایستی در محل کار خود به ایفای نقش بپردازند. این زنان در اکثر مواقع جزو آخرین افرادی هستند که شب‌هنگام به خواب می‌روند. برای آنکه زنان سالم در جامعه داشته باشیم، بایستی نیازهایشان تثبیت شود و تقسیم کاری عادلانه در خانواده و جامعه برایشان انجام گیرد با توجه به ویژگی‌های جنسیتی آنان به آنها نقش‌ها و مسئولیت‌ها واگذار شود.

وی در پایان از اهداف این همایش گفت: از جمله اهداف برگزاری این همایش می‌توان حساس‌سازی جامعه نسبت به موضوع سلامت زنان در محل کار و جلب حمایت سازمانی و ملی در جهت سلامت زنان و همچنین آموزش و توانمندسازی کارشناسان و مدیران برای ارتقاء سلامت خود و زنان شاغل در سازمان‌های متبوع را نام برد.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: