کد خبر: ۸۰۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۵ - ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 05
شفا آنلاین>بیمه و بانک> به تصمیم گیرندگان درباره نرخ سود سپرده ها و همچنین اعضای شورای پول و اعتبار پیشنهاد می شود کاهش نرخ سود سپرده های کوتاه مدت را در اولویت قرار دهند.
به گزارش شفا آنلاین، حدود ۵ ماه پس از کاهش نرخ سود سپرده ها در اردیبهشت ماه سال جاری به نظر می رسد شورای پول و اعتبار مجددا تصمیم به کاهش نرخ سود سپرده های بانکی بگیرد.

این روز ها دولتی ها با مصاحبه های گاه و بیگاه خود مجددا در حال زمینه چینی برای کاهش مجدد نرخ سود سپرده ها هستند.

اقدامی نیک و شایسته که به نظر می رسد با توجه به کاهش نرخ تورم، کاهش نرخ سود سپرده ها و همچنین در راستای آن کاهش نرخ تسهیلات ضروری به نظر برسد.

اما نکته ای که حائز اهمیت است استفاده از تجربه کاهش نرخ سود سپرده ها در اردیبهشت ماه است.

در آن ماه بانک مرکزی در اقدامی عجیب و غیر قابل باور تصمیم گرفت تعیین نرخ سود سپرده های کوتاه مدت را به بانک ها واگذار کند و بانک ها نیز با توجه به بهای تمام شده پول خود نرخ سود را تعیین کنند.

تصمیمی که با توجه به سابقه بد بانک ها و موسسات مالی و اعتباری در پیشی گرفتن از یکدیگر در تعیین نرخ سود از همان ابتدا نیز اشتباه متصور می شد.

چند روز پس از آغاز کاهش نرخ سود سپرده ها متاسفانه همین گونه نیز شد و بانک ها و موسسات نرخ سود سپرده های کوتاه مدت خود را به نزدیک ۲۰ درصد رساندند.

با این نرخ های سود سپرده ها، نرخ سود تسهیلات نیز که پیش بینی می شد کاهش پیدا کند به یکباره با افزایش روبرو شد.

البته بانک ها اجازه پرداخت تهسیلات با نرخ های بیش از ۲۴ درصد را نداشتند و دست به اقدامات نابجایی همچون مسدود کردن مبلغی از تسهیلات و یا تعیین شرط سپرده گذاری چند ماهه در قبال وام زدند.

حال به نظر می رسد با توجه به چنین سابقه ناموفقی در آزاد کردن تعیین نرخ سود سپرده های کوتاه مدت به مسئولان امر توصیه می شود از این اشتباه درس گرفته و کاهش نرخ سود سپرده های کوتاه مدت را در اولویت قرار داده و حداقل تفاوت ۵۰ درصدی را با نرخ سود سپرده یکساله در نظر بگیرند.(به عنوان نمونه نرخ روزشمار ۱۰ درصد و یکساله ۱۸ درصدی می تواند مفید باشد.)

مطمئنا با این تصمیم بهای تمام شده پول در بانک ها کاهش و در نتیجه نرخ تسهیلات نیز با کاهش روبرو خواهد شد و تولیدکنندگان واقتصاد کشور تقویت خواهد شد.
 




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: