کد خبر: ۷۳۸۵۶
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۸ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - 2015August 20
شفا آنلاین>سلامت>پزشکي نيز مانند هر چيز ديگري در جامعه در حال تغيير است. از گذشته تا کنون چندين اتفاق در حوزه پزشکي افتاده که موجب تغييراتي در حوزه پزشکي شده است.
به گزارش شفا آنلاین، در گذشته تعداد پزشکان بسيار کم بود، در حالي که امروزه تعداد آنها بسيار افزايش يافته و آموزش اين رشته در بسياري از دانشگاه‌هاي علوم پزشکي وجود دارد. تعداد کم پزشکان اين اجازه را به پزشک مي‌داد که هر طور بخواهد برخورد کند. آن کميابي و نايابي پزشکان ديگر از بين رفته و آن جايگاه بالايي که براي پزشکان وجود داشت، ديگر به آن صورت وجود ندارد.

امروزه دانش عمومي مردم افزايش يافته است. اين اطلاعات الزاما اطلاعات درستي نيست و از طريق اينترنت و رسانه‌هاي مختلف به دست آمده است. همين اطلاعاتي که وجود دارد توقع مردم جامعه را از پزشکان افزايش مي‌دهد.

اتفاق بدي که در حوزه پزشکي افتاده، نگاه جامعه و رسانه ها است. در گذشته پزشکان بسيار مورد اعتماد مردم بودند و مردم آنها را براي مشورت انتخاب مي‌کردند. اين موضوع يک ارزش و سرمايه اجتماعي براي پزشکان محسوب مي‌شد که امروزه با رفتارهايي که شده و تصويري که رسانه ها از پزشکان در ذهن مردم ايجاد کرده‌اند، اعتماد گذشته وجود ندارد و کمرنگ‌تر شده است.

من اين موضوع را مي‌پذيرم که تعداد پزشکان افزايش يافته و ممکن است درصد خطا نيز افزايش يافته باشد. مسائلي نيز امروزه ايجاد شده که در گذشته وجود نداشته، به عنوان مثال نارسايي‌هايي در بخش‌هاي بيمه‌اي و تعرفه ها وجود دارد، در گذشته کمرنگ‌تر بود.

انتظار افراد جامعه اين است که پزشک قديس باشد و هيچگاه اشتباهي نکند در حالي که پزشک نيز مانند ساير مردم است و البته شايد مقداري باهوش‌تر از آدم‌هاي عادي جامعه باشد ولي ممکن است اشتباه کند. برخي از پزشکان ممکن است راهکارهايي را پيدا کنند و از قوانين سرپبچي کنند. در صنوف مختلف تخلف وجود دارد و در برخي شغل‌ها ممکن است هرگونه که بخواهند رفتار کنند و هيچ نظارتي هم وجود ندارد، ولي براي کار پزشکان حساسيت وجود دارد و نظارت بيشتري وجود دارد و در صورت تخلف مردم واکنش نشان مي‌دهند.

اگر بخواهيم پزشکان امروز و ديروز را از نظر سواد با يکديگر مقايسه کنيم، مي‌بينيم علم پزشکي هر روز در حال پيشرفت است و ميزان اظلاعاتي که وجود دارد گسترش مي‌يابد ولي پزشکي به تمرين و ممارست نيز نياز دارد که در مقايسه با گذشته، با افزايش تعداد دانشجويان شايد ميزان تمرين کافي نباشد. همچنين در ساير حوزه‌هاي آموزشي نيز ممکن است نقص‌هايي ديده شود.

مساله ديگر توقعات غلطي است که در جامعه وجود دارد. اگر يک بيمار به پزشک مراجعه کند و پزشک بگويد جواب اين سوال را نمي‌دانم، افراد مي‌گويند اين پزشک بي سواد است و پزشکي بلد نيست، در حالي که با افزايش توليد علم روزانه تغييراتي در علم پزشکي به وجود مي‌آيد و نمي‌توان با اطمينان در مورد بسياري از مطالب اظهار نظر کرد. اين امانت‌داري يک پزشک است که اگر پاسخ سوالي را نمي‌داند راحت اين موضوع را بيان کند. در اين ديدي که در جامعه وجود دارد بايد تغيير ايجاد شود و نياز است بازنگري شود.

شهاب الدين صابونچي

پزشک عمومي



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: