کد خبر: ۷۷۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۳ - ۲۶ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 17
شفا آنلاین>بیمه و بانک> «عمو بانکی»ها گویا بسیار صاحب‌نفوذند و البته موردتأیید دولت، افرادی که در قالب فعال اقتصادی وارد بازار شده و نرخ سوم دلار را تعیین می‎کنند، اما این روزها تنها به اعلام این خبر اکتفا کرده و دست از عرضه برداشته‎اند.

به گزارش شفا آنلاین، به نظر می‎رسد این عمل چندان هم بدون‌‎فکر نیست. همین چند روز گذشته بود که فهرستی از دغدغه‎های معاون اول رئیس‎جمهور از سوی یکی از سایت‎های خبری منتشر و در آن شاه‎کلیدهای کلام اسحاق جهانگیری مطرح شد. در این فهرست به وجود حرف و حدیث در نرخ بازار ارز و گذرنکردن قیمت دلار از سه‌هزارو ٤٠٠ تومان هم سخن به میان آمده بود. هر فعال اقتصادی می‎داند که در بازار آزاد ارز، دلار در چه احوالی است.

دلاری که در آخرین تغییرات قیمتی حوالی سه‌هزار و ٤٦٠ تومان می‎چرخد همان دلار آزادی است که دولت گویا از وجود آن بی‎خبر است، اما در این میان آخرین رقمی که از دلار دولتی از سوی عمو‎بانکی‎ها اعلام شده همان رقم سه‌هزار و ٣٨٥ تومان است که البته از سه‌هزار و ٤٠٠ تومان عبور نکرده است!

نرخ ارز در بازار دستکاری می‌‌شود!
حالا هم رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران از دستکاری نرخ ارز در بازار سخن می‎گوید و نسبت به تبعات این اقدام هشدار می‎دهد. مسعود خوانساری با اشاره به دخالت دولت در بازار ارز، تأکید کرد: قیمت ارز اکنون در بازار دستکاری می‌شود و این بازار نیست که قیمت ارز را تعیین می‌کند؛ در نتیجه میان ارز آزاد و مبادله‌ای فاصله‌ای بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان به‌وجود می‎آید و بنابراین با توجه به منابع محدود ارز مبادله‌ای، دولت باید این منابع محدود را میان متقاضیان این ارز ارزان توزیع کند و از اینجا، مسئله صدور مجوز برای واردات آغاز می‎شود. بنابراین اینکه چه افرادی می‎توانند کالا وارد کنند و چه افرادی نمی‎توانند این کار را انجام دهند، بحث‌برانگیز می‌شود. 

٧٠ تومان تفاوت قیمت دلار بانکی و آزاد
بازار دلار هم همچنان درگیر دو نرخ پارسیانی و آزاد است. درحالی‎که ارز ابتدای روز گذشته در نرخ سه هزار و ٤٤٣ تومان گشایش یافت، در اواسط روز به سه هزار و ٤٦٠ تومان صعود کرد و دوباره راه سراشیبی را در پیش گرفت. البته این روند تا انتهای بازار نقدی تداوم نداشت و دلار دوباره سر جای بالاترین قیمت خود یعنی سه‌هزار و ٤٦٠ تومان نشست. مصطفی قدرتی، معامله‎گر بازار طلا و ارز، با بیان این مطلب  گفت: این معاملات تا پاسی از شب در گروه‎های تلگرامی هم ادامه دارد و باید دید آخرین رقم در چه نرخی آرام می‎شود و فردا چه در انتظار آن خواهد بود. قدرتی می‎افزاید: پارسیانی‎ها اما همچنان روی نرخ زیر سه هزار و ٤٠٠ تومان اصرار دارند و آخرین رقم اعلام‌شده از سوی آنها همان سه هزار و ٣٩٠ تومان است که ٧٠ تومان تفاوت قیمت آن با دلار آزاد است.
به گفته وی، اگر کسی بتواند دلار بانکی بخرد و این‌روزها بفروشد، در هر بسته صدتایی عرضه‌شده، هفت میلیون سود خواهد کرد و باید دید چه کسانی می‎توانند از این رانت بهره‎‎مند شوند، اما آنچه به گوش می‎رسد عرضه بسیار پایین از سوی عموبانکی‎ها در این روزهای انتهایی تابستان است. او همچنین به افزایش ارزش یورو در برابر دلار نیز اشاره کرد که نرخ یورو را در بازار آزاد با افزایش روبه‌رو کرده و به سه‌هزار و ٣٩٠تومان افزایش داده است. این معامله‎گر طلا و ارز با اشاره به کاهش حباب سکه هم می‎گوید: طلا و سکه روز آرامی را با نوسان دو‌هزار‌تومانی تجربه کردند. به‌این‌ترتیب حباب سکه به هشت‌هزار تومان کاهش یافت.

نرخ سکه در پایین‎ترین رقم خود ٩٠٩هزار و ٥٠٠ تومان معامله شد و در بالاترین نرخ خود به ٩١٢هزار و ٥٠٠تومان رسید و آخرین نرخ آن نیز روی ٩١٠هزار و ٥٠٠ تومان آرام گرفت. قیمت اونس جهانی نیز روی هزار و ١٠٨دلار و ٧٠٠ سنت بسته شد و بازار طلای جهانی به‌این‌ترتیب به استقبال تعطیلی دوروزه خود رفت.
بورس دستخوش اخبار سیاسی
شاخص بورس تهران در پایان معاملات دیروز با ١٨ واحد رشد به مرز ٦٣هزارو ٤٨٦ واحد رسید. بیشترین تأثیر مثبت بر شاخص کل را نیز شبندر، وبملت و شبهرن داشتند. همچنین ارزش کل معاملات هم به ٢١٧ میلیارد تومان رسید. مصطفی خسروشاهی، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان این مطلب به «شرق» گفت: معاملات روز گذشته دستخوش اخبار سیاسی درمورد بیانیه برجام بود و به این خاطر فعالان بازار سرمایه برای هفته جاری روند مثبتی را پیش‎بینی می‎کنند.

دیروز شاهد خبری مبنی تصویب نرخ خوراک مجتمع‌های پتروشیمی بودیم که طبق گفته معاون وزیر نفت همان ١٣ سنت تصویب شد. بر این اساس آیین‌نامه خوراک گاز پتروشیمی‌های فعال در کشور ١٣ سنت و نرخ سوخت به ازای هر مترمکعب ٣ تا ٤ سنت خواهد بود. خسروشاهی افزود: همچنین به نقل از قالیباف اصل، مدیرعامل بورس تهران، نمادهای معاملاتی بسته‌شده با مجوز سازمان بورس بازگشایی خواهند شد. همچنین از ابتدای امسال تاکنون ٢٠ هیأت سرمایه‎گذار خارجی از بورس تهران بازدید کرده‎اند و آماده ورود به بازار سرمایه تهران هستند که امید است با ورود سرمایه‎گذاران خارجی به بازار بورس، شاهد رشد و سروسامان‌گرفتن بازار باشیم. البته نظارت و کمک مسئولان در این رابطه نقش بسزایی ایفا خواهد‌کرد. 

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: