کد خبر: ۸۰۴۵۳
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۶ - ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 13
شفا آنلاین>روانشناسی>براي درمان افسردگي بيماران، يکي از درمان‌هاي قطعي، نوروفيدبک است که خوشبختانه روي مراجعاني که اختلال افسردگي اعم از افسردگي فصلي داشته‌اند، پاسخ داده است.
به گزارش شفا آنلاین،نوروفيدبک در اصل آموزش خود تنظيمي به مغز است که باعث مي‌شود امواج مغزي، کارکرد و عملکرد درست را آموزش ببيند.

نوروفيدبک در درمان بسياري از اختلالات رواني و خلقي تاثير مثبتي داشته است. اين نوع درمان بيش از 50سال است که در غرب مورد استفاده قرار گرفته و در ايران حدود 10سالي است که متخصصان از آن استفاده مي‌کنند. اين درمان در مورد افسردگي‌هاي واکنشي، ژنتيکي، مزمن و حاد جواب داده و در مورد افسردگي فصلي که يک افسردگي موقتي است، که در 85 تا 90درصد با جواب سريع روبه‌رو شده‌ايم.

نوروفيدبک براي درمان افسردگي با تنظيم کردن امواج مغزي باعث مي‌شود که هورمون سروتونين که کم شده در بدن بالا برود. درمان با نوروفيدبک زير 20 تا 30جلسه جواب نمي‌دهد و شخص مبتلا براي پاسخ گرفتن حتما بايد زمان بگذارد و صبر و حوصله در پيش گيرد.
 هر چند که فرد مبتلا در ظرف يک جلسه کار 45دقيقه‌اي با نوروفيدبک به نوعي احساس آرام‌تري نسبت به قبل خواهد داشت و با پيگيري مداوم، حس‌هاي خوب به‌زودي جايگزين حس‌هاي منفي مي‌شوند. وقتي فرد بيمار درمان مي‌شود، ديگراين بيماري به سراغ وي نمي‌آيد چراکه ما در نوروفيدبک، عود نداريم و اين درمان هميشگي است.

موضوع ديگر شناخت و تميز افسردگي فصلي از غم و اندوه است. من مراجعي داشته‌ام که نسبت به فصل پاييز شرطي شده، چراکه در اين فصل عزيزش را از دست داده بود.

اين فرد غمگين بود و حس‌هاي منفي داشت، من به‌عنوان مشاورش با سوالات و گرفتن شرح‌حال متوجه شدم، اين شخص به افسردگي فصلي مبتلا نشده، بلکه تمامي حالت‌هايش واکنش به آن دوران سخت بوده است، اما يک زماني مراجعه‌ام بدون هيچ‌گونه دليلي در دو فصل آخر سال ديگر نشاط سابق را ندارد، کمتر از خانه خارج مي‌شود، تمايل به خواب زياد دارد، با افزايش وزن روبه‌رو شده و هورمون‌هاي بدنش به هم ريخته و... در اين هنگام متوجه مي‌شوم که وي به افسردگي فصلي گرفتار شده و سعي مي‌کنم با مشاوره، معرفي کتاب و نوروفيدبک وي را درمان کنم.

متاسفانه افسردگي در خانم‌ها بيشتر است و دليل اصلي آن را بايد به جزءنگري و تطابق هر دو نيمکره چپ و راست در زنان دانست و به تبع افسردگي فصلي نيز به همين صورت است و به تغييرات آب و هوايي، فصل و رنگ بسيار سريع واکنش نشان مي‌دهند.

سيما اسکندري

مشاور و روان‌درمانگر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: