کد خبر: ۷۶۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 05
شفا آنلاین>بیمه و بانک> هفت هفته بعد از اینکه ایران به توافق هسته ای رسید و در نهایت باید منجر به لغو تحریم های اقتصادی اعمال شده برای چندین سال شود، بازار بورس آن یک حرکت شگفت آور نشان داد: سقوط بازار بورس تهران در ماه ژوئیه ۶.۷ درصد افت را از ۱۴ ژوئیه زمانی که توافق بین ایران و قدرت های غرب از جمله آمریکا نهایی شد، تجربه کرده است.

به گزارش شفا آنلاین،مدیر یکی از شرکت های بزرگ سرمایه گذاری ایران تایید می کند که این روند او را شگفت زده کرده است. رامین ربی از شرکت فیروزه می گوید: "همین که خبر حصول توافق منتشر شد، شاهد یک افزایش مختصر بودیم بعد سرمایه گذار ایرانی تصور کرد می تواند از این فرصت برای سود بردن استفاده کند و این خود تاثیر بزرگی داشت."

یکی دیگر از دلایل مهم روند نزولی در بازار بورس تهران قیمت کالاها در سطح جهانی است. نفت خام از روز توافق تا کنون ۱۰ درصد کاهش قیمت داشته است. تقریباً حدود ۷۰ درصد از شرکت های بورس تهران به قیمت نفت و فلزات حساس هستند.

حتی با آزادی از تحریم ها بهبود ایران زمان زیادی نیاز دارد زیرا اقتصاد به قیمت نفت وابستگی شدیدی دارد.

علیرغم سیر کاهشی در بازار بورس ایران، علاقه به این بازار از زمان توافق افزایش چشمگیری داشته است. ربی می گویند سرمایه گذارانی از بریتانیا، روسیه، سنگاپور و سوئیس پول های جدیدی را از طریق شرکت او وارد بورس تهران کرده اند.

وزیر خزانه داری آمریکا جک لئو در مصاحبه با CNBC به شرکت هایی که به دنبال انجام تجارت با ایران هستند هشدار داد و گفت تحریم ها تا زمانی که ثابت شود ایران به تعدات توافق پای بند است پا بر جا هستند. و به گفته وی این تایید مدتی زمان نیاز دارد.

اما در ایران فعالیت های تجاری در حال بهبود است. شرکت های اروپایی و آسیایی با شرکای بالقوه ایرانی در حال مذاکره هستند.

علیرغم این خوش بینی ها هنوز نگرانی هایی وجود دارد. ربی می گوید: "افت بازار بورس برای همه در ایران و سرمایه گذاران خارجی شوک بزرگی بوده است."

اما وی معتقد است با افزایش فعالیت های اقتصادی خارجی و بهبود قیمت کالا ایران سود خواهد برد.

 


 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: