کد خبر: ۷۶۱۹۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۴ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 11
شفا آنلاین>سلامت>محققان سنگاپوري با پوشش‌دهي باکتري‌ها موفق به ساخت ترکيبي شدند که مي‌تواند نقش داروي خوراکي ضدسرطان را ايفا کند.
به گزارش شفا آنلاین،اين باکتري‌ها به دليل داشتن پوششي از جنس نانوذرات مي‌توانند از سيستم گوارشي به سلامت عبور کنند. يافته‌هاي اخير محققان به اين معناست که مي‌توان با دستکاري باکتري، واکسن ضدسرطان توليد کرد.

اين واکسن، سيستم ايمني بدن را عليه سلول‌هاي سرطاني تحريک مي‌کند. اين روش ايمني‌درماني ترفند بسيار مناسبي براي ساخت نانوداروي ضد سرطان است، چرا که معده و روده مکان مناسبي براي DNA نبوده و نمي‌توان DNA را به سلامت از اين اندام‌ها عبور داد تا به جريان خون برسد. بنابراين ساخت داروي خوراکي حاوي DNA چالش‌هاي زيادي به همراه دارد.

اخيرا محققان سنگاپوري با همتايان چيني خود موفق به ساخت باکتري داراي پوشش نانوذرات شدند که مي‌تواند نقش واکسن DNA را به خوبي ايفا کند.

يونان پينگ از دانشگاه صنعتي نانيانگ و گوپينگ تانگ از دانشگاه ژجيانگ در مصاحبه‌اي با رسانه مديکال اکسپرس اعلام کردند که در حين کار روي اين پروژه دريافتند که دو مشکل اصلي در مسير ساخت واکسن خوراکي ضدسرطان وجود دارد؛ پاسخ سيستم ايمني بدن که مانع عملکرد باکتري مي‌شود و محيط اسيدي معده و روده.

اين گروه براي حل اين مشکل، باکتري را با نانوذرات پوشش دادند و در نهايت نشان دادند که اين پوشش مي‌تواند باکتري را به سلامت از سيستم ايمني بدن عبور دهد. اين پوشش با ايجاد يک لايه بافر فيزيکي که حاوي مقادير زيادي از پروتون است، موجب دفع اثر مخرب گلبول‌هاي سفيد خون مي‌شود.

پينگ مي‌گويد: «عامل ايمني‌ بدن يکي از دلايل عدم موفقيت درمان‌هاي باليني است. اخيرا مشخص شده که چگونه سلول‌هاي سرطاني از چنگ سيستم ايمني بدن مي‌گريزند. شناخت اين مکانيسم به محققان کمک کرد تا ايده جديدي براي توليد واکسن ضدسرطان ارائه کنند؛ واکسني که هم خوراکي و هم مبتني بر ايمني‌درماني باشد. ما انتظار داريم طي 3 تا 5 سال آينده اين نوع واکسن خوراکي وارد آزمايش‌هاي باليني شود.»

نتايج اين پژوهش در نشريه Nano Letters منتشر شده است.

اين مطالعه، به کمک فناوري‌هاي همگرا انجام شده است. فناوري‌هاي همگرا (nbic) به مجموعه چهار فناوري اطلاعات، علوم زيستي، علوم شناختي و نانو گفته مي‌شود كه در هم‌افزايي و يكپارچگي با يكديگرند قادرند، به نيازهايي از آدمي پاسخ گويند كه تاكنون فناوري‌هاي ديگر قادر به رفع آن نبوده‌اند، اين قابليت قابل توجه فناوري‌هاي همگرا، نتيجه ويژگي‌هاي ممتاز اين فناوري‌ها و قابليت همگرايي آنها است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: