کد خبر: ۷۸۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۲ - ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - 2015September 23
شفاآنلاین>سلامت>دولت دهلي‌نو روز دوشنبه 14 سپتامبر (23 شهريور) دستور داد که 1000 تخت اضافي در بيمارستان‌ها به درمان بيماران تب دنگي اختصاص داده شود و اين در حالي است که پايتخت هند گرفتار بدترين شيوع اين بيماري منتقل‌شونده به‌وسيله پشه در پنج سال گذشته شده است.
به گزارش شفا آنلاین، دولت هند به دنبال خودکشي يک زوج، پس از مرگ پسر 7 ‌ساله‌شان به علت بيماري تب دنگي که ظاهرا شماري از بيمارستان‌هاي دهلي از درمانش خودداري کرده بودند، دستور اين اقدام را داد.

ساتيندر جين، وزير بهداشت دهلي، علاوه بر افزايش تخت‌ها،‌ دستور داد که «درمانگاه‌هاي تب» براي کمک بيمارستان‌هايي که با شمار بيش‌ازحد بيماران روبرو هستند، برپا شوند و به خبرنگاران گفت: «دليلي براي وحشت‌زدگي وجود ندارد.»

او گفت: «من دستور داده‌ام که بيمارستان‌هاي دولتي نبايد از پذيرش بيماران دنگي خودداري کنند، حتي اگر مجبور شوند دو بيمار را روي يک تخت درمان کنند.»

مقامات هندي گفتند، 1714 مورد بيماري در سال‌جاري و عمدتا در هفته‌هاي اخير، در شهر گزارش شده‌اند ،‌ درحالي‌که در تمام طول سال 2010 فقط 1695 مورد بيماري گزارش شده بودند.

واي کي مان، رئيس تعاوني شهرداري دهلي گفت:‌ »اين بدترين شيوع تابه‌حال است. با تداوم آب‌وهواي مرطوب، داراي شدت بيشتري پيدا مي‌کند.»

تب دنگي که «تب استخوان‌شکن» هم ناميده مي‌شود و واکسن يا علاج شناخته‌شده‌اي ندارد، هنگامي در فصل باران‌هاي موسمي شيوع پيدا مي‌کند، باعث وحشت شهروندان دهلي مي‌شود.

8 مورد مظنون به مرگ ناشي از دنگي در سال جاري گزارش شده است.

بيمارستان‌ها در سراسر پايتخت در مواجه با شمار زياد بيماران دچار مشکل شده‌اند و تصاوير تلويزيوني بيماراني را نشان مي‌دهد که روي يک تخت خوابيده‌اند و در برابر تاسيسات بهداشتي دولتي براي آزمايش رايگان تب صف‌کشيده‌اند.

اقدامات اخير دولت پس از آن اعلام مي‌شود که هفته پيش، يک زوج سوگوار 2 هفته پس از مرگ پسرشان به علت تب دنگي با پريدن از يک ساختمان 4 طبقه در دهلي خودکشي کردند.

دولت ملي هند پس از گزارش رسانه‌ها در آخر اين هفته درباره پذيرش نشدن اين پسر در چند بيمارستان خصوصي که ظرفيتشان تمام شده بود و اعتراض عمومي، دستور تحقيقاتي درباره اين تراژدي را داده است.

به گفته سازمان جهاني بهداشت، ويروس تب دنگي- که براي نخستين بار در دهه 1950 در فيليپين و تايلند شناسايي شد- هر سال 2 ميليون نفر را در سر جهان مبتلا مي‌کند‌ و شمار موارد ابتلا به آن در 50 سال گذشته تا 30 برابر افزايش يافته است.

اين ويروس که به‌وسيله جنس ماده پشه Aedes aegypti به انسان‌ها منتقل مي‌شود،‌ باعث تب شديد،‌ سردرد، خارش و درد مفصل مي‌شود که حدود يک هفته طول مي‌کشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: