کد خبر: ۸۰۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۵ - ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 04
شفا آنلاین>طب سنتی>چهارمين همايش طلاي سبز و نخستين جشنواره طب سنتي و تغذيه در حالي برگزار شد که ترافيک سنگين صبحگاهي، حضور برخي از مهمانان را با تاخير همراه ساخت و همين امر منجر به شروع افتتاحيه مراسم با تاخيري يک ساعته شد.

به گزارش شفاآنلاین،اين مراسم بعد از سه روز عزاي عمومي در کشور به مناسبت فاجعه منا با پيام‌هاي تسليت تک تک سخنرانان و همدردي مسئولان برگزار شد.


استفاده از طب سنتي در درمان بيماري و حفظ تندرستي ضرورت

معاون طب سنتي وزير بهداشت که اولين سخنران اين مراسم بود، با اظهار خوشحالي از برگزاري چهارمين همايش طلاي سبز گفت: «خوشبختانه امسال براي چهارمين سال متوالي، موفق به برگزاري همايش طلاي سبز شده‌ايم. همچنين هر ساله همايش‌هاي مشابه با توجه به رويکردهاي جهاني و شعارهاي حوزه سلامت برگزار مي‌شود و هدف از همايش‌هاي مرتبط با طب‌سنتي بيشتر، حفظ تندرستي درمان مردم مدنظر قرار دارد.»

محمود خدادوست، دو عامل غذاي دارويي و داروي غذايي را از نکاتي دانست که بهتر است عموم مردم از آن اطلاع داشته باشند و در اين خصوص گفت: «با شناسايي اين دو عامل مي‌توانيم در حوزه درمان و حفظ سلامت افراد از آن بهره‌مند شويم.»

وي همچنين گفت: «استفاده از طب سنتي در درمان بيماري و حفظ تندرستي ضرورت دارد.» معاون طب سنتي وزير بهداشت به «ايمني غذا از مزرعه تا سفره» به عنوان شعار بهداشت جهاني امسال اشاره کرد و در اين خصوص گفت: «جهت تحقق اين شعار، محصولات غذايي توليدي از لحظه کشت بايد از ايمني کافي برخوردار بوده و ميزان سموم، بقاياي سموم و فلزات سنگين در آنها مورد توجه قرار گيرد که در کشور ما متولي اين مسئله وزارت جهاد کشاورزي است و در همايش امروز نيز تلاش کرده‌ايم از ظرفيت اساتيد اين حوزه بهره‌مند شويم.» وي تصريح کرد: «پس از توليد نيز بايد به اين مسئله توجه داشت که محصولات غذايي در چه مکاني نگهداري شده و با چه کيفيتي بسته‌بندي مي‌شوند که سازمان غذا و دارو و معاونت بهداشتي وزارت بهداشت، نقش و مسئوليت اساسي را در اين حوزه برعهده دارند.» خدادوست ادامه داد: «چگونگي مصرف مواد غذايي، آداب تغذيه و نحوه استفاده از تغذيه سالم نيز بايد مورد توجه قرار گرفته شود که متخصصين علوم تغذيه نسبت به اين حوزه اهتمام دارند. بنابراين 3 مسئله توليد، نگهداري و بسته‌بندي و چگونگي مصرف ،زنجيرهاي به هم پيوسته بوده تا با رعايت آنها سلامتي مردم مخدوش نشود.»

معاون طب سنتي وزير بهداشت، طب سنتي را طب ملي کشور در زمان‌هاي گذشته دانست که ريشه در آداب و رسوم مردم دارد و در اين خصوص افزود: «ظرفيت طب سنتي بسيار حائز اهميت است که در حال حاضر اين مسئله فراموش شده و بايد بتوان در بازگشت به استفاده از طب سنتي اقدام کرد.»

به اعتقاد وي به اندازه تمام افراد روي زمين مزاج‌هاي متفاوت وجود دارد و در اين خصوص گفت:‌ «طب سنتي به ما مي‌گويد مزاج افراد متفاوت بوده و هر فرد متناسب با خصوصيات فردي، محيط زندگي و شغلش بايد از غذاي مناسب استفاده کند. علماي طب سنت ما نيز بيان داشتند که به تعداد افراد در جهان، انواع مزاج داريم.» خدادوست ادامه داد: «يک غذا با فرض اينکه سالم تهيه شود و عاري از سموم و آلاينده‌ها باشد و عرضه آن نيز به درستي انجام گيرد، ممکن است براي همه افراد مناسب نبوده و مصرف آن در افراد متفاوت، مختلف باشد.»

معاون طب سنتي وزير بهداشت افزود: «يکي از مسائلي که در طب سنتي مي‌گنجد و در اين همايش نيز به آن پرداخته مي‌شود پاسخ متفاوت افراد به غذا و داروست. از طريق طب سنتي مي‌توان مشکلات غذايي افراد را حل کرد و پاسخ درماني مناسب را به آن‌ها ارائه داد.»

به گفته وي از نگاه طب سنتي يک داروي مطلق و يک غذاي مطلق نداريم و در صورتي که بتوانيم غذاي دارويي و داروي غذايي را بشناسيم، مي‌توانيم از آن جهت حفظ سلامتي خود بهره‌مند شويم. معاون طب سنتي وزير بهداشت در پايان خاطرنشان کرد: «بحث طب سنتي بسيار گسترده بوده و اميدواريم بتوانيم طي برگزاري اين همايش که به مدت 4 روز ادامه دارد، به ابعاد مختلف آن بپردازيم.»

در افتتاحيه اين مراسم با لوح يادبودي از دکتر تقي قفقازي، استاد فارماکولوژي دانشگاه علوم پزشکي اصفهان تقدير شد. هرچند که وي به دليل بيماري همسر در خارج از کشور بود و در مراسم حضور نداشت. اما لوح تقدير و تنديسي به مناسبت بزرگداشت وي به عنوان پيشکسوت اين حوزه به نماينده وي که در مراسم حضور داشت، اهدا شد.»

اين مراسم با سخنراني مديرکل نظارت بر فراورده‌هاي طبيعي، سنتي و مکمل سازمان غذا و دارو ادامه پيدا کرد.


نظارت بيشتر بر فراورده‌هاي بازارهاي سنتي دارويي و طبي

مديرکل نظارت بر فراورده طبيعي، سنتي و مکمل سازمان غذا و دارو با اشاره به اينکه اين سازمان امسال تلاش خود را براي افزايش نظارت بر فراورده بازار دارويي سنتي و طبيعي معطوف کرده است، گفت: «درحال حاضر ???? فرآورده طبيعي داراي مجوز در کشور وجود دارد.» اميرحسين جمشيدي از ارسال 365 مقاله به دبيرخانه جشنواره ياد کرد و گفت: «از اين تعداد 75 مقاله پذيرفته شده و به مرحله نهايي ورود يافته است.» وي افزود: «سازمان غذا و دارو بيشترين تلاش خود را بر اين مسئله گذاشته که فراورده بازارهاي سنتي دارويي و طبي را بيشتر تحت نظارت قرار دهد.»
مديرکل نظارت بر فراورده طبيعي، سنتي و مکمل سازمان غذا و دارو در حال حاضر 1342 فرآروده طبيعي داراي مجوز در کشور وجود دارد و همچنين 497 فرآورده سنتي داراي مجوز است. جمشيدي با تأکيد بر اينکه امسال بيشتر بر بحث نظارت و ارزيابي‌هاي متمرکز هستيم، گفت: «سال آينده گزارشي از ارزيابي بر فراورده سنتي و طبي را اعلام مي‌کنيم.»

عضو شوراي سياست‌گذاري و دبير ستاد کشوري توسعه گياهان دارويي و طب سنتي معاونت علم و فناوري رياست جمهوري نيز در اين مراسم با نگاه اجمالي به نقشه راه توسعه گياهان دارويي و طب سنتي و تدوين شاخص‌هاي کمي آن، به توضيح درباره اقداماتي پرداخت که در زمينه عملي شدن سند راهبردي گياهان دارويي و طب سنتي انجام مي‌شود.

محمدحسين عصاره درباره چالش‌هايي که براي اجراي سند راهبردي گياهان دارويي و طب سنتي وجود دارد، گفت: «اقتصاد ما تک محصولي و فقط متکي به نفت بود و در اثر نوسان قيمت نفت، اقتصاد کشور ضربه‌پذير بود. به همين خاطر، براي تنوع اقتصاد به فکر راه‌هاي جايگزين بوديم و موردي که برنامه‌ريزان کشور در سال‌هاي اخير بر آن تأکيد داشتند ارتقاي روش‌هاي سلامت با رجعت به پزشکي ايراني بود.»

دبير ستاد توسعه گياهان دارويي افزود: «تصويب سند راهبردي گياهان دارويي مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي اتفاق خوبي بود که وارد نظام برنامه‌ريزي شد و در ماده 6 اين سند نحوه اجراي آن تصريح شده است تا دستگاه‌هاي دولتي و غيردولتي بتوانند در غالب يک ستاد نقش‌‌آفريني کنند. در اين زمينه وزارت بهداشت، جهاد کشاورزي و وزارت علوم مکلف هستند اقدامات لازم را انجام دهند و گزارش آن را به شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي ارائه کنند.» عصاره ،نويد افزايش تعداد سلامتکده‌ها را داد و گفت: «تعداد سلامتکده‌هاي طب سنتي به 20 عدد خواهد رسيد که اقدام ارزشمندي در ارائه خدمات طب سنتي است. هم‌چنين حرکت ارزشمندي در وزارت علوم در زمينه افزايش تعداد پارک‌هاي علم و فناوري اختصاصي در حوزه دارويي ايجاد شده است که انشااله طي سال‌هاي آينده بر کميت و کيفيت آنها افزوده مي‌شود.»سپید

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: