کد خبر: ۷۴۸۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۸ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - 2015September 01
شفا آنلاین>سلامت> صدمات تروماتيک مغزي سالانه حدود 25 ميليون نفر را در آمريکا درگير مي‌کند و يکي از علل اصلي مرگ و ناتواني در کودکان و بزرگسالان جوان به شمار مي‌رود.
به گزارش شفا آنلاین،هم صدمات تروماتيک مغزي با شدت متوسط تا شديد (که يک حادثه شايع در جنگ‌ها ست) و هم صدمات تروماتيک مغزي خفيف تکرار شونده (که به‌طور روزافزوني در ورزشکاران تشخيص داده مي‌شود)، مي‌توانند باعث ايجاد انسفالوپاتي مزمن تروماتيک شوند.

 يک خصوصيت پاتولوژيک از انسفالوپاتي مزمن تروماتيک، کلافه‌هاي در هم تنيده نوروفيبريلاري پروتئين تائو است که در بيماري آلزايمر و ديگر دمانس‌ها نيز ديده مي‌شوند. اما اين خصوصيات در اوايل صدمات تروماتيک مغزي ظاهر نمي‌شوند.

يک تيم تحقيقاتي، متشکل از چندين مرکز با استفاده از مدل‌هاي موشي، صدمات نفوذي و انفجاري را براي مشخص کردن نقش پروتئين تائو در انسفالوپاتي مزمن تروماتيک مورد ارزيابي قرار دادند. آنها دريافتند که، صدمات تروماتيک مغزي بي‌درنگ باعث تشکيل شکل‌هاي پاتولوژيک پروتئين تائو مي‌شود که cis P-tau ناميده مي‌شوند.

اين فرم از پروتئين تائو، باعث بروز صدمات ساختاري سلولي شده و مرگ سلول‌هاي عصبي (آپوپتوز) را القا مي‌کند. در طول زمان، اين پروسه تخريبي با نام cistauosis، به ديگر نورون‌‌ها نيز کشانده شده و سرايت مي‌کند. آنتي‌بادي‌هاي مونوکلونال عليه cis P-tau، پاتولوژي نوروني را در محيط آزمايشگاه بلاک مي‌کنند.

به دنبال صدمات تروماتيک مغزي در موش، درمان طولاني‌مدت با اين آنتي‌بادي‌ها، همچنين به‌طور قابل‌توجهي تغييرات پاتولوژيک و بعضي از اثرات رفتاري ايجاد شده را در اثر صدمات تروماتيک مغزي را بلاک مي‌کند. به بيان ديگر، آنتي‌بادي‌هاي مذکور عليه شکل پاتولوژيک پروتئين تائو در مدل موشي، اثر محافظتي دارد. به اين ترتيب، از پيشرفت صدمات تروماتيک مغزي به سوي انسفالوپاتي مزمن تروماتيک جلوگيري خواهد شد. از آنجا که پروتئين تائو نقش مهمي بيماري آلزيمر دارد، نتايج اين مطالعه ممکن است کاربردهاي وسيع‌تري از استفاده آن تنها در صدمات تروماتيک مغزي داشته باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: