کد خبر: ۷۹۰۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۵ - ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 01
شفا آنلاین>سلامت>تعيين کارانه براي خدمات درماني داراي يک الگوي جهاني يعني کتاب کاليفرنياست. اين اثر کتابي بين المللي است که ارزش تمام خدمات درماني و تشخيصي را به صورت بين المللي مشخص کرده است.
به گزارش شفا آنلاین، با شروع طرح تحول سلامت، چاپ جديد اين کتاب مورد استفاده قرارگرفت که براساس آن قسمتي به نام جزء حرفه اي يا کارانه بسته به ميزان تخصص ارائه کننده و خطر و ريسکي که ارائه مي‌شود ميزان کارانه را مشخص مي‌کرد؛ بنابراين کارانه همان مبلغي است که به ازاي هر خدمات درماني بايد به کارکنان نظام سلامت پرداخت شود.

پيش از اجراي طرح تحول سلامت بنا شد کارانه پزشکان و غيرپزشکان حداکثر تا يک ماه بعد از ارائه آن خدمت پرداخت شود اما پرداخت کارانه‌ پزشکان چندين ماه به تعويق افتاد. تمام اين اتفاقات در شرايطي رخ داد که پزشکان بيمارستان‌هاي دولتي از کار در مطب‌ و بيمارستان‌هاي خصوصي منع شدند و کل دريافتي پزشکان در چندماهه اخير به حقوق ثابت و مبالغي که به‌صورت علي‌الحساب به پزشکان پرداخت مي‌شود محدود شد.

بعد از يک‌سالگي طرح تحول سلامت بود که وزير بهداشت در سخناني به تعويق افتادن در پرداخت کارانه‌ها را به عهده بيمه‌ها گذاشت؛ درحالي‌که آغاز اجراي طرح گفته‌شده بود که وزارت بهداشت براي تأمين هزينه‌هاي طرح نيازي به بيمه‌ها ندارد و از محل درآمدهاي اختصاصي که طرح ايجاد مي‌کند، مطالبات کارکنان نظام سلامت را تأمين خواهد کرد.

کارانه دستيارها يکي ديگر از مواردي است که در کتاب کاليفرنيا لحاظ شده و بر اساس آن بنا شد دانشجويان دستيار هم درصدي براي انجام خدمات درماني خود دريافت کنند. اما تعويق در پرداخت کارانه‌ها فاصله آن تا عملياتي شدن را زياد کرد.

در اين‌ ميان در بخشنامه‌اي که از سوي وزارت بهداشت به تمام دانشگاه‌ها ارسال شد، دستور پرداخت کارانه کارکنان غيرپزشک از محل درآمدهاي اختصاصي بيمارستان صادر شد و بنا شد کارانه پزشکان بعد از تسويه‌حساب بيمه‌ها با بيمارستان‌ها به آن‌ها پرداخت شود که اين نگاه باعث جدايي پزشکان از غيرپزشک شد.

درحالي‌که پزشک يکي از مهم‌ترين عناصر نظام خدمات درماني است، چون هر پزشک به‌صورت مستقيم با جان انسان‌ها يعني عزيزترين هديه خداوند در ارتباط است و مسئوليتي که از سوي قانون و از منظر حرفه‌اي و اخلاقي به گردن اوست، بسيار بيشتر از ديگر کارکنان، خدمات درماني است.

بنابراين اگر در اولويت پرداخت‌ها نباشد، دست‌کم بايد همزمان با ديگر کارکنان مطالبات آن‌ها را پرداخت کرد و نمي‌توان با رواج و دامن زدن به اين تصور که پزشکان درآمد بالايي دارند پرداخت حقوق آن‌ها را به تعويق انداخت و به نظر مي‌رسد اين ترفندي براي فرار از مسئوليت باشد.

من به‌عنوان يکي از پزشکان که در يکي از بهترين نظام سلامت و پزشکي در خاورميانه عضو هستم، فکر مي‌کنم وجود چنين کم‌لطفي‌هايي مي‌تواند زمينه را براي کاهش انگيزه و خروج متخصصان از ميهن فراهم کند و باعث شود دانشجويان پزشکي و نوجواناني که آرزوي پزشک شدن را در سر مي‌پرورانند در تصميمات خود صرف‌نظر کنند.

من گاهي شاهدم که اساتيد به نام در زمينه جراحي و بيهوشي از تعداد بيماراني که ويزيت مي‌کنند، بسيار کاسته‌اند چون از يک‌سو تنها محل درآمد آن‌ها يعني بيمارستان‌ها هم چندين ماه است از پرداخت مطالباتشان سرباز مي‌زنند و از سوي ديگر برخي رسانه‌ها با تبليغات نادرست، جامعه پزشکان را متهم مي‌کنند.

بنابراين در چنين شرايطي انگيزه آن‌ها کم مي‌شود. همچنين من شاهدم که برخي از اعضاي هيئت‌علمي جوان و داراي بورد تخصص استعفا داده‌اند و تصميم گرفته‌اند، در بيمارستان‌هاي خصوصي فعاليت کنند.

حالا يک سال و نيم از اجراي طرح تحول سلامت مي‌گذرد و طرح پرداخت مبتني بر عملکرد که يکي از اجزاي طرح تحول سلامت بود، اختياري شد. بيمارستان‌ها در شرايطي بايد بين نظام پرداخت مبتني برعملکرد و روش پرداخت پيشين يکي را برگزينند که براي پرداخت کارانه‌ها در انتظار تسويه‌حساب بيمه‌ها هستند. بر اساس اعلام رسمي وزير بهداشت بنا بود تا آخر شهريورماه تمام مطالبات پزشکان به حساب آن‌ها واريز شود. امروز چهارم مهر است و هنوز خبري از کارانه‌هاي وعده داده‌شده نيست.سپید


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: