کد خبر: ۸۱۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۱ - ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 15
شفا آنلاین>روانشناسی>یک روانشناس با تاکید بر این مطلب که ویزای ازدواج، بلوغ شخصیت است، گفت: تا زمانی که به بلوغ شخصیتی نرسیده‌ایم نمی‌توانیم وارد مرحله ازدواج شویم همچنین ازدواج در سن پایین نباید اتفاق افتد چرا که در این سن هنوز الگوی فکری فرد شکل نگرفته است و ممکن است چند سال بعد از ازدواج دچار مشکل شوند.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر رباب حامدی در کارگاه مشاوره پیش از ازدواج که در ساختمان معاونت دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، گفت: کنترل خشم و هیجان های منفی، سازگاری با فرد، وضعیت خانوادگی، محیط شغلی و اجتماع، توانایی حل مسئله، شیوه مقابله با مشکلات، رفتار و پوشش مناسب، بردباری و تحمل در برابر ناکامی ها، توانایی ارضای نیازها و خواسته ها به شیوه مناسب و اجتماع پسند، انتخاب اهداف متناسب با توانایی و راهبردهایی برای رسیدن به آنها جزو مولفه هایی برای رسیدن به بلوغ شخصیتی یا نشانه های بلوغ شخصیتی است که در داشتن ازدواج موفق یک اصل اساسی است.

وی یادآور شد: هوش، ارزش های مذهبی، اخلاقی، سیاسی، آرزوها، احساس صمیمیت (میزان روابط عاطفی)، علایق و توقع از نظام خانوادگی شباهت‌های لازم برای یک ازدواج موفق هستند.

حامدی با بیان این مطلب که سازمان بهداشت جهانی تفاوت سنی برای ازدواج را 2 تا 7 سال در نظر گرفته است، خاطرنشان کرد: اختلاف سنی زیاد بیش از 10 سال، عدم تحمل بی تجربگی و خامی گری، تمایل به رفتار والدینی با همسر، احساس قدرت بیشتر به دلیل داشتن شرایط تحصیلی یا موقعیت اجتماعی بالاتر، کنترل گری در رابطه به دلیل داشتن قدرت بیشتر، پیش آگاهی منفی می تواند بعد از ازدواج مشکل ساز باشد.

تفاوتهای مسئله ساز در ازدواج

این روانشناس گفت: تفاوت های فرهنگی، سطح اجتماعی، اقتصادی، مذهبی، میزان انرژی، درون گرایی و برون گرایی، استفاده از پول و مهارت کلامی می تواند از تفاوت های مسئله ساز در ازدواج باشد، به همین دلیل یکی از ویژگی های مهم برای تعدیل این تفاوت ها، ویژگی انعطاف پذیری است که در دوران آشنایی و شناخت قبلی اگر طرف مقابل برای ازدواج انعطاف پذیر بود، می توانیم امیدوار باشیم که با این ویژگی مشکلات بعد از ازدواج حل می شود.

انگیزه‌های اشتباه برای ازدواج

وی فشار خانواده یا اجتماع را یکی از انگیزه‌های اشتباه برای ازدواج دانست و افزود: فشار میل جنسی، فرار از خود، شورش علیه پدر و مادر، جستجوی استقلال، دلایل اقتصادی، احساس گناه و ترحم به دیگری، التیام یک رابطه شکست خورده و اجتناب از مسئولیت زندگی خود از دیگر انگیزه های اشتباه برای ازدواج دانست.

دلایل عدم آمادگی ازدواج

حامدی اظهار کرد: در صورتی که هنوز درگیر رابطه قبلی هستید (واقعی یا احساسی)، از خود متنفر هستید، احساس می کنید هیچکس خواهان رابطه با شما نیست، اگر بیان احساسات و عواطف برایتان بسیار سخت است، متاسفانه هنوز آمادگی ازدواج را ندارید. همچنین قبل از ازدواج مشکلات خود را حل کنید، کنترل هیجانی به خصوص خشم، خودشیفتگی، افسردگی و استقلال می تواند باعث بروز مشکلات شدید در ازدواج شود.

این روانشناس با تاکید بر اینکه در ازدواج های موفق زوج از بسیاری جهات به هم شبیه هستند، تصریح کرد: معتادین، افرادی که کنترل هیجانی ندارند، مسئولیت زندگی را نمی پذیرند، افرادی که کودک ماندند، احساسات خود را کنترل نمی کنند و در دام رابطه قبلی هستند، به هیچ عنوان برای ازدواج مناسب نیستند.

وی مراحل ازدواج، آشنایی، نامزدی و عقد را بین 6 ماه تا 3 سال دانست و در پایان افزود: فردی را برای همسری خود انتخاب کنید که همانند بهترین دوست صمیمی شما باشد، بخواهید فرزندانتان مثل او باشد، از اینکه شبیه او شوید احساس بدی نداشته باشید، او را همان گونه که هست بدون هیچ تغییری بپذیرید و بدون هیچ سانسوری با افتخار او را به دیگران معرفی کنید.تابناک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: