کد خبر: ۸۰۹۶۳
تاریخ انتشار: ۰۲:۲۹ - ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 11
شفا آنلاین>اجتماعی>سازمان ملل اعلام كرد، پس از حمله هوايي آمريكا به بيمارستان تحت مديريت پزشكان بدون مرز (ام‌اس‌اف)‌ در شهر قندوز افغانستان و در ميانه پيكارهاي شديد در آن، هيچ سازمان امدادگر بين‌المللي در اين شهر جنگ‌زده باقي نمانده است.
به گزارش شفا آنلاین، اداره هماهنگي امور بشردوستانه سازمان ملل (OCHA) اعلام كرد، تصور مي‌شود موقعيت انساني در اين شهر استراتژيك شمال افغانستان كه ماه گذشته به مدت كوتاهي به تصرف طالبان درآمد، سخت باشد، اما به علت مشكلات دسترسي به منطقه، ميزان كمك‌هاي مورد نياز روشن نيست.

جنس لارك،‌ سخنگوي OCHA، گفت: «در حال حاضر هيچ سازمان امدادرساني در شهر قندوز باقي نمانده است.»

او گفت: «دو سازمان وابسته سازمان ملل، چهار سازمان غيردولتي ملي و 10 سازمان غيردولتي بين‌المللي به علت منازعات مداوم و وضعيت امنيتي ناپايدار و سيال در قندوز به‌طور موقت تغيير مكان داده‌اند.»

حمله هوايي آمريكا به بيمارستان ام‌اس‌اف در روز شنبه باعث مرگ 22 نفر و برانگيخته‌شدن خشم بين‌المللي شد و اين سازمان خيريه پزشكي اين حادثه را جنايت جنگي ناميد.

فرمانده كل نيروهاي آمريكا در افغانستان روز سه‌شنبه گفت:«به اين بيمارستان به اشتباه حمله شده است.»

اين حمله چند روز پس از آن انجام شد كه نيروهاي طالبان در بزرگ‌ترين پيروزي‌شان در 14 سال اخير به‌طور موقت كنترل شهر قندوز را به دست گرفتند.

ام‌اس‌اف مركز تروماي خود در قندوز را كه طناب نجاتي در اين منطقه شمرده مي‌شد، تعطيل كرده است و بان‌كي‌مون،‌ دبيركل سازمان ملل خواستار «يك تحقيق كامل و بي‌طرف» در اين باره شد. لارك اشاره كرد كه بيمارستان ام‌اس‌اف «تنها مركز درماني از نوع خود در كل منطقه شمال شرق افغانستان بود، و فقط به 300 هزار نفر در منطقه قندوز خدمات مي‌داد.» او گفت: «سازمان‌هاي امدادرسان بين‌المللي در شرايط فعلي، شهر را ترك كنند، و در حال حاضر هيچ مركز مراقبت بهداشتي مناسب و هيچ مركز تروماي مناسب براي افراد باقيمانده در شهر وجود ندارد.» او افزود: «براساس گزارش‌ها آب و برق در اغلب مناطق شهر همچنان قطع است و بازارهاي غذايي بسته مانده‌اند.»

لارك گفت: «هزاران نفر از قندوز گريخته‌اند و تخمين‌زده مي‌شود كه 8500 خانواده در نتيجه جنگ در منطقه شمال شرق آوارهقثعد شده باشند.» به گفته او، سازمان‌هاي امدادگر در تلاش هستند به منطقه دسترسي پيدا كنند تا بتوانند نيازها را ارزيابي و برطرف كنند. او گفت: «انتظار مي‌رود نيازهاي مقدماتي غذا، سرپناه اضطراري، آب و خدمات بهداشتي اضطراري... و رديابي و گردآوردن اعضاي خانواده‌ها پس از افزايش موارد آوارگي باشد.»

به گفته او، برخي از سازمان‌هايي كه در قندوز حاضر بوده‌اند، از جمله برنامه جهاني غذا، انبارهايي از اقلام كمكي در منطقه دارند و به صورت پراكنده به جاهايي كه امكان دسترسي وجود دارد، ياري مي‌رسانند.


در عين حال، سازمان جهاني بهداشت روز سه‌شنبه اعلام كرد كه دارد با وزارت بهداشت عمومي افغانستان براي رساندن تجهيزات و ملزومات پزشكي به درون قندوز كار مي‌كند و قصد دارد يك مركز بهداشتي موقت برپا كند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: