کد خبر: ۷۸۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 19
شفا آنلاین>بیمه و بانک>تحریم ایران تقریباً تمامی نقل و انتقالات مرتبط با ایران، دولت ایران، اشخاص ساکن ایران و نهادهای داخل ایران یا شکل گرفته بر اساس قانون ایران را منع کرده است.
به گزارش شفا آنلاین، دامنه تحریم ایران گسترده است و حتی خزانه داری ایالات متحده می تواند افراد خارجی یا موسسات مالی خارجی که با ایران تجارت دارند را با تحریم های ثانویه تنبیه کند.

توافق تاریخی که در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۵ حاصل شد قدم بزرگی به سمت بازگشایی دوباره بازار ایران برای تجارت و شرکت های غربی بود. اما انتظار آزادی کامل برای صنعت بیمه و بیمه اتکایی آمریکا و در طرف مقابل دسترسی ایران به این خدمات از سوی آمریکا در آینده نزدیک محتمل نیست. بدین ترتیب بیمه و بیمه اتکایی باید به دنبال بررسی قراردادهای جدید باشد و برنامه های مطابق با قوانین تحریم و کار با ایران را چندین باره مرور کند تا از نقض سهوی برنامه تحریم ایران جلوگیری شود.

تحریم های آمریکا برای ایران اهداف متفاوتی مرتبط با امور داخلی و خارجی کشور را در بر می گیرد و صنایع متفاوت، افراد و نهادهای زیاد، وابسته به دولت یا بدون وابستگی دولتی را در انجام معاملات مورد هدف قرار می دهد.

یکی از اهداف تحریم های آمریکا منزوی کردن ایران از سیستم بین المللی مالی بود. علاوه بر منع شدن موسسات مالی واقع در آمریکا از انجام معاملات با ایران، موسسات مالی خارجی که بانک های تحریم شده کار کنند اجازه کار در ایالات متحده و یا کار با دلار را نخواهند داشت. همچنین پرداخت پول نفت خریداری شده توسط واردکنندگان نفت از طریق بانک مرکزی ایران منع شد. در اقدامات دیگر دسترسی ایران به ارزهای خارجی محدود شد بنابراین وجه حاصل از خرید نفت فقط قابل معامله در تجارت دو طرفه با کشور خریدار بود.

علاوه بر فشار بر ایران برای دسترسی به نظام مالی جهانی، درآمدهای نفتی ایران کاهش داده شد. قبل از سال ۲۰۱۲ درآمدهای نفتی نیمی از درآمدهای دولت و یک پنجم GDP را تشکیل می داد اما از آن زمان صادرات نفت کاهش چشمگیری داشته است. تحریم ها شرکت های خارجی را از ارائه خدمات و سرمایه گذاری در صنعت نفت و گاز منع کرد از جمله میادین نفت و گاز، فروش تجهیزات مورد استفاده در پالایش نفت و مشارکت در فعالیت های مرتبط با صادرات نفت مثل ساخت نفتکش، عملیات های بنادر و بیمه حمل و نقل.

از طرفی بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر ایالات متحده دارایی های موسساتی زیاد از جمله چندین فرد و موسسه ایرانی و بانک ها را بلوکه کرد.

این پایان ماجرا نبود و علاوه بر تحریم های مالی و تجاری ذکر شده آمریکا و اتحادیه اروپا برای تنگ تر کردن عرصه تحریم های بازداری تجارت با ایران از جمله تجارت نفت و دیگر محصولات پتروشیمی و تجهیزاتی که می توانست در ساخت سلاح شیمیایی، هسته ای و غیره استفاده شود را منع کرد.

بر اساس تحریم ها سیاست های بیمه و بیمه اتکایی و قراردادهای بیمه اتکایی منع شده است. بدین ترتیب شرکت های بیمه و بیمه اتکایی باید جزء جزء سیاست ها و قراردادهای بیمه را مرور کنند تا مطمئن شوند بطور سهوی نقض تحریم صورت نگیرد.

اگرچه طرح برجام برای منع قراردادها بیمه و بیمه اتکایی استثناهای محدودی دارد. در حقیقت برجام به آمریکا و اتحادیه اروپا اجازه می دهد تحریم های مرتبط با بیمه و خدمات حمل مربوط به نفت خام و فروش پتروشیمی را به تعلیق دربیاورند.

با این وجود نقض تحریم تاوان سنگینی دارد و هر فرد آمریکایی نقض کننده تحریم مبلغ ۲۵۰۰۰۰ دلار یا دو برابر ارزش نقل و انتقال باید جریمه پرداخت کند. بعلاوه نقض عمدی تحریم جریمه ۱ میلیون دلاری و ۲۰ سال زندان به همراه دارد.

هر شرکت بیمه و بیمه اتکایی آمریکایی باید چندین برنامه جامع کنترل داخلی و کتبی ترتیب دهد تا از نقض تحریم خودداری کند و با جریمه های سنگین مواجه نشود در این راستا کلیه سیاست های اجرایی باید تحت نظر گرفته شود. اخبار بانک
 




 
 
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: