کد خبر: ۷۵۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۲۸ - ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 07
شفا آنلاین>بیمه و بانک>پول های زیادی در تجارت با ایران وجود دارد و جامعه جهانی منهای شرکت های آمریکایی آماده مشارکت در آن هستند.
به گزارش شفا آنلاین، در انجام تجارت با ایران می توان به سودهای هنگفتی رسید کشوری که ۷۸ میلیون نفر جمعیت دارد و بعد از مصر بزرگترین کشور بزرگ از نظر جمیعت در منطقه خاورمیانه است.

جمیعت ایران تحصیلات عالی دارد و تقاضا در بازار آن فراوان است. اقتصاد ۴۰۰ میلیارد دلاری ایران که با تحریم دچار عقب ماندگی شد منتظر روزهای بهتری است. و جامعه تجارت جهانی بجز شرکت های آمریکایی آماده مشارکت هستند.

اگرچه توافق ایران باید از فیلتر کنگره عبور کند اما با تایید این توافق احتمال می رود در اوایل سال ۲۰۱۶ میلادی تحریم های ایران لغو شود.

در آمریکا شرایط به گونه دیگری است یعنی حتی با تایید توافق به رای کنگره تحریم های غیر هسته ای همچنان باقی خواهد ماند. این قوانین مانع فعالیت تجاری عمده شرکت های آمریکایی با ایران است.

همچنین بانک های خارجی یا دیگر موسسات مالی که با ایران کار می کنند در آمریکا اجازه کار و انجام نقل و انقال به دلار را ندارند. اما وسوسه پول های زیادی که می توان از این بازار به دست آورد باعث می شود شرکت های خارجی به نحوی این تحریم ها را دور بزنند.

به هر حال ایران بعد از روسیه بزرگترین ذخایر گاز جهان را دارد و از نظر ذخایر نفت در رتبه چهارم جهانی است. مقامات ایران می گویند برای به روز رسانی صنعت پروشیمی به ۱۸۵ میلیارد دلار سرمایه نیاز دارند. ایران سرشار از ذخایر روس، مس و طلاست و به گفته کارشناسان صنعت معدن کاری می تواند به یک صنعت ۶۰ میلیارد دلاری تبدیل شود و با صنعت نفت به رقابت بپردازد. ایران همچنین باید زیرساخت ها را تقویت کند از جمله تجدید حدود ۴۰۰ هواپیمای فرسوده.

دولت ایران که مشتاق جذب این سرمایه هاست درها را باز خواهد کرد. مقررات سرمایه گذاری خارجی امکان مالکیت ۱۰۰ و حق انتقال سود به خارج از کشور و به دیگر ارزها را می دهد.

به همین دلایل قابل درک شرکت های خارجی در تلاش برای به دست آوردن بخشی از این بازار بعد از لغو تحریم ها هستند. روسیه با توسعه بخش انرژی هسته ای ایران نقش اول را بازی می کند.

چین هرگز ارتباطات تجاری خود با ایران را قطع نخواهد کرد. چین مهمترین حمایت کننده سرمایه و انتقال فناوری ایران بوده و درد تحریم ها را تا حد زیادی تسکین داده است. شرکت های چینی در حال حاضر در حال برنامه ریزی توسعه معاملات اقتصادی با ایران هستند.

شرکت های اروپیای هم تلاش می کنند راهی برای خود باز کنند. اگرچه نگران بازگشت تحریم ها هستند اما اندازه بازار ایران وسوسه بیشتری دارد.

در ماه اوت سفارتخانه بریتانیا در تهران دوباره راه اندازی شد اما آمریکا از بعد از سال ۱۹۷۹ روابط دیپلماتیکی با ایران نداشته است. بانک ایتالیایی مدیوبانکا هم برای تامین سرمایه معاملات ایران و ایتالیا توافقی امضا کرده است و انتظار می رود صادرات ایتالیا به ایران تا پایان سال ۲۰۱۸ به ۳.۳ میلیارد دلار افزایش یابد.

دولت کره جنوبی و شرکت هایی نظیر دوو و هیوندا بعلاوه شرکت های ساخت و ساز در تهران در حال مذاکره بر سر صنایع مختلف از جمله نفت و گاز و ساخت و ساز هستند. بانک اگزیمبانک کره نیز از مدتی قبل فاینانس، وام و اعتبار لازم شرکت های کره ای در تجارت با ایران را عهده دار شده است .

برخی از سیاست مداران آمریکایی خیال پردازی می کنند که در صورت رد توافق در کنگره دیگر کشورها را وادار به تحریم بیشتر ایران کنند. اوباما هشدار داده است که آمریکا نمی تواند در اینصورت مانع های تجاری بین المللی علیه ایران اعمال کند. سفیر اتحادیه اروپا هشدار داد که در صورت رد توافق توسط کنگره "آمریکا از وضعیت ایران منزوی به وضعیت آمریکای منزوی خواهد رسید."
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: