کد خبر: ۷۴۴۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - 2015August 24
شفاآنلاین :خانم دكتر متخصص زنان و زايمان كه يكي از بيمارانش پس از زايمان طبيعي جان خود را از دست داده بود، از سوي دادگاه بدوي به يك سال حبس و 6 ماه تعليق از خدمات پزشكي محكوم شد.
محمدهادی نجفی ،وكيل مدافع  خانم دكترجوان درگفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین ضمن بیان این خبر گفت: قبل از هر توضيحي بايد بگويم از صدور چنين حكمي در شگفتم ، چرا كه  قاضی محترم رسیدگی کننده شعبه بدوی علیرغم فرمایش وتاکیدات ریاست محترم قوه قضائیه به موجب بخشنامه صادره ، بی توجه به حساسیت مشاغل پزشکی اقدام به تعین مجازات حبس برای موکل نموده که این اتفاق بر خلاف اصل تاکیدی حبس زدایی و استفاده از مجازات های جایگزین حبس میباشد 


اين وكيل دادگستري در تشريح ماجرا گفت: 17 شهريور سال 90 زن 26 ساله‌اي را براي زايمان به يكي از بيمارستان‌هاي استان چهارمحال و بختياري بردند. موكل بنده که پزشكي متخصص  است و براي گذراندن دوره طرح از تهران به اين شهرستان مأمور شده بود،بلافاصله بربالین زن جوان حاضر شده و زايمان طبيعي انجام می گیرد.

وی ادامه داد: تا يك ساعت بعد هم وي بالاي سر بيمار بوده و چون وضعيت بيمار رضايتبخش اعلام شد براي انجام يك عمل جراحي اورژانسي ديگر راهي اتاق عمل شد. اما هنگام عمل به او خبرمی دهند كه زن جوان قبلي دچار خونريزي شده است. از آنجا كه خانم دكتر در حال عمل سزارين زن بادار بود، بلافاصله دستورهاي لازم را صادر مي‌كند و پس از پايان عمل نيز بلافاصله خودرا به بالين بیمار می رساند.

اما از آنجا كه بيمارستان مذكور امكانات كافي از قبيل بانك خون و اي سي يو نداشت، از بيمارستاني در شهركرد تقاضاي كمك مي‌شود اما مورد پذيرش قرار نمي‌گيرد. به همين علت خانم دكتر براي توقف خونريزي اقدام به جراحي ديگري براي خارج كردن رحم بيمار مي‌كند. پس ازانجام عمل ، اقدامات لازم براي انتقال بيمار به منظور مراقبتهاي ويژه بعد از عمل و احيانا استفاده از امكانات بانك خون به شهركرد صورت مي‌گيرد. زن جوان تا ورود به بيمارستان مقصد حسب گواهي تيم اعزامي داراي علايم حياتي بوده ليكن در دقايقي بعد بلحاظ افت فشار جان خود را از دست مي‌دهد.

وکیل خانم دکتر جوان تصریح کرد:اما ازسوی دیگر پس از شكايت خانواده بيمار فوت شده ، پرونده‌اي در دادسرا تشكيل و پرونده به سازمان نظام پزشكي شهرستان فرستاده می شود. در نخستين بررسي پزشك 100 درصد مقصر شناخته شد. اما در كميسيون تجديد‌نظر سازمان نظام پزشكي استان، پزشك 80 درصد مقصر شناخته شد. با اعتراض موكل، پرونده به سازمان نظام پزشكي تهران فرستاده شد و در هيأت عالي تحت بررسي قرار گرفت که این بار هفت پزشك مجرب پس از تحقيق و بررسی های لازم، خانم دكتر را بی تقصیرشناخته واورا تبرئه كردند. با اين حال دادگاه شهرستان نظر هيأت عالي را رد كرد و پرونده به پزشكي قانوني ارجاع شد .


اما این بار دو پزشك زنان و يك پزشك قانوني خانم دكتر را 57 درصد مقصر شناختند. قاضي نيز با وجود لايحه دفاعي بنده و تأكيد بسيار بر نظريه هيات عالي سازمان نظام پزشكي مبني بر عدم قصور موكل ،ذات بيماري و بي توجه به بخشنامه رياست محترم قوه قضائيه خانم دكتر را به يك سال حبس و 6 ماه تعليق از خدمات محكوم كرده و پرستاران و ماماي مقصر در اين پرونده را نيز به يك ماه حبس و پرداخت ديه محكوم نموده اند.

وی گفت:این درحالی است که تصميم قاضي در اين پرونده نوعي مغايرت با بخشنامه رياست قوه قضائيه دارد. از سوي ديگر نظر 7 پزشك مجرب هيأت عالي سازمان نظام پزشكي تهران در اين پرونده نیز ناديده گرفته شده است .
به گفته وکیل نجفی ،نكته قابل تامل و ستايش انكه اولياي دم قبل و حين جلسات رسیدگی به پرونده با لطف و مهرباني برای  سازش اعلام آمادگی نموهده و همسر متوفي نیزاز قاضي خواسته بود كه با توجه به تلاش متهم براي جلب رضايت اولیای دم، ايشان را زندانی نكند.بلکه اوخواسته بود ترتيبي اتخاذ شود كه بتوانند فقط ديه متوفي را از بيمه دریافت نمایند.

وی اظهارداشت :قصور پزشکی در فرآیند درمان بیماران به جهت خطا های انسانی و پاراکلینیکی اجتناب ناپذیر است اما  اجرای صدور احکام حبس برای پزشکان باعث می شود خطر پذیری برای درمان بیماران پرخطر از طرف پزشک معالج کاهش یابد و این بیماران از دریافت خدمات مناسب درمانی محروم بمانند .که قطعا این نکته مورد توجه ریاست محترم دادگاه تجدیدنظر میباشد.

به گفته وکیل خانم دکتر جراح ،در پرونده مذکور این امکان وجوددارد که با مراجعه به قواعد فقهی و با در نظر گرفتن قاعده احسان ، نگرشی رئوفانه به متهم داشت به نحوی که بیان میدارد " اگر فردي با هدف احسان و کمک به ديگري کاري را انجام دهد و احيانا از انجام اين عمل، صدمه‌ و خسارتي به فردي وارد شود. فرد محسن مسئوليت نخواهد داشت. اين قانون در مورد پزشک هم صادق است. از اینرو پزشک از باب قاعده احسان با قصد کمک به ديگران را نیز میتوان مشمول این تفسیر دانست. "

وی درپایان از رياست قوه قضائيه ، وزیربهداشت ،ریاست سازمان نظام پزشکی وسایرمسولان ودست اندرکاران مربوطه خواست برای پیشگیری از زندانی شدن خانم دکترجراح هرچه سریعترواردعمل شوند.


غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۹
زابلي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
0
0
انشالله خداوند كمكشان كند..
ناشناس
|
United States
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
0
1
جناب وکیل فرموده اند «صدور احکام حبس برای پزشکان باعث می شود خطر پذیری برای درمان بیماران پرخطر از طرف پزشک معالج کاهش یابد و این بیماران از دریافت خدمات مناسب درمانی محروم بمانند»
اولا مجازات پزشکانی که در درمان بیماران اهمال به خرج می دهند می تواند موجب شود که پزشکان دیگر بیشتر حواس خود را جمع کنند و حقوق بیماران بیشتر رعایت شود.
ثانیا به نظر بنده نیز مجازات حبس مناسب نیست و لغو پروانه پزشکی بهتر است. اما متاسفانه رویه فعلی این است که پزشکان هیج مجازاتی نشوند و حبس از مجازات نشدن بهتر است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
0
0
با سلام اگر خانواده متوفی رضایت داده اند مجازات حبس برای چی؟
شهلا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
0
0
ناشناس در هر جامعه ای که احترام از بین بره ی مشت .... میشن علامه دهر و نظر میدن ...طبیب تو جامعه ما در بالاترین مرتبه ی علمی هست و حرف هایی که زدید کاملا به قصد بی حرمتی به این قشر با مدارج بالا هست که هر وقت اراده کنن میتونن از ایران برن و ی آدمی مث شما که مدعی هستی میمونی و مریضت که هیچ کس نمیتونه کاری براش بکنه به جز همون کسایی که بی رحمانه در موزدشون قضاوت کردی...
مشعوفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
0
0
با فتوایی که جناب ناشناس صادر فرمودند دیگر کدام پزشک عاقلی مسوولیت درمان بیماران پرخطر و بدحال من و ایشان را خواهد پذیرفت .بدین ترتیب هر پزشکی چنین بیمار بدحالی را با ارجاع دادن ها از سر خود باز میکند و کیست که در این میان صدمه میبیند؟ بیمار بد حال من و جناب ناشناس
حمیدرضا ربانیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
0
0
انان که مجازات حبس را برای پزشک درنظر میگیرند به حسن نیت پزشک توجه نمیکنند. دیه باید کافی باشد. مگر پزشک عمدا مرتکب قصور شده باشد که تقریبا محال است. آیا مهندسین، مکانیکها، تعمیرکارآن و کارمندان داورها و... اشتباه نمیکنند؟ کدامیک را زندانی کرده اند؟
مریم میرزایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
0
0
چه بی انصاف.وقتی امکانات بیمارستانهاتون کافی نیست چطور انتظار معجزه از پزشکانتون رو دارید.فکرکنید برای1عمل سزاریون30هزارتومن به پزشک زنان میدن ودرمقابل حتی اگه تمام تلاش خودش رو هم کرده باشه باید دیه رو بده وتازه زندان هم بره!!!!عجب عدالتی.چقدر واقعا انگیزه کار برای ادم ایجاد میکنن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
0
0
نخیر جان من اینطورام که شما میفرمایید نیست هیچکس دنبال دردسر نمیگرده مریض پرخرم کسی قبول نمیکنه اونیم که کلا و ذاتا بی مسئولیته با این چیزا درست نمیشه بعدشم قصور این خانم دکتر محرز نشده که بخوان حکم به زندانی یا ابطال پروانه پزشکی بدن شما هر زمان محتاج پزشک شدی برای خودت و عزیزت بعد عمق فاجعه رو میفهمی که نتیجه توهین به بعضی مشاغل چی میشه
پدرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
0
0
وقتی بیمارستانی در یک منطقه محروم فاقد بانک خون و یا تخت مراقبتهای ویژه است مجازات کردن پزشک ان هم با حبس فقط منجر به استنکاف سایر پزشکان از کار کردن در ان بیمارستان خواهد شد و کوچکترین فایده ای ندارد. ضمنا در موارد غیر اورژانس پزشک قانونا حق دارد مریض خود را انتخاب کند بنا بر این در صورت وجود مجازات حبس برای پزشکان هیچ پزشکی حاضر به درمان بیماران پرخطر نخواهد بود.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
0
0
با سلام به نظر مي رسد كه عناد خاصي در صدور اين راي وجود داشته نه فقط به خاطر عدم توجه به راي هيءت عالي بلكه به اين خاطر كه احكام حبس مطابق قانون مصوب سال ٩٢ مجاز شناخته شده كه شامل اين پرونده نميشه چون در سال نود اتفاق افتاده و قانون هم عطف به ما سبق نميشه اما نكته قابل توجه ديگه هم اينه كه چرا اولا بين نظر هيءت عالي نظام پزشكى و پزشكى قانوني اين قدر تفاوت وجود داره؟ثانيا چرا قاضي اجازه توافق بين طرفين دعوي رو نداده، ثالثا بايد به اين هم توجه بشه كه در صورت توافق بين طرفين ممكنه بيمه از پرداخت مبلغ ديه استنكاف كنه
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
0
0
از جفاي مسلمي كه به جامعه پزشكي مي شود فقط وفقط مردم متضرر ميشوند ديگه كدوم پزشك از عمر وجونيش ميگذره وبه استان محروم ميره ، كه اخرشم با حكم حبس روبروبشه ، كدوم پزشك خطر ميكنه وبيماراي پر خطررو درمان كنه ، وقتي براي يه تصادف كه منجر به مرگ ميشه ، فقط پرداخت ديه كفايت ميكنه ، حبس براي درمان بيماران غير ازخصومت شخصي نيست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
0
0
يه سوال مطرحه :
فلسفه وجودي سازمان نظام پزشكي چيه ؟
اگه يه پزشك به راحتي محكوم به حبس ميشه پس اين دستگاه عريض وطويل نظام پزشكي چه ميكنه ؟
جمعش كنيد سنگين تريد والله
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
0
0
گوش اگرگوش تو وناله اگرناله ماست
انچه البته به جایی نرسدفریاداست.برای مملکتی که دزدان درقصرها وبااسکورت ومناصب انچنانی زندگی کنند وسعی کنند باسفسطه وسروصدا سعی درتخریب گروهی ازدانش اموختگان زحمتکش دارند تا مردم رابه جان هم بیندازند وباگل الود کردن زمینه اذهان مردم رو ازخودشون دورکنند پزشکان درگیربدهی وزندان ومردم درپی تیغ زدن پزشکان.وچه کسانی درپناه این قشقرق اسوده خاطر چپاول می کنند؟چرامادرست نمی اندیشیم؟!!!!!!چه کسانی اتش بیار این معرکه هستند؟!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
0
0
این خانم دکتر تصمیم درستی گرفته که در برابر خونری4زی غیر قابل کنترل اقدام به خارج نمودن رحم بیمار(هیسترکتومی)نموده است و اینکه با نبود امکانات و فراورده های خونی مناسب جهت ایجاد انعقاد در این مواردمنجر به مرگ بیمار شده ربطی به پزشک ندارد او وظیفه اش را انجام داده است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
0
0
تاوان نبود امكانات بيمارستان ... را پزشك بيچاره ميدهد
... استان چهارمحال ....
سرخیمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
0
1
در مقابل بی اخلاقی ودلالی برخی اعضای جامعه پزشکی که باعث رنجش مردم و سطح پایین خدمات درمانی در کشورمان گشته حکم حبس شایسته خیلی از پزشکان بوده که حتی بنده نیز چند نفری را به اب خنک خوردن مشایعت کرده ضمنا پزشک در این دوره زمانه محسن نیست.....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
0
0
من نمیتونم نظر مجازات تعیین کنم ولی میدونم چند مورد برخودم که همکاران دکتر ایشان بعد از. زایمان بیمار و یا. بعد عمل دکتر حال بیمار را نپرسیدن. امکان هست که این دکتر نیز کوتاهی کرده باشد.
آرش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
0
1
چرا اینقدر به پزشکان مظلوم گیر میدن و زوم کردین روی اونها
بله حقوق بالا میگیرن چون حقشونه،باید چند برابر بشه حقوقشون،حسود ها هم برن درس بخونن دکتر شن
در ضمن خطا در هر کاری هست برادران و خوهران
حالا یک نفر بالافرض با قصور پزشک هم مرده باشد مگه میشه یک فرد تحصیل کرده که بدرد جامعه میخوره رو برای یک فوت عادی روانه زندان کرد!!!
دکترها با درس و تلاش خودشون واقعا چندین برابر من و شما ارزش دارن و حتی اگه از غیر عمد کسی رو به کشتن میدن نباید بهشون خرده گرفت
لطفا درج بشه،اینقدر فقط نظرات منفی رو درج نکنین
پاسخ ها
پدرام
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۵
ببخشید اشتباه مثبت دادم. این خانم دکتر طی چندین مورد کارشناسی بین پنجاه تا هشتاد درصد مقصر شناخته شده اند و وکیل ایشان نیز توضیح کاملی از اصل اصل قضیه ارائه ندادند ولی با توجه به ابنکه هیئتهای بررسی جرایم پزشکی معمولا بیشتر سعی در تبرئه پزشک دارند احتمالا این خانم دکتر خیلی مقصر بوده اند که اینگونه مقصر شناخته شده اند. جامعه به پزشک و افراد تحصیل کرده احتیاج دارد ولی اگر این افراد مسوولیت خود را با بیرغبتی و عدم دقت لازم انجام دهند همان بهتر که لطف کرده و کار نکنند. حداقل اینطوری کسی اسیب نمیبینه و در اثر بی مبالاتی ایشان سرنوشتش به گورستان نمی انجامد. با احترام فراوان به جامعه پزشکی ولی شخصا از حکم این قاضی حمایت میکنم و امیدوارم کسانی به حرفه پزشکی بپردازند که از خصایص اخلاقی و حرفه ای لازم برای این شغل خطیر برخوردار باشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: