کد خبر: ۸۱۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۹ - ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 15
شفا آنلاین.سلامت>معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه 80 درصد از اختلالات بینایی قابل پیشگیری است، گفت: ارائه خدمات مشاوره ژنتیک قبل و بعد از ازدواج به خانواده و مراجعات پزشکی جهت بررسی سلامت بینایی به ویژه گروه‌های پرخطر همانند سالمندان و کودکان می‌تواند از اختلالات بینایی جلوگیری کند.
به گزارش شفا آنلاین، حسین نحوی‌نژاد در نشست خبری خود اظهار داشت: 23 مهرماه برابر با 15 اکتبر به عنوان روز نابینایان و عصای سفید نامگذاری شده است و در این روز مهم که قانون عصای سفید به تصویب رسیده است تمامی حقوق اجتماعی فرد نابینا به عنوان عضوی از یک جامعه متمدن انعکاس یافته است و نابینایان حق استفاده از تمامی امکانات رفاهی معمول در جامعه را دارند.

وی تصریح کرد: کسانی که در استفاده از تسهیلات همگانی برای نابینایان محدودیت ایجاد کنند، مجرم شناخته می‌شوند و دولت موظف است نابینایان را به مشارکت در امور دولتی تشویق کند تا آنان به کار مشغول شوند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: جدا از نامگذاری 15 اکتبر به عنوان روز جهانی عصای سفید، 10 اکتبر نیز به عنوان روز جهانی بینایی و با هدف توجه به پیشگیری از نابینایی و آگاه‌سازی عموم مردم در سطح جهان نامگذاری نموده‌اند و بزرگداشت این روز در واقع اقدام جهانی مشترکی از طرف آژانس بین‌المللی پیشگیری از نابینایی، سازمان بهداشت جهانی و بعضی سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی است.

نحوی‌نژاد با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه نابینایان و کم‌بینایان خاطر نشان کرد: باید بتوان از این ظرفیت و پتانسیل به نحو مطلوب استفاده کرد.

وی اضافه کرد: بیش از یک میلیون و 200 هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که از این تعداد حدود 122 هزار نفر در طیف معلولیت‌های بینایی هستند که شامل 22140 نفر خفیف، 35877 نفر متوسط، 39225 نفر شدید و 253891 خیلی شدید هستند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: 48 درصد از نابینایی خفیف و متوسط و 31 درصد نابینایی شدید و 21 درصد نابینایی خیلی شدید تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارد.

نحوی‌نژاد خاطر نشان کرد: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر 285 میلیون نفر کم‌بینا و نابینا در جهان وجود دارد که به صورت تفکیک‌شده 35 میلیون نابینا، 19 میلیون نفر از نابینایان کودک و در واقع 65 درصد از افراد نابینا و کم‌بینا را افراد بالای 50 سال تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: 90 درصد نابینایان جهان در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند و در واقع 10 درصد از آنها در کشورهای پیشرفته هستند. ضمن اینکه در کشورهای آفریقایی و عقب‌مانده یکی از دلایل اختلالات نابینایی به دلیل عفونت است و در سایر کشورها دلیل نابینایی مادرزادی و حوادث است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: خوشبختانه در طول 20 سال گذشته عفونت‌های چشمی در کشور ما کنترل شده و کمتر منجر به کم‌بینایی یا نابینایی می‌شود.

وی با بیان اینکه 80 درصد اختلالات بینایی قابل پیشگیری است، گفت: به عبارت دیگر 4 نفر از از 5 نفر نابینا می‌توانست از نعمت بینایی برخوردار شود، آنچه در پیشگیری از نقص بینایی، بیشترین تاثیر را دارد، ارائه خدمات مشاوره ژنتیک قبل و بعد از ازدواج به خانواده و مراجعات پزشکی جهت بررسی سلامت بینایی به ویژه گروه‌های پرخطر همانند سالمندان و کودکان است.

نحوی‌نژاد ادامه داد: نابینایی به فردی اطلاق می‌شود که حت یا میزان بینایی وی در دو چشم با بهترین اصلاح توسط عدسی‌های تعیین‌کننده به میزان کمتر از یک دهم درصد به طوری که تشخیص حرکت دست و شمارش انگشتان از یک متری مقدور نباشد و کم‌بینا به فردی اطلاق می‌شود که حت یا میزان بینایی وی در هر دو چشم با بهترین اصلاح توسط عدسی‌های تعیین‌کننده بین یک دهم تا سه دهم باشد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج و مراجعات پزشکی برای پیشگیری از اختلالات بینایی موثر است و سازمان بهزیستی بر همین اساس طرح تنبلی چشم را برای کودکان سنین 3 تا 5 سال انجام می‌دهد تا با مداخله به هنگام از معلولیت نابینایی و کم‌بینایی آنها جلوگیری کند.

وی ادامه داد: در سال 93، اجرای طرح تنبلی چشم برای کودکان 3 تا 5 سال بالغ بر 3 میلیون و 56هزار نفر معاینه شدند که از این بین 89 هزار نفر دچار اختلالات بینایی و 16 هزار نفر دچار تنبلی چشم تشخیص داده شدند.

نحوی‌نژاد در ادامه با اشاره به فعالیت‌های سازمان در امور نابینایان و کم‌بینایان خاطر نشان کرد: علاوه بر همکاری در اجرای طرح آمبلیوپی، تشخیص و مداخله به هنگام بینایی با حوزه پیشگیری و ارائه وسایل کمک توانبخشی، سازمان فعالیت‌هایی را نیز در تأسیس مراکز توانبخشی غیردولتی خانواده و کودک نابینا و کم‌بینا، واحدهای بینایی‌سنجی، ارائه خدمات به دانشجویان معلول، ارائه خدمات توانبخشی کم‌بینایی انجام می‌دهد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی سال 94، 20 درصد از اعتبارات حوزه توانبخشی به گروه نابینایان و کم‌بینایان اختصاص داده می‌شود.

نحوی‌نژاد خاطر نشان کرد: وسایل مورد نیاز کم‌بینایان و نابینایان عبارت است از چاپگر بریل، عصای سفید، ساعت بریل و نرم‌افزارهای مخصوص است.

وی با اشاره به تاسیس مراکز توانبخشی غیردولتی خانواده و کودک نابینا و کم‌بینا گفت: در این مراکز کودکان نابینا و کمی‌بینای زیر 6 سال، مهارت‌های ارتباط با محیط و دیگران، جهت‌یابی، حرکت و تقویت حواس و مهارت‌های فکری و روزمره زندگی را آموزش می‌بینند و همچنین خانواده‌ها به ویژه والدین کودک، نحوه تعلیم و تربیت و چگونگی برخورد با کودک، بازی‌ها و سرگرمی‌های ویژه آنان را فرا می‌گیرند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد:‌این مراکز از سال 82 در 7 استان تشکیل شده است و تا کنون به 11 مرکز رسیده است و تعداد افراد بهره‌مند از این مراکز 400 نفر هستند که سازمان بهزیستی بنا دارد در سال‌های آینده تعداد این مراکز را افزایش دهد و در واقع در هر استان یک مرکز راه‌اندازی شود.

نحوی‌نژاد ادامه داد: واحدهای بینایی‌سنجی یکی دیگر از فعالیت‌های سازمان برای معلولان دچار اختلالات بینایی محسوب می‌شوند که هم اکنون 46 واحد بینایی‌سنجی با 42 کارشناس بینایی‌سنجی در سطح کشور به ارائه خدمات بینایی به افراد نیازمند مشغول هستند که در سال 93، بالغ بر 72هزار نفر از این واحدها استفاده کرده‌اند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر 14 هزار دانشجو تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند و از خدماتی از جمله پرداخت شهریه از سوی سازمان استفاده می‌کنند که در همین رابطه حدود 5 هزار دانشجوی تحت پوشش بهزیستی با معلولیت بینایی هستند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: مرکز امور توانبخشی نابینایان کشور تحت عنوان رودکی به عنوان قدیمی‌ترین مرکز قریب به 4 دهه در امور توانبخشی نابینایان و کمی‌بینایان مشغول فعالیت است و تنها مرکز ارائه‌دهنده خدمات توانبخشی در امور فرهنگی برای نابینایان سراسر کشور محسوب می‌شود.

نحوی‌نژاد ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات سازمان بهزیستی برای معلولان دچار اختلالات بینایی، راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه بینایان است که در این مراکز تشخیص،‌معاینه و درمان انجام می‌پذیرد و آگاهی‌های لازم ارائه می‌شود و انشاءالله این مراکز در آینده گسترش می‌یابند.

وی تصریح کرد: بر اساس آمار استا‌ن‌های ایلام و آذربایجان غربی نسبت به سایر استان‌ها دارای بیشترین معلولیت‌های اختلالات بینایی به دلیل مادرزادی و ازدواج‌های فامیلی است و استان تهران و البرز نیز بالاترین آمار را در بین استان‌ها در بخش معلولیت‌های اختلالات بینایی به دلیل حوادث دارد.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اظهار تصریح کرد: اعتبارات تأمین وسایل کم‌بینایی در سال 93، حدود 850 میلیون تومان بوده است که برای سال 94، این مبلغ به یک میلیارد تومان افزایش یافته است ضمن اینکه مقرر شده 20 درصد از اعتباراتی که تا کنون به استان‌ها رفته است برای خرید وسایل کمک‌بینایی هزینه شود.

نحوی‌نژاد خاطر نشان کرد: سرویس‌های توانبخشی کم‌بینایی در اکثر کشورهای پیشرفته به صورت رایج و عادی ارائه می‌شود. وسایل،‌دستگاه‌ها و ابزار تهیه‌شده می‌تواند به فرد کم‌بینا کمک کند تا مشکلات مرتبط با کم‌بینایی را برطرف کند.تابناک
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: