کد خبر: ۷۹۰۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 26
شفا آنلاین>سلامت>کارشناسان وزارت بهداشت با وجود اختیارات و امکانات موجود، آرزوهای بزرگی در سر دارند که تحقق آن ها در آینده ممکن است مخاطرات بسیاری را برای سیستم سلامت جامعه به همراه داشته باشد.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر حسین قشلاقی رئیس کمیسیون طرح ها و لوایح شورای عالی نظام پزشکی   با گلایه از عدم کارآمدی بازآموزی های گروه پزشکی توسط وزارت بهداشت تصریح کرد: در بسته های ابلاغ شده به معاونت های آموزشی دانشگاه ها، سر فصل و موضوعات کلی مطرح شده و اطلاعات دقیقی از طرح های عملیاتی هنوز در دست نیست و به همین علت تحلیل دقیق این مهم در حال حاضر میسر نیست.

وی با ابراز نگرانی نسبت به مطالب مطرح شده توسط مسئولان وزارت بهداشت در هفته های اخیر افزود: اعمال شرایط سنی برای شرکت کنندگان در آزمون دستیاری و کاهش طول مدت تحصیلی پزشک عمومی و همچنین افزایش پذیرش دانشگاه ها در رشته های پزشکی و دستیاری بدون فراهم کردن زیرساخت ها از مواردی است که باید در این طرح رفع شود.

به خاطر اهداف دیگر، کیفیت را فدای کمیت می کنیم
رئیس کمیسیون طرح ها و لوایح شورای عالی ادامه داد: به عنوان مثال دانشگاهی که پیش از این در رشته جراحی اعصاب یک یا دو نفر پذیرش رزیدنت داشت، در حال حاضر 10 نفر رزیدنت پذیرش کرده و این به معنای آن است که همزمان 50 نفر رزیدنت، از سال اول تا سال پنجم  باید در بخش و یا اطاق عمل حضور داشته باشند که این کار شدنی نیست.

وی با اشاره به اینکه این جمعیت تنها می توانند در کلاسی چون مدرسه دور هم جمع شوند، افزود: تدریس استاد به آن ها تنها با کمک پاورپوینت امکان پذیر است و از آن جایی که در اکثر شهر ها جراح مغز و اعصاب حضور دارد و اعزام به بیمارستان های شهرهای دانشگاهی به شدت کاهش یافته، نه از ویزیت بیماران چون گذشته خبری خواهد بود و نه از عمل کردن.

قشلاقی با انتقاد از اینکه به خاطر اهداف دیگر، کیفیت را فدای کمیت می کنیم و این یک نوع ظلم در حق مردم شریف و بزرگوار است، اظهار داشت: همچنین برخی نکات طرح تحول سلامت در حوزه درمان از جمله تاسیس 585 کلینیبک ویژه جهت ویزیت اعضای هیات علمی که با تقاضای القائی دو سویه همراه شده است، با شعار ارتقای کیفیت آموزش مغایرت دارد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی در خاتمه گفت: امیدوارم با عنایت به ضرورت تحول، لزوم نوآوری در سیستم آموزشی کشور و نیاز به بسترسازی برای کمال و تعالی رشته های علوم پزشکی به ویژه علوم نوین و بین رشته ای در شرایط پسا تحریم، مسئولان مربوطه بتوانند با بررسی اتیولوژی و پاتولوژی شرایط موجود و به کارگیری نظرات کارشناسان مختلف به خصوص کارشناسان خارج از وزارت بهداشت و ذینفعان، راهکار مناسب و قابل اجرا برای برون رفت از این وضعیت ناخوشایند را پیدا کنند.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: