کد خبر: ۷۷۶۶۴
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۲ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 20
شفا آنلاین>بیمه و بانک> با توجه به اینکه فروش سهام هیچکدام از شرکت های حسینا و بیمه پارسیان در بودجه ۹۴ ارائه شده توسط بانک سینا نبوده است با فروش سهام این شرکت ها سود خالص در نظر گرفته شده در بودجه ۹۴ به اندازه ۲۱ میلیارد تومان جابجا خواهد شد به عبارت دیگر سود هر سهم به اندازه هشت درصد تعدیل مثبت خواهد داشت.

به گزارش شفا آنلاین،  در حال حاضر بانک سینا در هیچ کدام از شرکت های ذکر شده کرسی مدیریتی در اختیار ندارد، بلکه تنها سهامدار عمده این شرکت ها است. البته با توجه به اینکه شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا به طور مستقیم و غیر مستقیم متعلق به هلدینگ بنیاد مستضعفان است، این امکان که بانک سینا از این طریق یک عضو هیئت مدیره در این شرکت داشته باشد بعید به نظر نمی رسد.

همچنین در مورد بیمه پارسیان نیز بانک سینا می تواند با جمع کردن چند سهامدار غیر مرتبط با سهامداران عمده این شرکت نیز کرسی مدیریتی در اختیار داشته باشد.

با توجه به صحبت های انجام شده امکان فروش سهام شرکت های بیمه پارسیان و توسعه خدمات دریایی و بندری سینا با قیمتی بیشتر از قیمت معامله شده در تابلوی بورس اوراق بهادار تهران برای بانک سینا وجود دارد.

بانک سینا در صورت های مالی خود بهای تمام شده ۱۶ میلیون سهم معادل ۹.۵۸ درصد از سهام شرکت حسینا را تقریبا ۷۵۱ میلیارد ریال ثبت کرده است. در واقع بانک سینا سهام این شرکت را در نیمه اول اردیبهشت ماه سال جاری از بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی خریداری کرده است. این در حالی است که قیمت پایانی سهام حسینا در تاریخ ۲۲ شهریور ماه ۴۰,۲۸۴ ریال بوده که ارزش سهام بانک سینا در این شرکت را تقریبا به مبلغ ۶۴۵ میلیارد ریال می رساند.

بانک سینا چهار ماه پس از خرید سهام این شرکت قصد فروش آن را دارد. با توجه به اینکه فروش سهام شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا در پیش بینی ارائه شده توسط بانک سینا برای پایان سال ۱۳۹۴ در نظر گرفته نشده است، بنابراین فروش سهام این شرکت باعث تعدیل پیش بینی سود بانک سینا خواهد شد.

با توجه به اینکه میزان مالکیت سهام حسینا به حدی است که امکان دریافت کرسی هیئت مدیره برای خریدار جدید سهام این شرکت وجود دارد. این احتمال می رود که قیمت فروخته شده بالاتر از قیمت تابلوی بورس اوراق بهادار باشد. حال با در نظر گرفتن اینکه این قیمت ۲۰ درصد بالاتر از قیمت معاملاتی باشد بهای فروخته شده سهام شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا برای بانک سینا تقریبا ۷۷۳ میلیارد ریال خواهد بود که سود ۲.۲ میلیارد تومانی عاید این بانک خواهد کرد.

بهای تمام شده تقریبا ۱۶۰میلیون سهم معادل هشت درصد از سهام بیمه پارسیان در صورت های مالی بانک سینا بالغ بر ۱۹۲ میلیارد ریال ثبت شده است. این در حالی است که قیمت پایانی سهام بیمه پارسیان در تاریخ بیست و دوم شهریور ماه سال 94 معادل ۱,۹۶۶ ریال است. به عبارت دیگر با فروش سهام این شرکت با قیمت معاملاتی سودی معادل ۱۲۲میلیارد ریال عاید بانک سینا خواهد شد.

حال با توجه به اینکه میزان مالکیت بانک سینا از سهام بیمه پارسیان به حدی است که با ترکیب دیگر سهامداران خرد کرسی هیئت مدیره این شرکت را نصیب خریدار جدید کند، فروش سهام بیمه پارسیان به قیمتی بیش از قیمت معاملاتی آن دور از انتظار نیست. بنابراین با این فرض که قیمت بلوکی فروخته شده سهام بیمه پارسیان ۲۰درصد بالاتر از قیمت تابلوی بورس اوراق بهادار باشد، سود محقق شده تقریبا ۱۸۵ میلیارد ریال خواهد بود.

با توجه به اینکه فروش سهام هیچکدام از شرکت های حسینا و بیمه پارسیان در بودجه ۹۴ ارائه شده توسط بانک سینا نبوده است با فروش سهام این شرکت ها سود خالص در نظر گرفته شده در بودجه ۹۴ به اندازه ۲۱ میلیارد تومان جابجا خواهد شد به عبارت دیگر سود هر سهم به اندازه ۸درصد تعدیل مثبت خواهد داشت.
 




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: