کد خبر: ۸۱۵۰۱
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۲ - ۲۳ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 15
شفا آنلاین>سلامت> New Haven Pharmaceuticalاعلام کرد سازمان غذا و داروي آمريکا (FDA) داروي دورلازا، اولين و تنها کپسول پيوسته‌رهش 24 ساعته آسپرين را به عنوان داروي خط دوم پيشگيري از سکته و حوادث حاد قلبي مانند انفارکتوس ميوکارد (حمله قلبي) تاييد کرده است.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر گاربل از دانشگاه جان هاپکينز در اين‌باره مي‌گويد: «دورلازا فرمولاسيون خاصي از آسپرين است که به عنوان درمان خط دوم پيشگيري در بيماران مبتلا به بيماري‌هاي قلبي عروقي با ريسک بالا استفاده مي‌شود.

 تکنولوژي رهايش دارو در دورلازا به گونه‌اي طراحي شده که سطح ثابتي از داروي آنتي‌پلاکت، در طول روز براي بيمار فراهم کند. ويژگي خاص اين دارو از اين جهت اهميت دارد که در بدن بيماران با ريسک بالاي بيماري‌هاي قلبي عروقي، در طول روز نيز پلاکت‌هاي جديد توليد مي‌شود.

 همچنين از آنجايي که يک شکل از دارو براي همه بيماران اثرگذار نيست، دورلازا مي‌تواند به عنوان دوز جايگزين در بيماراني که براي جلوگيري از بيماري‌هاي قلبي عروقي به آسپرين نياز دارند، استفاده شود.»

پاتريک فرتو از شرکت
New Haven Industrial مي‌گويد: «ما بسيار مفتخريم که توانستيم تاييديه سازمان غذا و دارو را براي اين دارو به عنوان داروي خط دوم پيشگيري از ناراحتي‌هاي قلبي عروقي دريافت کنيم. پس از اين تلاش ما بر اين راستا خواهد بود تا بتوانيم به زودي دارو را وارد بازار کنيم. ما معتقديم دورلازا فعاليت آنتي‌پلاکتي آسپرين را در بيماران مبتلا به ناراحتي‌هاي قلبي عروقي بهبود مي‌بخشد.»

پيش‌تر ثابت شده بود که دوز پايين آسپرين مي‌تواند ريسک حوادث قلبي عروقي و مرگ و مير را در بيماران پرخطر با ناراحتي قلبي عروقي کاهش دهد. اين امر به دليل توانايي آسپرين در جلوگيري از تجمع پلاکت‌ها صورت مي‌گيرد.

درحالي‌که بدن در طول روز به طور مداوم پلاکت توليد مي‌کند، آسپرين‌هاي سنتي تنها 4 تا 6 ساعت با پيک غلظت پلاسمايي فقط 30 دقيقه در خون باقي مي‌مانند. در اين دارو از تکنولوژي ميکروکپسول و پيوسته‌رهش استفاده شده تا آزادسازي آسپرين طولاني‌تر شود. با مصرف يک بار در روز 5/162 ميلي‌گرم از داروي دورلازا، پلاکت‌ها در تمام طول روز در معرض آسپرين قرار دارند. اين دارو نيز همانند آسپرين، خطر خون‌ريزي و زخم‌هاي گوارشي را افزايش داده و ممکن است براي زن باردار آسيب‌هاي مرگبار ايجاد کند.


موارد مصرف و منع مصرف دورلازا

موارد مصرف

? در کاهش خطر مرگ و مير و سکته قلبي در بيماران مبتلا به بيماري‌هاي مربوط به شريان کرونري، مانند بيماران با سابقه انفارکتوس ميوکارد يا آنژين ناپايدار يا آنژين مزمن پايدار

? براي کاهش مرگ و مير و کاهش خطرعود سکته، در افرادي که داراي سابقه سکته يا حمله قلبي بوده‌اند

منع مصرف

در مواردي که به شروع اثر سريع نياز است، مانند درمان حاد انفارکتوس ميوکارد، بهتر است از آسپرين معمولي استفاده شود.


موارد احتياط مصرف

? دورلازا در بيماراني که به ضدالتهاب‌هاي غيراستروئيدي (NSAIDs) حساسيت دارند، و در بيماران با سندرم آسم، رينيت و يا پوليپ بيني احتياط مصرف دارد. دورلازا مي‌تواند موجب خارش و کهير، آنژيوادم و برونکواسپاسم شود.

? اين دارو خطر خون‌ريزي را افزايش مي‌دهد. عوامل خطر براي افزايش احتمال خون‌ريزي عبارت است از مصرف داروهاي ديگري که موجب خون‌ريزي مي‌شود.

? آسپرين مي‌تواند سبب ايجاد زخم‌هاي گوارشي و خون‌ريزي شود. اين دارو در بيماران با سابقه زخم معده منع مصرف دارد.

? مصرف دورلازا در زنان باردار با خطراتي کشنده براي نوزاد همراه است. اين خطرات شامل وزن کمتر هنگام تولد، افزايش خطر خون‌ريزي داخل جمجمه‌اي در نوزادان نارس و مرگ در هنگام تولد و يا کمي پس از آن است. از مصرف اين دارو در سه ماهه سوم بارداري خودداري شود.


عوارض جانبي

عوارض زير در پي مصرف با دوزپايين آسپرين گزارش شده‌اند:

vعوارض مربوط به سيستم عصبي مرکزي: آژيتاسيون، ادم مغزي، کما، گيجي، بي‌حالي، سردرد، لتارژي و تشنج

vعوارض مربوط به مايعات و الکتروليت‌ها: هايپرکالمي، اسيدوز متابوليک و آلکالوز تنفسي

vعوارض مربوط به سيستم گوارشي: سوهاضمه، بالارفتن آنزيم‌هاي کبدي، هپاتيت و سندرم ري

vعوارض حسي: کاهش شنوايي و تينيتوس

vعوارض کليوي: نفريت، نکروز، دفع پروتئين و نارسايي کليوي


تداخلات دارويي

vبين مصرف دورلازا و الکل حداقل بايد يک تا دو ساعت فاصله باشد. الکل موجب تداخل در فرمولاسيون آهسته‌رهش اين دارو مي‌شود.

vمصرف همزمان دورلازا و NSAID‌ها، خطر خون‌ريزي و نارسايي کليوي را افزايش مي‌دهد.

vتجويز همزمان اين دارو با مهارکننده‌هاي رنين ـ آنژيوتانسين (RAS) در بيماران مسن و با ناراحتي‌هاي کليوي توصيه نمي‌شود، چرا که مي‌تواند منجر به تشديد مشکل کليوي شود.

vساليسيلات‌ها مي‌توانند موجب جايگزيني فني‌توئئين و والپروئيک‌اسيد متصل به پروتئين شود و درنتيجه غلظت تام فني‌توئين را کاهش و غلظت سرمي والپروئيک‌اسيد را افزايش مي‌دهد.
vساليسيلات مي‌تواند کليرانس کبدي متوترکسات را مهار کند که اين امر منجر به مسموميت مغز استخوان، به‌خصوص در افراد مسن يا افراد با نارسايي کليوي مي‌شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: