کد خبر: ۷۸۷۶۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۰۲ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 24
شفا آنلاین>بیمه و بانک>در هیات تجاری فرانسوی که این هفته در تهران حاضر شدند جای یک گروه خالی بود: بانک های بزرگ این کشور.
 
به گزارش شفا آنلاین، بیش از 100 شرکت برتر فرانسوی از جمله توتال، پژو و ایرباس روز دوشنبه وارد تهران شد که بخشی از هیات اقتصادی و سیاسی خواستار برقراری روابط تجاری بعد از لغو تحریمهای ایران بودند.

اما بانک های فرانسوی هم مثل خیلی از همتایانشان جایی برای دیده شدن نداشتند. به گفته یکی از مقامات بانکی ایران "تا کنون بانک های درجه دو و سه اروپایی به ایران آمده اند و بیشترین نهادی که از کار با ایران دچار ترس و تردید است و حاضر نیست به دلیل بهای سنگین نقض تحریم گرفتار ریسک شود، بانک های اروپایی هستند."

این رویکرد احتیاطی در حالی اخذ شده است که بانک های تجاری سعی می کنند از جرایم رگولاتورهای آمریکایی که بر دوش برخی از بانک های اروپایی بخاطر پولشویی و فاینانس تروریسم گذاشته شده، دوری کنند.

این ماه مشخص شد بانک کردیت اگریکول فرانسوی جریمه 1 میلیارد دلاری برای نقض تحریم ایران و سودان متحمل شده است. به گفته افراد آگاه مبلغ نهایی پرداخت هنوز مشخص نشده اما در چند هفته آینده اعلام خواهد شد.

قبل از آن بانک بی ان پی پاریباس به جرم نقض تحریم های آمریکا در سال 2014 و بخاطر میلیارد ها دلار نقل و انتقال بین سال های 2002 تا 2012 برای گروهی از کشورها از جمله سودان، ایران و کوبا 8.9 میلیارد دلار جریمه شد.

یک مشاور تجاری در ایران می گوید "بانک ها باید 110 درصد مطمئن باشند که ریسکی در کار نیست. این یعنی در حال حاضر کسی در صف انتظار نیست و امکان امضای قرارداد وجود ندارد برای همین دود زیادی می بینیم اما خبری از آتش نیست."

زمان دقیق اجرای توافق هسته ای مشخص نیست اما اوایل سال آینده زمان احتمالی لغو کلیه تحریم های اروپا است.

اتحادیه اروپا تحریم نهادهای ایرانی برای استفاده از سوئیفت یا سامانه پرداخت مالی واقع در بلژیک را لغو خواهد کرد. 28 بانک ایرانی به مدت 3 سال حق استفاده از این سیستم را نداشتند و امکان انتقال پول از افراد و شرکت ها به خارج یا از خارج کشور گرفته شده بود.

اما این اقدام هم برای اطمینان بانک های اروپایی کافی نیست و تحلیل گران پیش بینی می کنند تا زمان شفاف شدن وضعیت تحریم های آمریکا صبر کنند.

ایران بعد از حدود یک دهه انزوا با شش قدرت غرب به توافق رسید و در ازای محدود کردن فعالیت های هسته ای لغو تحریم ها را خواستار شد.

بانک های برتانیایی هم به همین مقدار تردید دارند. رئیس اتاق بازرگانی بریتانیا ایران در این رابطه گفت "به دلیل جریمه های سنگین بانک های بریتانیایی از انجام معاملات مالی با ایران هراس دارند. فرصت های زیادی در ایران وجود دارد و اگر ما آنها را به دست نیاوریم دیگر کشورهای اروپایی و آسیایی اقدام می کنند."

از طرفی برخی از ناظران می گویند ایران حتی در کمترین احتمال ممکن امکان عدم پای بندی به توافق را دارد. برخی از اعضای هیات تجاری فرانسه به ایران از جمله شرکت های بزرگ و کوچک نفت، خودرو، هوانوردی، کالاهای لوکس و حمل و نقل می گویند در ارتباط با ایران پای بند بودن به توافق را مد نظر دارند.

اما امیدوارند فاصله بین هیجان آنها، بازار بزرگ و بانک های دلزده تا اواسط سال 2016 کمتر شود.

برخی از شرکت های اروپایی اما راه حل جدیدی پیدا کرده اند یک مشاور ایرانی دیگر می گوید اروپایی ها به آنها گفته اند که نبود بانک ها را می توان با داشتن تفاهم نامه های مشترک JV حل کرد.اخبار بانک

 


 
 
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: