کد خبر: ۷۴۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 28
شفا آنلاین>بیمه و بانک>دلار سطح مقاومتی ٣٤٠٠ تومان را شکست چین بر اقتصاد جهان لرزه انداخت ضعف جهانی دلار مقطعی است
به گزارش شفا آنلاین، نوسان بازارهای جهانی در این روزها اثرش در بازار داخلی ایران روشن‌تر از قبل شده است و تغییر قیمت طلا و ارز یکی از پرسش‌های مهم مردم شده است.

 در این حوزه ریشه اصلی، سقوط بازار سهام چین در دو هفته گذشته بوده است که تمام بازارهای مالی و کالایی جهان را غافلگیر و تحت تأثیر قرار داد. به‌طوری که نگرانی از وضع اقتصاد چین، بهای نفت را کاهش داد اما در بازار فلزهای گرانبها این تبعات نتوانست تأثیر چندانی بگذارد و طلا کمترین آسیب را از نوسان بورس شانگهای تجربه کرد.

در سوی دیگر ماجرا، چشم‌انداز مثبت نسبت به افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا، موجب تقویت دلار در بین دیگر واحدهای پولی دنیا شد؛ به‌طوری که هر دلار آمریکا در روز گذشته (چهارشنبه) با ٣٥ تومان رشد نسبت به سه‌شنبه گذشته توانست سطح مقاومت ٣٤٠٠ تومان را بشکند و به سه‌هزار و ٤١٥ تومان برسد.  در این حوزه نگاهی به وضع بازارهای سهام چین گویاست که حدود دو ماه است که این بازار شاهد ترکیدن حباب چند ساله خود شده‌ است. اقتصاد این کشور پس از دستکاری نرخ یوآن توسط «بانک خلق» با سقوط بیشتری روبه‌رو شدند؛ به‌طوری که با افت بی‌سابقه خود در ٨‌سال گذشته دوشنبه سیاه را برای بورس شانگهای در هفته جاری رقم زد و یوآن به کمترین مقدار خود طی سال‌های گذشته رسید.

یورو از دلار سبقت گرفت
سقوطی که بازارهای ایران را نیز به‌تبع دیگر بازارهای جهانی تحت‌تأثیر قرار داده است. به‌طوری که وقتی با فعالان بازار سخن می‌گویی همگی بر تأثیر توقف رشد اقتصادی چین و شاخص بورس این کشور بر نوسانات روزهای اخیر دلار و یورو اتفاق‌نظر دارند. یورو و دلار در مسیر رشد، به رقابت با یکدیگر می‌پرداختند هرچند که تاکنون یورو توانسته گوی سبقت را از دیگر رقیب خود برباید و روز گذشته با رشد ٩٠ تومان نسبت به سه‌شنبه، در آستانه ٤‌هزار تومان قرار گیرد و روی٣٩٧٠ تومان جا خوش کند اما دلارهم چندان بی‌نصیب از بحران بی‌سابقه دومین اقتصاد مطرح دنیا نبود به‌طوری که با ٣٠ تومان رشد روز گذشته (چهارشنبه) به بهای ٣‌هزار و ٤١٥ تومان داد و ستد می‌شد.

ضعف مقطعی دلار
دراین‌باره کامران ساعتچی، کارشناس فعال بازار ارز و طلا، کاهش ارزش یوآن را دلیل نوسان این روزهای بازار دانست وگفت: هرچند که بهای دلار آمریکا روز گذشته با رشد همراه بود اما آمارهای جهانی از کاهش ارزش دلار در مقابل ین ژاپن و یورو حکایت می‌کند. به باور او، ضعف دلار در مقابل دیگر ارزهای دنیا مقطعی و کوتاه‌مدت است و در بلندمدت به صعود خود ادامه خواهد داد. به گفته فعالان اقتصادی، بازار ارز آمریکا همچنان برای کسانی‌ که نزدیک‌ترین ارتباط را با چین دارند، مانند شرکت‌ها و سرمایه‌گذارانی که با دلارهای استرالیا، کانادا و نیوزیلند و همچنین شماری از ارزهای بازارهای نوظهور فعالیت می‌کنند، همچنان یک پناهگاه امن دارایی به شمار می‌رود.

کاهش ارزش دلار در برابر ٥ رقیب خود
گفتنی است که نسبت ارزش دلار به یورو روز گذشته با یک‌درصد کاهش به ٠,٨٧٦ رسید. حال آن‌که میزان افت این شاخص در مقابل ین ژاپن ٠.٥٦‌درصد برآورد شده است. البته کاهش ارزش دلار به دیگر ارزهای دنیا تنها محدود به ین و یورو نبود به‌طوری که براساس گزارشات سایت KITCO.COM ارزش دلار در مقابل فرانک سوییس و پوند و روبل روسیه نیز منفی شده بود اما بیشترین کاهش به ارزش برابری دلار و یورو اختصاص یافت.

طلا  از جزر و مدهای بازار جهانی بی‌نصیب نماند
اما بازار طلا از تغییرات جهانی بی‌نصیب نمانده و با افت ناچیزی همراه بوده است. قیمت جهانی طلا که روز سه‌شنبه به دنبال کاهش نرخ‌های بهره و نرخ ذخایر بانک‌ها نزد بانک مرکزی در چین، ١,٢‌درصد کاهش یافته بود، روز چهارشنبه نیز کاهش پیدا کرد و هر اونس طلا در معاملات دیروز با ١٢ دلار افت، ١١٣٩ دلار قیمت‌گذاری شد.

همچنین در بازار ایران نیز صرافان بازار ارز و سکه نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید را با یک‌هزار تومان کاهش، ٩٢٨‌هزار تومان تعیین کردند. هر نیم سکه نیز با ٢‌هزار تومان افت قیمت ٤٧٣‌هزار تومان و هر ربع سکه نیز با ٢هزار تومان افت، ٢٦٣هزار تومان فروخته شد. ناگفته نماند که هر سکه یک گرمی بدون تغییر قیمت ١٧٢‌هزار تومان و هر گرم طلای ١٨ عیار همانند روز گذشته ٩٥‌هزار و٢٠٠ تومان
 خرید و فروش شد.

رکود  در بازار داخلی
در این باره مسعود رضایی یکی دیگر از فعالان بازار ارز، در تحلیل وضع بازار،گفت: تأثیر سیاست‌های اقتصادی چین بر بهای اونس جهانی، افت قیمت سکه در کشور را باعث شده است. همچنین بازار درون‌مرزی در ثبات نسبی به سر می‌برد بر همین اساس تغییرات رخ داده در بهای طلا و ارزهای رایج تنها ناشی از اتفاقات برون‌مرزی است.

او با بیان این‌که رکود در بازار حاکم است،گفت: مردم تنها در صورت نیاز نسبت به خرید دلار و سکه اقدام می کردند و هیچ‌گونه نگاه سرمایه‌ای در این بخش وجود ندارد. این فعال بازار در پاسخ به سوالی مبنی بر محدودیت در عرضه ارز از سوی بانک مرکزی و تأثیر آن بر افزایش قیمت‌ها خاطرنشان کرد: البته نباید فراموش کرد که دولت خود به دنبال تک نرخ‌سازی ارز است اما درحال حاضر هیچ کمبودی در بازار و نیاز به عرضه مجدد از سوی بانک مرکزی هم وجود ندارد.

برچسب ها: نوسان بورس ، دلار ، یورو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: