کد خبر: ۷۵۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۰۰ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 27
شفا آنلاین>سلامت>انتخاب درست و به جا هنگام طراحی نصب و اجرای تاسیسات مکانیکی ساختمان به ویژه بخش تهویه مطبوع تاثیر بسیار زیادی در سطح آسایش و سلامتی ساکنین ساختمان خواهد داشت.

به گزارش شفا آنلاین،تهویه مطبوعی عمدتا به عنوان ترجمه عبارت انگلیسی Air conditioning به کار رفته و به معنای فرآیند تنظیم و کنترل شرایط هوا در فضاهای مسکونی، تجاری، پزشکی، صنعتی و غیره می‌باشد به معنای عام‌تر تهویه مطبوع به هر عملیات تکنولوژیک بر روی هوا به منظور خنک کردن، گرم کردن، تصفیه کردن، رطوبت زنی یا رطوبت زدایی و عفونت زدایی اطلاق می‌گردد.

ضرورت استفاده از تهویه مطبوع در ساختمان چیست
مهندس منوچهر صالحی پایه یک رشته تاسیسات مکانیکی ساختمان گفت: سیستم تامین هوای تازه و تهویه مهم‌ترین بخش ساختمان  برای ایجاد آسایش حرارتی و برودتی ساکنین می‌باشد ضمنا اگر طراحی و نصب این سیستم‌ها با استفاده از علم روز دنیا و نرم افزارهای محاسباتی جدید انجام پذیرند. با ایجاد یک محیط با هوای تازه و مناسب به ویژه در محیط‌های کاری باعث افزایش کارایی و عملکرد افراد می‌گردد.

وی اضافه کرد: در محیط‌های خاص مانند بیمارستان‌ها که نیاز به طراحی اتاق تمیز دارند اهمیت این صنعت به شدت ملموس است چرا که درصد بالایی از عفونت‌های که در اثر عدم کارایی مناسب سیستم‌های تهویه در بیمارستان‌ها منتقل می‌شوند، می‌توانند بیماران و افرادی که جراحی‌های باز روی آن‌ها انجام می‌گیرد را به کام مرگ بکشاند.

وی اضافه کرد: در مراکز تحقیقاتی پژوهشکده‌ها و آزمایشگاه‌ها که شرایط خاص حرارتی و برودتی و ایجاد جریان‌های پایدار هوایی مد نظر و مورد نیاز است نیز مهندسین تهویه مطبوع در طراحی تاسیسات این اماکن نقش کلیدی و حساس دارند.

وی با بیان این که امروزه ایمنی صنعتی "مهندسی HSE" و امنیت و سلامت کارکنان در محیط‌های کاری به ویژه واحدهای صنعتی بسیار حائز اهمیت است، خاطر نشان کرد: یکی از پارامترهای مهم که بازرسان "HSE” در واحدهای صنعتی و کارخانه‌ها کنترل می‌کنند سیستم تهویه‌ی این واحدها می‌باشد چرا که با جان کارگران و تکنسین‌ها در ارتباط مستقیم است.

استفاده از سیستم‌های فیلترینگ مناسب در ورودی و خروجی کانالها و دریچه‌های خروجی هوا تاثیر فوق العاده زیادی در ایجاد یا عدم ایجاد مشکلات تنفسی و عملکرد پرسنل و در نهایت طول و عمر و سلامت آنها دارد.

برای انتخاب مناسب در ابتدا باید اهداف تهویه مطبوع را بدانیم
وی گفت: در نهایت هدف از تهویه مطبوع تامین شرایط مطلوب هوا در فضاهای مسکونی و یا کاری می‌باشد، شرایط مطلوب هوا معمولا با تنظیم و کنترل عوامل زیر انجام می‌گیرد.

دما، رطوبت، سرعت گردش هوا، درجه خلوص و پاکی هوا،درجه خلوص و پاکی هوا بدین معناست که میزان ذرات معلق را کاهش دهیم به هیچ وجه بوی نامطبوعی در محیط وجود نداشته باشد هوا عاری از آلودگی باشه در ضمن اکسیژن کافی برای تنفس در هوا موجود باشد.مثلا در برخی مواقع یکسری ملاحظات را باید در نظر بگیریم در کتابخانه‌ها که بایستی از نشست گرد و غبار بر روی قفسه‌ها و کتاب‌ها حتی المقدور جلوگیری شود.

تنظیم و کنترل هوا نیز بسیار حائز اهمیت می‌باشد به طور مثال توصیه می‌شود که جهت گردش جریان هوا از بالا به پایین باشد تا از گردش ذرات گرد و غبار جلوگیری گردد این موضوع در اتاق‌ها و سالن‌های مخصوص رنگ آمیزی کارخانه‌ها نیز حائز اهمیت است.

در صنعت تهویه "HVAC”سیستم‌های سرمایش و گرمایش متنوعی وجود دارد
امیر حسین وفائی کارشناس ارشد مهندسی تبدیل انرژی در خصوص سیستم‌های HVAC "HEATING VENTILATING AND AIR CONDITIONING” در گفتگو با خبرنگار گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سیستم‌های سرمایش و گرمایش با توجه به پیشرفت روز افزون صنعت تاسیسات بسیار متنوع هستند ولی در چند شاخه‌ی اصلی قرار دارند.

وی گفت: سیستم‌های متداول برای سرمایش پنکه، بادبزن‌ها و هوا سازها کولرهای آبی در تاسیسات ساختمانی سنتی و سیستم‌های چیلرهای تراکمی، جذبی،  اسپیلت‌ها و داکت اسپیلت‌ها برای ساختمان‌های مدرن استفاده می‌شوند، برای گرمایش نیز سیستم‌های گرمایش با آب گرم موتور خانه و فن کوئیل‌ها و پکیچ‌ها در ساختمان‌ها و سیستم‌های گرمایشی با بخار در حوزه تاسیسات صنعتی به کار می‌روند.

وی اضافه کرد: در مورد کولر‌های گازی جدید مقایسه آنها با سیستم‌های سنتی و در و عین حال سیستم‌های مدرن که هوای بیرون را به داخل می‌آورند باید بدانیم از آنجایی که بعضی سیستم‌های تهویه داخلی با استفاده از هوای داخل ساختمان‌ها دما را متعادل می‌کنند برای مناطقی از شهر که هوای آلوده‌تری دارند مناسب‌تر هستند.

وی با بیان این که امروزه در سالن‌های اجتماعات، آمفی تأترها ، سینماها و غیره از پکیج یونیت‌ها و هوا رسان‌های مدرن برای تهویه استفاده می‌شود خاطرنشان کرد: در طراحی تاسیسات این ساختمان‌ها باید تمرکز مهندسین طرح به روی کانال‌های رفت و برگشت و جانمایی دریچه‌های رفت و برگشت باشد چرا که در سیستم‌های قدیمی عمدتا از یک کانال برگشت برای تهویه استفاده می‌شد ولی امروزه با ورود نرم افزارهای جدید به بازار طراحی‌های جدید و نوین بر اساس این نرم افزارها انجام می‌گیرند و مسلما تاثیر بسیار مطلوب‌تری در کیفیت هوای ورودی به ساختمان و خواهند داشت.
 نکاتی که پزشکان در مورد تهویه مطبوع مهم می‌دانند
دکتر حسن اشرافی متخصص گوش و حلقی و بینی در گفتگو با خبرنگار گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: از آنجایی که کولرهای آبی با استفاده از تبخیر قطرات آب‌ریزها یا رطوبت موجود در هوای خارج شده از کانال کولر آبی محیط را خنک می‌کنند بیشتر برای مناطقی مناسب هستند که آب و هوای خشکی دارند و استفاده از آن‌ها در مناطق با آب و هوای مرطوب مناسب نیست.

وی افزود: کولرهای آبی در عین خنک سازی محیط و تازه کردن هوا معایبی هم دارند، مشکل اصلی کولرهای آبی در مناطق با آب و هوای آلوده به ویژه در روزهای آلودگی هوا در کلان شهرها بروز می‌کند در واقع مشکل این است که هوای آلوده توسط این کولرها به محیط  و فضای داخلی ساختمان منتقل می‌شود لذا افرادی که دچار آسم یا مشکلات تنفسی دیگر هستند بهتر است که از کولرهای گازی داخل اتاق استفاده کنند.

اکثر افرادی که در طول تابستان از این کولرها استفاده می‌کنند دچار عطسه، سرفه، سردرد و یا عود کردن سینوزیت می‌شوند، افرادی که سینوس‌های حساسی دارند باید به شدت از قرار گرفتن مقابل باد مستقیم کولر آبی بر حذر باشند.

وی افزود: اگر کانال‌های کولر و یا هر کانال کشی "فن کوئیل، پکیج هوا ساز" که هوا را به داخل منزل می‌آورد تمیز و عاری از گرد و خاک نباشد و شستشو و تمیز کاری کانال‌ها و دریچه‌ها انجام نگیرد انواع قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها وارد سیستم تنفسی افراد می‌شوند.

این متخصص گوش و حلق و بینی اشاره کرد: قبل از استفاده از کولر آبی باید پوشال‌ها عوض شوند و تمامی منطقه‌ی داخلی آن شستشو شده و آب مخزن با استفاده از محلول سانوسیل آغشته شده و ضد عفونی گردد.

وی در پایان گفت: گذشته از مشکلات تنفسی کولرهای آبی باعث سستی و کرختی در فرد و پایین آمدن راندمان کاری افراد و گاهی خواب آلودگی می‌گردد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: