تاسيس دانشکده دندانپزشکي رقابت بين استاني بود
در همين خصوص علي يزداني، عضو شوراي سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت به گفت: «تأسيس دانشکده دندانپزشکي در هر استان درگذشته بيشتر بهنوعي رقابت بين استاني تبديلشده بود، بهنحويکه حتي اگر نيازي به تأسيس دانشکده نبود، افرادي تلاش ميکردند از طرق گوناگون يک دانشکده دندانپزشکي تأسيس کنند. »
وي افزود: «تعداد زيادي از دانشکدههاي دندانپزشکي
بهضرورت ساخته نشده است و در هر دانشکده تعداد کمي دانشجو پذيرفته ميشود
که اگر هزينه رفتوآمد، اساتيد، ساختمان و ... را محاسبه کنيم متوجه
ميشويم، هزينه سرانه پرورش هر دانشجوي دندانپزشکي در دانشگاههاي دولتي
بسيار زياداست که صرف اين هزينهها با اين حجم زياد به نفع دولت نيست و اگر
اين دانشجويان را به کشورهاي ديگر مي فرستاديم به صرفهتر بود.»
عضو
هيئتمديره نظام پزشکي تهران بر اين باور است که گسترش بيرويه دانشکدههاي
دندانپزشکي باعث شده است چند دانشکده دندانپزشکي در يک استان ايجاد شود و
تصريح کرد: «در بسياري از کشورهاي دنيا هم در سالهاي گذشته تعداد زيادي
دانشکده تأسيس شد که بهمرورزمان اين دانشکدهها تعطيل شد چون ديگر به آن
نيازي نداشتند.
بارها شده که من بهعنوان سخنران به برخي از دانشکدههاي
استانهاي ايران دعوتشدهام و با چشمان خودم ديدهام که اين دانشکدهها از
امکانات کافي موردنياز هم بهرهمند نيستند.» به گفته يزداني وقتي ما
نتوانستيم از تأسيس اين دانشکدههاي دندانپزشکي جلوگيري کنيم، چطور
ميتوانيم از تعداد آنها کم کنيم، از سوي ديگر پرورش همين تعداد
دندانپزشک با نصف دانشکدههاي فعال در کشور هم امکانپذير است. متأسفانه
هنوز عده زيادي اين روايت را نميپذيرند اما درنهايت اين منطق که اينهمه
دانشکده لازم نيست، جاي خود را بازخواهد کرد.
وي
درآموزش گسترده و ناهماهنگ آموزش دندانپزشکي سبب ميشود که سطح سواد
دانشجويان کاهش يابد و اينيکي از معضلاتي است که گرفتار آن خواهيم بود.
چرا آموزش و سنجش يک متولي دارد؟
بخش
ديگري از انتقادات او نهادهاي ذيربط و شيوه تقسيم وظايف بين آنها را
نشانه گرفت. يزداني بابيان اينکه در هيچکدام از کشورهاي دنيا يکنهاد
مسئوليت آموزش و سنجش را باهم به عهده ندارد، گفت: «سنجش بايد از سوي
افراد بيطرفي که به هيچ دانشگاهي وابسته نيستند، انجام شود اما وزارت
بهداشت نهادي است که يکي از زيرمجموعههايش مسئوليت آموزش و ديگري مسئوليت
سنجش را به عهدهدارند. از سوي ديگر شيوه سنجش هم دچار اشکالاتي است به اين
نحو که مهارتهاي عملي دانشجويان سنجيده نميشود؛ براي مثال در مواردي
نظير امتحان بورد تخصص آزمون عملي وجود ندارد.»سپید