کد خبر: ۷۷۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲:۵۷ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 15
شفا آنلاین>بیمه و بانک> مشاور فرهنگی بانک مهر اقتصاد خراسان رضوی با تأکید بر اینکه بانک‌ها در رونق اقتصادی کشور نقش به بسزایی را ایفا می‌کنند، اظهار کرد: در حال حاضر 300 میلیون حساب بانکی به نام مردم کشورمان ثبت شده و به طور متوسط هر ایرانی چهار حساب بانکی دارد.
به گزارش شفا آنلاین،مشاور فرهنگی بانک مهر اقتصاد در استان خراسان رضوی گفت: نهادهای فرهنگی مردم را با مسائل شرعی در امور بانکی آشنا کنند.

حجت‌الاسلام سید محمدرضا ثبوتی، مشاور فرهنگی بانک مهر اقتصاد خراسان رضوی اظهار داشت: همه ما برای اجرای بانکداری اسلامی مسئول هستیم.

وی با اظهار تأسف از اینکه به عملیاتی‌شدن قوانین بانکداری اسلامی در بانک‌ها کمتر توجه شده است گفت: در این راستا باید نهادهای فرهنگی مردم را با مسائل شرعی در امور بانکی آشنا کنند.

ثبوتی با اشاره به آموزه‌های اسلام در خصوص محکوم‌بودن ربا، گفت: در آیات قرآن نسبت به ربا و توبیخ آن در هفت مورد پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه در معاملات از نظر دین مبین اسلام بیع، حلال و ربا، حرام عنوان شده است، اضافه کرد: باید روش بانکداری و قوانین مربوطه اصلاح شود از این رو قوانین بانکداری اسلامی و عقود اسلامی پیشنهاد شده و در دسترس متدینان قرار گرفته است.

مشاور فرهنگی بانک مهر اقتصاد خراسان رضوی با تأکید بر اینکه بانک‌ها در رونق اقتصادی کشور نقش به بسزایی را ایفا می‌کنند، اظهار کرد: در حال حاضر 300 میلیون حساب بانکی به نام مردم کشورمان ثبت شده و به طور متوسط هر ایرانی چهار حساب بانکی دارد.

وی با بیان اینکه چه دریافت تسهیلات و چه دریافت پول از عابر بانک‌ها و وصول چک و ... به نام تراکنش بانکی است، افزود: بانک‌های کشور هر روز 10 میلیون تراکنش انجام می‌دهند که هریک از این تراکنش‌ها با مسائل فقهی و شرعی روبروست.

مشاور فرهنگی بانک مهر اقتصاد خراسان رضوی افزود: در قانون عملیات بانکداری بدون ربا لحاظ شده اما برخی دچار سوء برداشت می‌شوند حال آن که در تعریف بانک بدون ربا این‌گونه تعریف شده است که مؤسسه انتفاعی با استفاده از سرمایه سپرده‌گذاران اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و از محل سودهای حاصله پس از کسر مخارج موجود سهم سود سپرده‌گزاران را پرداخت می‌کند.

ثبوتی ابراز کرد: در این میان شاهدیم افرادی که درخواست تسهیلات می‌کنند، توقع تسهیلاتی با سود کم دارند اما وقتی مبلغی را برای سرمایه‌گذاری نزد بانک قرار می‌دهند، توقع سود کلان دارند که امکان ارائه تسهیلات با سود کم و ارائه سودهای بالا به سپرده‌گذاری افراد میسر نیست.

وی با بیان اینکه تولد بانک در غرب بوده و مصوبات و عملیات بانکی آن‌ها مغایر با اصول اسلامی است، گفت: بعد از انقلاب یا باید بانک‌ها را تعطیل می‌کردیم یا قوانین اصلاح می‌شد که دومین راه حل عاقلانه‌تر بود و ما در کشور این کار را انجام دادیم.
 


 

 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: