کد خبر: ۷۶۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 11
شفا آنلاین>طب سنتی>يک بررسي جديد نشان مي‌دهد عصاره بلوبري (قره‌قاط) (Bluberry) وحشي مي‌تواند از تشکيل پلاک‌هاي دنداني جلوگيري کند و به عنوان ماده‌اي عاري از آنتي‌بيوتيک جايگزين دهان‌شويه‌هاي معمول شود.
به گزارش شفا آنلاین،اين گروه پژوهشي نشان داد که اين عصاره که حاوي ترکيباتي مهم به نام پلي‌فنول‌ها است، با عوامل بيماري‌زاي منتقل‌شونده به وسيله غذا ونيز با گونه‌اي از باکتري که بيش از ساير عوامل با التهاب بافت‌هاي اطراف دنداني (پريودونتيت) ارتباط دارد، مقابله مي‌کند. عصاره‌هاي غني از پلي‌فنول در آزمايشگاه، رشد باکتري به نام فوزوباکتريوم نوکلئاتوم را مهار مي‌کنند. اين عصاره همچنين مانع مي‌شود که اين باکتري فيلم‌هاي زيستي ‌(biofilms) تشکيل دهد- در اين عارضه سلول‌هاي باکتري به يکديگر مي‌چسبند و در نهايت با رسوب ساير مواد يک پلاک دنداني تشکيل مي‌شود.

به علاوه، در اين بررسي معلوم شد که خود اين عصاره با مهار کردن مسيرهاي زيست‌شناختي مربوط يا فرآيندي که از طريق آن تشکيل پلاک شروع مي‌شود، توانايي جلوگيري از پريودونتيت را دارد.

بيماري‌هاي لثه که به معناي ايجاد درجاتي از التهاب در بافت لثه است و ژنژيويت ناميده مي‌شود و ناشي از تشکيل پلاک دنداني است، بسيار شايع هستند. به گفته اين پژوهشگران، بلوبري وحشي که اغلب بيل‌بري (Bilberry) ناميده مي‌شود، حاوي پلي‌فنول‌هاي بيشتري نسبت به انواع بلوبري کشت‌شده به‌صورت تجاري است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: