کد خبر: ۷۵۴۲۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 31
دکتر نوروزي مشاور وزير بهداشت درامور بیمارستان های خصوصی:
شفاآنلاین :نخستين نشست مشترک مديرکل دفتر نظارت و اعتباربخشي امور درمان وزارت بهداشت با مسئولان فني بيمارستان‌هاي خصوصي با هدف بررسي مشکلات فني و حقوقي اين گروه و تدوين آيين‌نامه‌اي جديد در وزارت بهداشت و درمان برگزار شد.

به گزارش شفاآنلاین ،در اين نشست هم اندیشی که با حضور دکتر ميردهقان مديرکل دفتر نظارت و اعتباربخشي، دکتر نوروزي مشاور وزير بهداشت درامور بیمارستان های خصوصی و  دهها تن از مسئولان فني و حقوقي بيمارستان‌هاي خصوصي برگزار شد دکتر نوروزي به بيان برخي مشکلات موجود در حوزه مسئوليت فني بيمارستان‌ها پرداخت

وی گفت: مسئولان فني بيمارستان‌ها در واقع رابط وزارت بهداشت با بيمارستان‌ها هستند. اين افراد در عين حال که وظايف گسترده‌اي بر دوش دارند و در واقع بايد در همه جا پاسخگو باشند، اما در بسياري از موارد قدرت و توان تغييرات لازم در مسائل موجود را ندارند.

وی افزود :متأسفانه نظام‌هاي اجرايي نيز هميشه با مسئولان فني روبه‌رو مي‌شوند و کاري ندارند که مديرعامل بيمارستان چه کسي است. به عبارتي مسئولان فني بسيار مظلوم واقع شده‌اند چون کسي به حرف آنها توجه نمي‌کند. اما انتظار بسياري از آنها دارند و تاکنون هم پيش نيامده بود که نشستي برگزار شود تا حرف و مشکلات مسئولان فني شنيده شود و اين نخستين نشست مشترک وزارت بهداشت با اين افراد است که اميدواريم به نتيجه مطلوب برسيم.

دکترنوروزی خاطرنشان کرد:خوشبختانه در دولت يازدهم توجه به بخش خصوصي بيشتر شده است حتي دکتر روحاني در صحبت‌هاي اخير خود به بخش خصوصي التفات ويژه‌اي داشته‌اند و البته قديمي‌ترين و واقعي‌ترين بخش خصوصي در کشور بيمارستان‌ها و مطب‌هاي پزشکان است. در اين جلسه هدف ما کمک به مسئولان فني بيمارستان‌ها براي يافتن جايگاه واقعي‌شان و حل مشکلات بسياري است که در اين حوزه وجود دارد. خوشبختانه در حال حاضر در حوزه سلامت، فضايي ايجاد شده که بسيار مطلوب است و از آنجا که دکتر هاشمي وزير بهداشت نيز نگاه ويژه‌اي به بخش خصوصي دارند پس مي‌طلبد که اين جايگاه را محکم‌تر کنيم و چنانچه نقص قانون يا ضعف آيين‌نامه داريم با اصلاح آن به کمک بخش خصوصي بياييم.

درادامه این نشست دکتر هوشنگ نوشاد مسئول فني بيمارستان البرز گفت: مسئوليت يک مسئول فني بدون پشتوانه حقوقي است و هيچ تعريفي در قانون تجارت براي آن پيش‌بيني نشده است. مسئول فني در واقع هم بايد منافع خودش را حفظ کند و هم به عنوان ناظر يک نهاد بالاتر يعني وزارت بهداشت در بيمارستان کار کند. اين وظيفه سختي است که يک نفر هم بخواهد عيوب کارشان را بپوشاند و هم آن را براي وزارت بهداشت برملا کند.

از سوي ديگر چون در بيمارستان هيچ مجمعي براي انتخاب مسئول فني تشکيل نمي‌شود و درواقع به نوعي يک انتخاب سليقه‌اي است يا شايد هم به شکل اجباري برعهده يکي از پزشکان گذاشته مي‌شود و حقوق و دستمزد بسيار کمي هم دارد. درواقع مسئول فني بايد يک متخصص باشد که از طرف وزارت بهداشت انتخاب شود تا قدرت اجرايي داشته باشد و بدون هيچ چشم‌پوشي وظيفه‌اش را انجام دهد. وقتي از طرف بيمارستان انتخاب شود و حقوقش را از بيمارستان بگيرد نمي‌تواند به درستي مسئوليتي که دارد را انجام دهد.

دکتر کاظميان مسئول فني يکي ديگر از بيمارستان‌هاي خصوصي بود که با گلايه از درج توبيخ در پرونده پزشکي مسئولان فني در صورت بروز تخلف گفت: مسئول فني يک پروانه براي اين مسئوليت خود دارد و يک پروانه بزشکي دارد که بايد اين دو را از هم جدا دانست. وقتي بيمارستاني مرتکب تخلف مي‌شود و مسئول فني را مقصر مي‌دانند و توبيخ مي‌کنند .اين توبيخ در پرونده پزشکي‌اش درج مي‌شود و به عنوان مثال مي‌گويند بايد سه ماه از کار پزشکي محروم شوي درحالي که خطاي صورت گرفته ممکن است مربوط به مسائل مالي بيمارستان باشد و هيچ ربطي به موضوع پزشکي نداشته باشد اما متأسفانه مسئول فني با توبيخ و درج در پرونده روبه‌رو مي‌شود که اين مشکل بزرگي است.

مسئول فني بيمارستان پارس نيز در ادامه گفت: متأسفانه برخي پزشکان به شکل مخفيانه و بدون اطلاع ما اعمالي انجام مي‌دهند که از آن بي‌خبر هستيم و وقتي با مشکل روبه‌رو مي‌شوند ما بايد پاسخگو باشيم. به عنوان مثال يک تکنيسين بي‌هوشي عمل جراحي زيبايي انجام مي‌دهد. ما به خاطر حجم بالاي کار نمي‌توانيم به همه بخش‌ها سر بزنيم و ناظر بر همه اعمال پزشکان، پرستاران و کادر بيمارستان باشيم پس بهتر است براي هر بخش يک مسئول فني جداگانه تعيين شود.

در ادامه دکتر ميردهقان با تأييد حرف اين پزشک گفت: متأسفانه چند روز قبل باخبر شديم که يک متخصص بي‌هوشي با تأسيس يک کلينيک تخصصي پوست در بيمارستاني تازه تأسيس اقدام به ويزيت و عمل‌هاي جراحي زيبايي و خدمات پوستي مي‌کرده که بسيار هم پرعارضه بوده و شکايت‌هاي زيادي را به دنبال داشته است . از آن بدتر اينکه صدا و سيما از اين پزشک متخصص بي‌هوشي در برنامه‌هاي متعددي به عنوان کارشناس پوست و زيبايي استفاده مي‌کرده است.

در ادامه اين نشست چند تن از مسئولان فني ديگر نيز با ابراز نارضايتي از وظايف سنگيني که بر دوش آنها گذاشته شده اظهار داشتند، در مقابل، حقوق حقه آنها ناديده گرفته مي‌شود و بايد در مقابل حوادث و خطاهايي که از آن اطلاع نداشته‌اند در مراجع پاسخگو باشند و حتي بازداشت شوند.

در پايان اين نشست دکتر ميردهقان پس از شنيدن صحبت‌هاي اين افراد اميد داد که در آينده نزديک آيين‌نامه جديدي براي دفاع از حقوق مسئولان فني و شرح وظايف متناسب شغل آنها از سوي حقوقدانان و متخصصان امر تدوين و آماده خواهد شد.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
روح انگیز غریب جرسقانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
0
0
باسلام بنده 19 سال است که مسول فنی بیمارستان خصوصی تخصصی هستم و بارها در جلسات نظام پزشکی و پزشکی قانونی به دلیل شکایت از پزشک و کادر درمان شرکت کرده ام .ولی از نحوه نگرش و قضاوت همکاران بعضی کمیسیونها چنین برداشتی داشته ام که برای کاهش و یا انتقال قصور از افراد دخیل در درمان حتما 10تا 20درصد برای مسول فنی قصور صادر نموده اند که بسیار دور از انصاف است .ضمنا بنده یک سوال هم دارم در صورت استعف از مسولیت فنی و یا باز نشستگی ایا پرونده هایی که در زمان مسولیت در مراجع قضایی بررسی شود و مسول فنی مقصر شود و بیمارستان هم هیچگونه حمایتی از مسول فنی نکند تکلیف پرداخت دیه و مشکلات مالی مسول فنی چه خواهد بود ؟با سپاس از شما
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: