کد خبر: ۷۹۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۸ - ۱۰ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 02
شفا آنلاین>بیمه و بانک>شورای پول و اعتبار با تخصیص 10 درصد از کل تسهیلات نظام بانکی به عقد خرید دین به منظور تحرک به بخش تولید وافزایش سرعت گردش فعالیت واحدهای تولیدی و امکان فروش مدت دار محصولات تولیدی در بنگاه های اقتصادی و تسهیل در عرضه این محصولات به بازار موافقت کرد.
 به گزارش شفا آنلاین،  با توافق شورای پول و اعتبار خرید دین توسط بانک ها انجام خواهد شد به این صورت که بانک ها می توانند به عنوان شخص ثالث دین مدت دار بدهکار را به کمتر از مبلغ اسمی آن به صورت نقدی از داین خریداری کند و به این صورت مشکل نقدینگی بسیاری از بنگاه های اقتصادی بخصوص آن هایی که با مشکل فروش نقدی محصولات خود روبرو هستند حل شده و با فروش دین نقدینگی لازم برای ادامه فعالیت بنگاه را فراهم می آورند.

در واقع این کار باعث خواهد شد که اسناد تجاری (چک، سفته و برات) قبل از سررسید قابل تبدیل به نقد باشند. شورای پول و اعتبار نرخ تنزیل سالانه خرید دین توسط بانک ها را استثنائا در سال جاری ۲۴ درصد اعلام کرده است. این کار باعث خواهد شد که بازار تنزیل اسناد تجاری رسمی شود. در واقع این کار در بازار به صورت غیر رسمی و با نرخ های متفاوتی انجام می گرفت اما با اجرای دستورالعمل عقد خرید دین، بازار تنزیل اسناد تجاری رسمی و با یک نرخ ثابت انجام می گیرد.

دستورالعمل عقد خرید دین در سال ۱۳۹۰ به تصویب رسیده و دستورالعمل حسابداری آن در سال ۱۳۹۱ ابلاغ شده بود. با موافقت اجرای این دستورالعمل در شورای پول و اعتبار به بهبود شرایط رکودی کشور کمک خوبی خواهد کرد. به این صورت که بنگاه های اقتصادی می توانند محصولات خود را در ازای دریافت اسناد تجاری بدون نگرانی از عدم نقدینگی آن به فروش برسانند. البته لازم به ذکر است که این کار در مورد محصولاتی که در انبار ها مانده است بسیار مفید تر خواهد بود؛ زیرا که ممکن است محصولات جدید تولید شده در ازای ۲۴ درصدی که از وجوه دریافتی در ازای فروش محصولات خود کسر می گردد، زیان ده شوند.اخبار بانک
 




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: